Det här med stressade hundar...

lady_vip

Trådstartare
Jag funderar som vanligt och detta har jag tänkt på länge nu. Stress anses ju enbart vara negativt för hundar, positiv stress omnämns i andra termer. Dvs en hund som är i positiv stress är "taggad" eller "uppmärksam".

Iaf, negativ stress. Stress nämns i alla möjliga situationer i hundvärlden och vissa av dem är förståliga. Ex. en jakthund som ska ut på första drevet för dagen, varken hör eller ser, vill bara springa. Draghundarna som bara står och vrålar innan de släpps iväg osv. Det tyder ju ändå på en arbetslust och man jobbar inte så mycket på att ta bort den typen av stress, det är naturligt.

Men en hund som stressar i hemmet är negativt stressad, självklart... Är det bara jag som ser ett samband (i många fall, inte alla) med dåligt ledarskap/dålig relation?? Antagligen inte, eftersom det påtalas ofta att en trygg hund är en lugn hund.

Varför drar man då inte dessa paralleller när det gäller "positiv stress"? En sån hund ska ju egentligen inte börja skrika förrän den får tecknet...? För jakthundar är ju dock tecknet när kläderna åker på och geväret tas ut, men borde inte stressen kunna vänta tills man släpper dem i skogen...?

Detta är bara funderingar från min sida. Jag ser ju min terrier (även kallad Pip:crazy: ) som drar igång värsta drevet så fort man har något grönt på sig och sätter fötterna i kängorna. Ungefär samma reaktion har hon när det skramlas i vapenskåpet eftersom hon är situationsbundet skotträdd.

Hur gör du för att "tagga ner" hunden, dvs även ta bort en del av den positiva stressen? Eller gör du det öht?

Hade du stått ut med ett konstant gnällande från halv sju (när jag struttar ner i gröna kläder) till första släppet halv tio, just för att det är "positiv" stress? (Som i mina ögon blir negativ för att hunden slösar energi på att pipa och hetsa upp sig i stället)

Tankar?

//E

Sv: Det här med stressade hundar...

Enda gången som mina hundar stressar upp sig är när jag tar fram spårselen eller tjänstetecknet. Då blir det liv i luckan, utan att de skäller då, men gnäller och far runt. Det är helt ok, tycker jag. Jag tar ju inte fram prylarna förrän de är dags att sätta igång i alla fall. När väl tecknet eller selen är på, då har arbetet börjat och det ska vara tyst, lugnt och koncentrerat.

Så, jag har ju inte det där gnällandet från halv sju, när man dragit på sig sina gröna kläder och tillhörande kängor.

Det enda sättet att bli av gnällandet från jakthunden, är ju att dra på sig "utrustningen" mer till vardags. När du bara ska ta en promenad eller bara gå och handla. Men ett tips är att lämna geväret hemma om Du ska ta en promenad ner till Konsum. :angel:

Som arbetstecken till hundarna får man då tex ta geväret. När det plockas fram efter att ha kommit fram till jaktmarken, DÅ är det jobb på gång. Obs, är inte insatt i hur en jakt exakt fungerar.

Mycket snabbt "svar" och heltrött. Vet inte ens riktigt vad jag svamlar om. :o Men jag ska gå och sova nu, så får jag läsa mer noga imorgon. Gonatt!

Vi har aldrig haft så stora problem med sådan stress i samband med jakten på våra genom tiderna 8 jakthundar. Kanske pga att vi ofta har haft hundarna med som unghundar i andra sammanhang än jakt och då vi Oftast rantar runt i militärbrallor och skjortor i alla möjliga aktiviteter, så sättst dessa kläder inte i direkt samband med jakten.

*blev liiite rörigt inlägg, men hoppas du förstår ändå..*

Jag har en stressmaja och jag har gjort så att vi gör inte det som stressar henne. Dvs går ut på apportering med massor av andra. Jag får inte bort stressen på något vis, så vi gör det bara för husbehov. Jag kanske hade kunnat träna bort det, men det är mycket invant.

Sen mitt tidigare inlägg där hon efter två dagars träning struntar i levande fågel med varvar upp som attan på döda fåglar eller dummisar. Dvs jag har ju tränat helt fel från början... Så jag tar mitt ansvar och utsätter henne inte för det.

Den andra hunden är lugnare och henne har jag baklängestränat hela tiden. Vet inte om det är det som gett resultat. Men hon har först fått lära sig att ta det lugnt och sen göra det roliga. Inte tvärtom. Jag ser så många som tränar i "fel ordning" (enligt mig) Man ser ju direkt vilka problem de kommer att ha med sina hundar när de är 9 månader...

Jag måste tillägga... Jag tror att det är oerhört viktigt att träna rätt från början för att slippa denna stress. Det finns hundar som klarar av hur knasig träning som helst utan att ta skada (börjar stressa) men det är långt ifrån alla. I denna fråga håller jag till 100% med Bengt Rödseth, även om jag kan ifrågasätta hans andra teorier.

Senast ändrad av en moderator:

Fast det blir värre och värre... Hon pratar alltid väldigt mycket den hunden, morrar och gnyr för kommunikation. Sen jag skaffade Loka har det blivit ännu värre, för då ska hon ha igång henne också.

Jag har ju kört mycket agility med henne och då har man ju träningsoverall, så även om jag drog på mig den en lördagkväll så drog hon igång sin stress, alltid- det kvittar om jag har det varje dag.

Det är precis som om hon tar varje chans hon får för att stressa... Och då blir jag konfunderad då jag numera ser mig som en klar ledargestalt för denna hunden. Detta mönster kom redan då både hon och jag var unga, dels för att jag då tyckte det var roligt med en så energisk hund.
Iaf, rent teoretiskt, borde ju hon när hon ser att jag bara tänker sätta mig i soffan med jaktkläder också tagga ner, men det gör hon inte... Är jag då en sämre "ledare"?

Har tusen exempel på andra hundar som har samma stress, men hinner inte nu...

//E

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 892
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 546
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 121
Senast: niardasp
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 688
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar