Det här med sporrmärken

Sv: Det här med sporrmärken

Utan att säga för mycket kan jag viska om att det inte gått obemärkt förbi så det är inte helt omöjligt att det blir någon form av "åthutning" till denna ryttare.

Ska fan vara nolltolerans på liknande. Det är ju på varenda tävling man åker på nu. Skamligt att dom dessutom verkar kunna komma undan med det.

Usch, jag tyckte det var pinsamt att åka på lokala tävlingar med min ponny som fick skav av täcket på magen :/

trnining-tvlign-111_83823228.jpg

Oj! Och förbundet tyckte ändå att de inte kunde göra något? Märkligt! Undrar om de gjort samma bedömning om det varit på lägre nivå, typ lokal tävling?

Det är bara ÖD som har svarat än så länge, veterinären och tävlingsledaren har inte svarat så vet inte om dom har läst mailet.

Det ser ju ut som att det är utav din skänkel skavet uppkommit :/ Om inte annat lär den inte göra det bättre..

Senast ändrad:

jag skulle anmält till ÖD om jag såg ngt sådant :mad:

Senast ändrad:

fast det läkte snabbt när han fick gå utan täcke så :)

Senast ändrad av en moderator:

Oj! Och förbundet tyckte ändå att de inte kunde göra något? Märkligt! Undrar om de gjort samma bedömning om det varit på lägre nivå, typ lokal tävling?

Kan ju vara svårt att göra något i efterhand men jag gissar att den här ryttaren kommer att ha ögonen på sig i framtiden!

Men på islandshästar rider man väl mer med vaden? Vilket gör sporrar ganska värdelösa.. (iaf jag med långa ben..) :p

Och som redan nämnts, inget fel att rida med sporrar om man är kunnig nog att hantera dem på rätt sätt!

Kan ju vara svårt att göra något i efterhand men jag gissar att den här ryttaren kommer att ha ögonen på sig i framtiden!

Tråden är från 2010 ;)

Nej i efterhand är det svårt att göra något! Dom är tuffare på det idag än
2010 iallafall, glädjande nog!

En dressyryttare åkte ju dit för x-antal år sedan då hon straffridit sin häst efter klassen.. ÖD uppmärksammades och undersökte hästen i boxen som då hade sår efter sporrarna. Ryttaren blev avstängd i 3 månader tror jag det var.

Även om tråden är gammal tycker jag du förtjänar ett svar. Helt klart används sporrar väldigt för att få lata hästar att gå fram, men det som nog många (i alla fall utåt) ger som anledning är att förfina hjälperna. Visst, en häst kan känna en fluga, men om du håller din handflata mot sidan och flyttar den ett par centimeter så ligger fortfarande större delen av handen mot samma yta. Om du gör samma sak med fingertoppen så rör du ett helt nytt ställe och det finns tom en bit emellan de båda ställena. Det ger alltså ryttaren väldigt mycket större möjlighet till finlir än att använda en del av stöveln.

Min egen anledning, när jag hade häst, var jag nog ganska ensam om, jag fick skavsår av stövlarna utan... Dessutom måste de ju vara på när jag tävlade dressyr och då är det lika bra att alltid ha dem och lära sig ha koll på hur de (inte!) används.

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: Cactus
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 961
Senast: fio
·
Juridik & Ekonomi Min hyresvärd (Poseidon) har renoverat alla förråd i källaren. Flyttfirman som de anlitade för att packa och magasinera allt har orsakat...
Svar
19
· Visningar
1 813
Senast: lindaf
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ringde polisen nu om mitt ex. Han la en lapp på min bil igår. Han bor 2,5 timma bort Jag har varit tydlig o sagt/skrikit/skrivit...
2
Svar
39
· Visningar
3 213
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar