Det här med semin

Glamoroza ox

Trådstartare
Fick precis en upploppande fundering när jag satt här och läste i en annan tråd.

När man ska inseminera sitt sto, ska man då meddela stationen i förväg vad för hingst man vill ha så att de kan beställa spermier (el. vad det nu kallas på finare fackspråk) eller tar man och fixar beställningen på stationen när man väl har anlänt med stoet ?

Och en sak till! :idea:

Om man har beställt från en hingst och man sedan ändrar sig el. det händer stoet något innan inseminering hinner ske, kan stationen då förvara och använda det till annat sto som dyker upp eller är det bara att kassera?

Dessa frågor är inget som jag kommer ha "nytta" av (el. vad man ska kalla det), jag har inga planer på att avla mer just nu på mitt sto.
Bara lite undringar om hur det går till :laugh:

Sv: Det här med semin

Man beställer ingen sperma för än man har konstaterat att stoet är brunstigt och har lagom stora ägg att släppa, så ja tror man kan ändra sig tills beställningen gått iväg, om det är färskt. Om man kör fryst kan man spara om seminstationen har spesiell frys för sånt

Lite beroende på vilka villkor som hingsten har, vissa ska man boka med kontrakt ett par veckor i förväg. Annars så behöver man inte bestämma sig innan man lämnar stoet på stationen. Man fyller då i en blankett med alla uppgifter om både sig själv och stoet. På den skriver man också vilken hingst man vill använda.
En del åker själv och hämtar när det är dags och hingsten inte finns för långt bort. Men det är nog mest för att dels vara säker på att få dosen på plats i tid men också för att spara lite pengar på minskade transportkostnader. Annars sköter stationerna om allt det praktiska. Är det fryst det handlar om så får man inte göra hur som helst med överblivna doser. Det kommer helt att beror på betalningsvillkoren för hingsten om de går att använda till ett annat sto eller ej.

Fick precis en upploppande fundering när jag satt här och läste i en annan tråd.

När man ska inseminera sitt sto, ska man då meddela stationen i förväg vad för hingst man vill ha så att de kan beställa spermier (el. vad det nu kallas på finare fackspråk) eller tar man och fixar beställningen på stationen när man väl har anlänt med stoet ?

Och en sak till! :idea:

Om man har beställt från en hingst och man sedan ändrar sig el. det händer stoet något innan inseminering hinner ske, kan stationen då förvara och använda det till annat sto som dyker upp eller är det bara att kassera?

Dessa frågor är inget som jag kommer ha "nytta" av (el. vad man ska kalla det), jag har inga planer på att avla mer just nu på mitt sto.
Bara lite undringar om hur det går till :laugh:
Jag vet inte hur allmän din fråga är egentligen, men eftersom jag vet att du har ett araber, så svarar jag ändå.

Om din fråga gäller arabhingstar, så är inget av de svar du fått ovan riktigt relevanta. I de flesta fall får du själv sköta hela administrationen. Stationen tar bara emot seminet och inseminerar åt dig.

Dessutom är det få arabhingstar som står på färsk/kyld semin. I de flesta fall är det fryst som gäller.

Carina på Silver Arabians

Färsk transportsemin används samma dag (morgon!) som den kommer den kommer fram. Den går inte att spara på.
Fryst är det smartast att beställa i god tid, så stationen kna samtransportera den med annat, om det går.

Liknande trådar

Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 561
Senast: Novalisa
·
Avel Ska för första gången betäcka genom semin och har lite funderingar!😃 Har koll på hingstkostnaden men kan inte riktigt bestämma mig för...
Svar
9
· Visningar
1 395
Avel Hej! Nu behöver jag tips för nu blev det mkt för mig... Igår lämnades mitt sto (16år) iväg till hingststationen. (22mil enkel...
Svar
7
· Visningar
1 869
Senast: Casper
·
Avel Jag är inte ute efter att smutskasta någon med denna tråd, och kommer därför inte att nämna några namn på varken hingst eller ägare. Det...
2
Svar
32
· Visningar
4 928
Senast: JSH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V