Det här med socker till fånghästar...

Springsteen

Trådstartare
Hur pass känsligt är fånghästarna för socker?

Jag har, som några vet, ett sto med fång. Vi vet dock inte varför hon har fått fång, Stoet har testats för cushings, vilket hon inte har och hon är inte IR. Hennes blodprov är absolut helt perfekta.

Men hur försiktig måste man vara med socker till en häst som den här?

Jag har köpt in ett grovfoder med ungefär 6% socker per kg TS, så jag har ett grovfoder med lågt socker. Men jag tänkte på i framtiden, om min häst nu blir bra, om man inte lyckas få tag på ett grovfoder med så lågt socker.

Om man hittar ett med 11-12% socker per kg TS, skulle det vara OK att ge det till en häst som är som min? Eller är det helt galet?

Sv: Det här med socker till fånghästar...

Som jag förstått det så är felmarginalen på sockeranalysen minst +- 15 % om det inte är analyserat i USA. Så ett grovfoder med 11-12 % socker hade i alla fall jag vågat prova till en fånghäst.

lånar tråden för en relaterad fråga - varför är det just 10% per kg TS man rekommenderar?

Och alltså inte per kg foder, som jag tycker är mer logiskt att titta på?

Det undrar jag oxå. Ju lägre TS desto mer kg måste ju hästen äta.

Jag har, som några vet, ett sto med fång. Vi vet dock inte varför hon har fått fång, Stoet har testats för cushings, vilket hon inte har och hon är inte IR. Hennes blodprov är absolut helt perfekta.

Jag har köpt in ett grovfoder med ungefär 6% socker per kg TS, så jag har ett grovfoder med lågt socker. Men jag tänkte på i framtiden, om min häst nu blir bra, om man inte lyckas få tag på ett grovfoder med så lågt socker.

Om man hittar ett med 11-12% socker per kg TS, skulle det vara OK att ge det till en häst som är som min? Eller är det helt galet?

Socker och stärkelse är i princip endast ett problem för IR-hästar. Den allra vanligaste orsaken till laminitis/fång är en hög insulinhalt i blodet. Dräktighet i sig orsakar IR men leder vanligtvis inte till laminitis om hästen inte är IR innan dräktigheten.

Jag kommer inte ihåg alla data om din häst men jag skulle starkt misstänka IR som orsak.

Det finns problem med både IR och cushingtesterna. De är inte helt tillförlitliga. Falska negativa är faktiskt ganska vanligt förekommande. Man måste även titta på andra faktorer när man ställer en diagnos. Om du redovisar resultaten från blodanalysen så kan jag ge dig ett utlåtande om du vill. Togs blodprovet på fastande häst?

Om din häst inte hade väldigt högt insulinvärde så är det troligt att hon i alla fall inte har svår insulinresistens. Det kan ha varit dräktigheten som fick bägaren att rinna över så att säga. Den IR som uppkommer p.g.a. dräktigheten avtar med tiden efter fölningen.

6% socker per kg TS är alldeles utmärkt. Hur mycket socker och stärkelse en IR-häst tål är högst individuellt. Det kan mycket väl fungera med ett grovfoder med 11-12% socker i framtiden om du får igång hästen så att hon inte är överviktig och motioneras regelbundet. Men det är tyvärr omöjligt att säga. Jag skulle rekommendera ett sockervärde på högst 80 g/kg TS.

lånar tråden för en relaterad fråga - varför är det just 10% per kg TS man rekommenderar?

Och alltså inte per kg foder, som jag tycker är mer logiskt att titta på?

Det är faktiskt 10% per kg foder som man använder som rekommendation i USA. Det är dock summan av socker och stärkelse som bör vara under 10%. Eftersom ett grovfoder även innehåller lite stärkelse och stärkelse inte analyseras i Sverige kan man säga att en sockerhalt av max 8% TS är i nivå med rekommendation i USA.

Sen håller jag inte alls med dig att det är logiskt att titta på sockerhalten per kg foder, men det är en annan sak.

Det undrar jag oxå. Ju lägre TS desto mer kg måste ju hästen äta.

Tänker du inte lite fel nu?

