Det här med träckprov

aramis

Trådstartare
Jag har sökt lite här och var men inte hittat svar på min fråga. Jag har en kuse som kliar av sig svansen och våran fundering är om det kan vara parasiter som spökar.

Nu vill jag ju inte avmaska honom i onödan och speciellt inte nu mitt i vintern pga risken för blodmask som kan vakna då (rätt eller fel?).

Det alternativ som är kvar då är att skicka ett träckprov och sen utifrån det ev. avmaska. Men om det skulle visa att det inte är några parasiter nu, hur är det då i vår? Måste jag skicka in ett nytt träckprov då också?

Finns det andra ställen än vidilab att skicka till, någon billigare än 205 + moms? (255:- är inte astonomiska summor men ändå en del pengar...)

Det står två hästar i stallet, räcker det om vi skickar från en häst eller ska man blanda träck från våra hästar och analysera som ett prov? eller måste vi betala 510 kr för att analyser bägge kusarna???

Sv: Det här med träckprov

Billigare än Vidilab lär du inte hitta. OM du gör det så hojta.

Kliande svans är springmask om det är någon mask. Kika på www.veter.se på bilder hur det kan se ut om hästen har det. I övrigt är det ytterst sällan som mask är problemet när de kliar svansen.

Hittar inga bilder eller så på hur det kan se ut.

Så då är det troligen inte mask som gör att han kliar av svansen. Vad ska man lämpligen göra eller prova på då?

Kollade i min Håll Hästen Frisk där stod det "En häst som kliar sig bör i första hand undersökas på löss. De uppträder under vintern, när hästarna är långhåriga. Lusiga hästar skaver ofta av håren över bärbensknölarna och biter sig i flankerna. Löss och ägg hittar man på halsen under manen, utefter ryggensamt vid svansroten" det står även "svansklåda hos häst kan vara orsakad av springmask. Om man inte finner någon speciell orsak till svansklådan, kan upprepad schamponering med Selukos eller tvättsåpa befria hästen från obehaget" Kan det va till någon hjälp?

Tack för bilden!

Han har inte den minsta antydan till att se ut åt det hållet alls så det skulle ju mycket väl kunna vara någonting annat.

Ang löss så är han inte alls rastlös eller så inte heller irriterad om man håller på med svansen eller så.
Har kikat efter någonting i svansroten eller under svansen som kan klia men allt ser bra ut. :confused:

Men någonting är det ju..... Jag kan ju tvätta lite med såpa och se om det hjälper.
Problemet är bara att vi inte har så bra tvätt möjligheter, hur är det om man inte får bort all såpa till 100 % ?

Kan inte tänka mig att det skulle va något problem om du inte får bort all såpan, det är ju en naturprodukt. Använder själv såpa till karlederna.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag skickade in ett träckprov tidigt i måndags morse. Det var alltså nattens träck. Tyvärr kom det inte fram till labbet förrän på...
Svar
5
· Visningar
1 296
Senast: Madick
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 444
·
M
Hästvård Nu blir jag confused..!! Jag har fått lära mig att ordningen är den att; 1 träckprov 2 avmaskning vid behov Men nu var det någon...
Svar
16
· Visningar
1 380
·
E
Hästvård Hej! Jag måste bara fråga om jag uppfattat det hela rätt. Jag har läst i många gamla trådar, men måste ändå fråga själv för säkerhets...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 515
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Valp 2025