Det här med RUT-avdrag...

emma74

Trådstartare
Hur funkar det?
Jag såg en en "deal" på lets deal som ser ut såhär:
Hemstädning av "företaget" – 4 timmar vid 1 tillfälle. Ord. pris 500 kr, du betalar: 249 kr
Du betalar endast 249 kr, "företaget" ansöker sedan om rutavdrag för samma summa från Skatteverket

Är det så går till?
(Har aldrig tidigare använt mig av RUT...)

Sv: Det här med RUT-avdrag...

Förutsatt att du tjänar nog med pengar för att kunna göra ett skatteavdrag, ja.

Förutom att timpriset verkar gälla förslavade arbetare så är det så....

Den räkning du får för RUT-arbetet är hälften av det faktiska priset, sedan får man ett meddelande från skatteverket om att man fått avdrag med motsvarande summa. Företaget får alltså halva ersättningen från staten direkt, så du behöver aldrig betala för att sedan få tillbaka om du förstår hur jag menar..

Vill bara tillägga att om företaget tar 125 kronor i timmen innan RUT så är det ytterst tveksamt om de är seriösa. Jag har betalat ungefär det dubbla och det betraktar jag som ett minimum. Städaren kan omöjligt ha en vettig lön om de bara tar 500 kr för 4 timmar, förutom sociala avgifter mm så tillkommer ju transport och utrustning. Gör man ett snabbt överslag så kan städaren inte få ut mer än maximalt 14-15 000 före skatt om hen kan fakturera 8 timmar om dagen med den prissättningen.

Vill bara tillägga att om företaget tar 125 kronor i timmen innan RUT så är det ytterst tveksamt om de är seriösa. Jag har betalat ungefär det dubbla och det betraktar jag som ett minimum. Städaren kan omöjligt ha en vettig lön om de bara tar 500 kr för 4 timmar, förutom sociala avgifter mm så tillkommer ju transport och utrustning. Gör man ett snabbt överslag så kan städaren inte få ut mer än maximalt 14-15 000 före skatt om hen kan fakturera 8 timmar om dagen med den prissättningen.

Eftersom det här var ett begränsat rabatterat erbjudande så tolkade jag det som att det var ett sätt för företaget att värva nya kunder - deras ordinarie priser tror jag låg på det dubbla. Jag antog även att de anställda fick fullt betalt även när de städar vid sådana tillfällen och att kostnaden för detta togs ut företagets marknadsföringsbudget(eller liknade)... men det kanske enbart var naivt av mig? Hursomhelst så var erbjudandet slut så jag kunde inte köpa något.

Du har väl kollat att städföretaget har kollektivavtal? Då har de anställda schysta villkor.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 238
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 466
Senast: Calmiche
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 476
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Förvarnar för en väldigt lång "skriva av sig-tråd".. Vet knappt vad jag ska börja med.. Eller ja, kanske "början" vore bra... Efter...
2
Svar
35
· Visningar
5 590
Senast: Philosophia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V