Det som är väsentligt är hur mycket socker som hästen får i sig vid en måltid. Tänk dig att du har ett hö med Ts-halten 90% och ett hösilage med Ts-halten 60% som båda har sockerhalten 10% per kg foder och i övrigt samma näringsvärden. Antag att du måste ge 3 kg hö per utfodring för att hästen ska få i sig tillräckligt med energi m.m. Det betyder då att hästen får i sig 3 x 100 = 300 g socker per utfodring av höet. Använder du hösilage måste du ge 0,9/0.6 = 1,5 gånger mer för att hästen ska få i sig lika mycket näring, dvs. 4,5 kg per måltid. Detta betyder då att hästen får i sig 4,5 x 100 = 450 g socker per utfodring.

Hästen får alltså i sig mer socker ju blötare fodret är om man räknar med sockerhalten per kg foder. Räknar man istället per kg Ts så spelar Ts-halten i fodret ingen roll. Du kan använda rekommendationen max 80 g socker per kg Ts för allt grovfoder oavsett om det är hö eller hösilage.

Det beror helt på hur de mår för dagen och hur känsliga de är. Mitt russ (som iof inte har haft fång) går på fri tillgång på hö med den sockerhalten men hon är superfin. Shettisen behöver begränsad mattillgång och fjordingen funkar om han motioneras.

Jag kommer inte ihåg alla turer med din häst. Det enda jag minns är att jag tyckte att det verkade som om hon var IR den dagen hon fick fång. IR ökar hos dräktiga ston och man kan naturligtvis tänka sig att din häst blev mer IR pga dräktigheten än vad hon skulle ha blivit utan att vara dräktig.

Hur ska man tänka i fortsättningen? Ja den som det visste.:crazy:

Om din häst nu mår bra, hovbensförändringarna går tillbaka och det inte händer ngt mer så kan man kanske anta att fånganfallet utlöstes pga dräktigheten. Det finns vad jag vet, ingen som riktigt vet och då har jag läst ett antal studier om fång hos hästar.

Om det hade varit mitt sto så hade jag:
1. aldrig någonsin betäckt henne igen

om hon nu är "frisk"
2. behandlat henne som en fånghäst i vinter och nästa sommar dvs begränsat bete, aldrig gräs en frusen dag, så lite socker som möjligt osv
3. sedan hade jag kanske "utmanat ödet lite" dvs gett henne lite mer frihet men samtidigt verkligen försökt att ha stenkoll på läget

Min egen fångponny, ej varit dräktig, var ute i en liten vinterhage med lite gräs med munkorg några timmar första sommaren efter det otäcka anfallet. Idag, fyra år senare går hon ute i en jättestor hage med massor av gräs och annat farligt, med munkorg 8-10 timmar varje dag. Vi släpper helst inte ut henne om det är ner mot 0 grader och är det minusgrader nu med allt det gröna gräset i hagen kommer hon att få stå inne tills ngn är hemma och kan släppa ut henne. Senare i vinter får hon gå ut ändå. Jag har alltså saaaakta men säkert ökat riskerna så länge hon klarar det utan problem.

Men det är upp till varje fånghästägare. Jag har inte en grushage och vill nog egentligen inte att hon alltid ska vara i den. Men jag förstår de som inte tar risken.

Det är just detta som är såååå jobbigt, att fatta beslut om sin häst, min häst är definitivt hästen i mitt liv. Jag vill att hon ska överleva. Men ju mer man lär sig om denna fruktansvärda sjukdom desto tryggare känner man sig i alla dessa beslut. Om du inte har gjort det och om du läser engelska, läs gärna de artiklar som finns på safergrass, skrivna av D Walsh. Jag tycker att de är jättebra.

Lycka till med din fina häst! Hon är så fin!

Jag har inte resultaten i handen, min veterinär skulle skicka dom till mig men dom har inte dykt upp än,
men min vet sa över telefon att alla värden var helt perfekta. Fanns absolut inget att anmärka på utan allt
såg helt normalt ut.

Proven togs på fastande häst.

Hon ska aldrig få föl igen. En fånghäst blir väl aldrig frisk utan en fånghäst är en fånghäst så jag förstår helt klart
varför du skriver "frisk", och bra är hon verkligen inte än. Det är en lång resa om hon nu blir bra igen.

Om hon klarar sig så har vi grushage (eller sjukruta, I stallet får man föl i mars nästa år så risken är att man måste
ockupera grushagarna med nykläckta fölungar.) hon kan gå i om det är frost i gräset, samt en skogshage utan gräs
hon kan gå i på sommaren, där
finns det träd och en ligghall.

Tack för dina fina ord.

Den här hästen är också hästen i mitt liv. Hon är verkligen mitt allt.

Det varierar!

För det första så beror på det hur de gjort analysen, och för det andra på hur känslig hästen är.

