Det här med sadelhängare...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Vannie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 7 190
V

Vannie

Kan hända är det en dum fråga, men har olika sadelhängare olika inverkan på sadeln som ligger på? Jag tänkte främst på de där "pinnarna" somliga använder som är mer som en stång; kan den göra något med bommen i det långa loppet? Eller finns det andra sadelhängare som på något sätt ändrar på sadelns "anatomi"?

Om så är fallet; vilken sorts sadelhängare är bäst att använda ur den synpunkten?

Tack på förhand!
/ En mycket fundersam Vannie:crazy:

Sv: Det här med sadelhängare...

De uppfällbara som många har i stallgången är bäst, för de ändrar inte direkt sadeln något, däremot kan de bredare som många har i sadelkammaren förändra sadeln.

Oj, jasså? Tack för upplysningen, det var helt tvärt emot vad jag trodde! :o

De uppfällbara som många har i stallgången är bäst, för de ändrar inte direkt sadeln något, däremot kan de bredare som många har i sadelkammaren förändra sadeln.

På vilket sätt då?? Sadeln ligger bara på hängaren så det borde inte hända något med den eller?

En sadel är inte en superlätt grejj, många sadlar är även väldigt smala i bommen och en bred sadelhängare kan på längre sikt ge en påfrestning på bommen eftersom vikten trycker ner sadeln och sadeln tvingas bredda sig.

Men om en sadel är så vek i bommen så borde den vidga sig när man rider i den också, eftersom belastningen blir så väldigt mycket högre då?

Nu talar vi typ minimalt, jag besvarade bara TS fråga.
Vid ridning är sadeln (förhoppningsvis) anpassad efter hästen i vidd, en sadelhängare av den modellen är bred.

Men det finns många som rider i för smala sadlar, och de förblir för smala. Så att en sadel skulle ändra passform på en bred sadelhängare har jag svårt att tro på, vad har du hört det?

hej!

de sadelhängare som har stänger,dvs inte de som bara är ett rör, kan påverka bossan och ge knöliga märken där sadeln vilar mot stängerna.

En sadel är inte en superlätt grejj, många sadlar är även väldigt smala i bommen och en bred sadelhängare kan på längre sikt ge en påfrestning på bommen eftersom vikten trycker ner sadeln och sadeln tvingas bredda sig.

Åh så bra! Då kan jag ju köpa en försmal sadel och sedan hänga den på en bred sadelhängare så kanske den passar om ett par år :cool:

Skämt o sido, Det som kan ändras när sadeln häger på en bred sadelhägare är att stoppningen kan ändas (om stoppningen är väldigt mjuk och sadeln tung). En bom är gjord av material som trä, plast och järn. Det ändras inte så lätt av en tynd på max ett par kilo.

Låt den hänga där i några miljoner år så, hoppa lite på den då och då. ;)

har de uppfällbara i stallgången och de bredare mer utformade efter sadeln i sadelkammaren. De bredare är ju mkt stabilare för sadeln att hänga på tkr jag iaf, och borde väl "trycka" över en större yta om det nu kan ha någon effekt.

Vid LÅNG tids hängande orörd gav de vanliga breda 'avtryck' i lädret på min sadel, permanenta avtryck.

'Pinne' har aldrig gett avtryck, en under års av hängande.

Jag har bara 'pinne', dock bock och inte pinne på väggen.

De sadelhängare som är formade efter sadeln tror jag kan förstöra stoppningen. Därför vill jag själv bara använda de sadelhängare som är som en "pinne" då jag inte tror att de förstör sadeln på något sätt.

det är därför man alltid har ett schabrak under! :idea:

Jag har nästan aldrig schbrak under på hängare faktiskt, men jo det kunde nog förhindrat det.

Men efter ridning tar jag av schabraken och vänder dem. Undanhängda sadlar hänger ju utan schbrak med.

Men vill man ha en bred och vara stensäker kan man ju ha ett sadelhängarschbrak bara, eller 'padda' hängaren lite bara, då borde all ev risk försvinna =)

Alla sadelmakare jag hört mig för med är överrens om att man ska välja pinnen framför de breda (just för att de breda påverkar stoppningen negativt). Om man tvunget vill använda de breda så ska man alltid ha en TJOCK filt (dubbelvikt) under. Ett schabrak är för tunnt. Det måste var tjockare. Dock är sadeln som känsligast när den är ny (och nystoppad). En äldre sadel med satt stoppning påverkas inte lika lätt.

Att stoppningen kan ta stryk på en bred sadelhängare, det är jag med på. Jag har "klätt" min breda sadelhängare med tjock filt. :)

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 198
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som... 2 3
Svar
56
· Visningar
10 915
Senast: machafuko
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 812
Senast: QueenLilith
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 276
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31