Jag fick ett hö som låg på 11-12% i år. Det är socker, inte fruktan, som kommer utöver och fruktanhalten var hög.... Han reagerade med puls på det höet. Efter urlakning var sockerhalten 6% och fruktan 6%. Det fungerar bra. Med andra ord är det ett alternativ att blötlägga om du inte kan få tag på hö med låg sockerhalt.

Oavsett så rekommenderar jag att inte gå efter de analyser du får från bönderna, det slarvas..... Gör din egen och skicka till Equi-Analytical.

Fast det beror ju helt på varför hästen fick fång om den blir frisk igen eller om den ska räknas som fånghäst livet ut. Jag känner till några som fått svåra anfall första dräktigheten som aldrig upprepats trots bete och fler betäckningar. Gamla hästkarlar jag har haft äran att prata med under åren har flera beskrivit att sånt skett och de har pratat om någon rubbning i hormonbalansen i samband med just den dräktigheten och som inte upprepats under andra dräktigheter.

Det behöver alltså inte vara en kronisk fång.

Nu har jag en känslig häst, valack, och det är egentligen rena slumpen som gjort att vi upptäckte att han faktiskt har haft fång. Sist när hovslagaren var här och skodde om honom så såg han lamellpåverkan på ca 0.5 cm horn...han höll andan när han fortsatte verka bort och sen sa han åt mig att köpa en lott. Det var min magkänsla att betet var för fett i juni som gjorde att jag tog bort hästen från det och därmed stoppade jag fånganfallet utan att veta om det...men sen har han kunnat beta resten av sommaren/hösten utan begränsing utan att det utbrutit nåt mer...fast hade jag vetat om fånganfallet så hade jag nog begränsat betet...långt mycket mer ;)

Socker och stärkelse är i princip endast ett problem för IR-hästar.

...Och hästar med muskelsjukdomar som PSSM/EPSM och liknande. Dessa ska fodras i princip som IR hästar (förutom kanske fettet) även om sjukdomen i sig är annorlunda (överinlagring av glukos i musklerna).

Ville jag bara tillägga :)

Senast ändrad:

Vi kommer nog aldrig att få veta varför hon hade fång. Hon fick inte förlossningsfång eller överbelastningsfång.
Hon gick på bete som inte var speciellt kraftigt och när betet tog slut så fick hon hö med 7% socker per kg/TS.

Hon har dock aldrig gått på bete hos mig innan i år och jag köpte hästen när hon var 10 år, hon blir 19 nu till årsskiftet.
Jag kommer inte att ta fler föl eller låta henne gå på gräs igen om hon blir frisk.

Jag kan bara tala om hur det fungerat här.

Jag har haft som lägst 8,8% socker (NIR, så +-15%) och som högst (sen jag började analysera) 15,6% socker.
Jag var inte alls så förtjust åt den senare siffran. Efter att ha räknat på det och insett att TOTALSOCKRET per dygn blev lika mycket i de två fallen, så valde jag att prova. Gick hur bra som helst.

Och just för min L tycks det vara skitsamma med vad grovfodret har för sockerhalt, men spela all roll hur mycket socker han får i sig per giva och per dygn. Så, det viktiga och det jag tittar efter nu är bara iförsta hand sockerhalt/kg TS, sen kollar jag övriga värden och räknar på hur mycket jag behöver/vill/måste ge av fodret - och hur mkt socker DET ger.

Rent teoretiskt ex, för att förtydliga.

Foder 1 har 10% socker och 5 MJ/kg foder. TS 50%
10 kg = 50 MJ = 5 kg TS. Täcker MJ-behovet, täcker TS-behovet. Ger 500 gram socker (100 gram per kg TS * 5 kg)

Foder 2 har 13% socker och 10 MJ/kg foder. TS 80%
5 kg = 50 MJ = 4 kg TS. Täcker MJ behovet, täcker TS-behovet. Ger 520 gram socker (130 gram per kg TS * 4 kg)

De är alltså sockermässigt likvärdiga ute i realiteten, då han får ungefärligen samma sockermängd/dygn i båda alternativen. Sen gör ju övriga parametrar att jag skulle välja foder 1 ändå för där kan jag ge mer TS och fler kilo foder.

Men genom att hålla koll på totalsockret före just precis sockerhalten/kg TS har det fungerat fint här med både 8,8% och 15,6%
Han är VÄLDIGT känslig för socker generellt, och "tre grässtrån" kan direkt ge spänd mankam osv.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
439
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 369

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka