Det här med ridspår...

Fossing

Trådstartare
Vad är det som gör att i princip alla fotgängare väljer ridspåret framför intilliggande cykel/gångbana? Och vad är det som gör att de blir sura när man snällt ber dem att förflytta sig till gångbanan?

Jag tror inte att det är förbjudet för gående att vara på ridspåren, men tänker de inte på sin egen säkerhet? :crazy:
Senast igår mötte jag en familj med två barn med varsin cykel samt en hund på ridspåret. Nu har jag rättså bra (:angel: ) koll på min häst och kunde passera dem i lugn takt, men det finns ju en överhängande risk att möta andra hästar i full galopp eftersom det är just ett RIDSPÅR!
Och sen gnäller folk för att man stundtals behöver rida på vissa cykelbanor (för att komma till ridspåren).

Vilken rätt har man egentligen, som fotgängare och ryttare?

Sv: Det här med ridspår...

Man har rätt att visa hänsyn till andra människor/djur oavsett om det är på ett ridspår, cykelbana eller i skogen.

Man har rätt att rida på ett säkert och omdömesfullt sätt. Det inkluderar INTE galopp på ett ridspår med t.ex. skymd sikt.

Om barnfamiljen t.ex. hade varit en annan ryttare som kom i full galopp, hade det varit OK då?

Det ger aldrig någon trevlig stämning att KRÄVA sin rätt när man är ute och rider. Tänk på att många människor är rädda för hästar, när dom inte finns på andra sidan staketet.
Möter jag någon på en stig, cykelbana eller liknande, stannar jag eller saktar ned till lugn skritt. Jag brukar också heja och prata lite.

Numera när jag är ute på skogsluff träffar jag ofta samma människor och får en trevlig pratstund och dom får även bekanta sig med pållen.
Mycket trevligare än att ha en massa människor som blänger surt efter en när man har forsat förbi dom i full galopp.

Som sagt, JAG rider lugnt och med omdöme (för lugnt enligt min häst... men det är en annan sak ;)), men det är ju inte alla som gör det. Tyvärr! Det vimlar av ponnyer här i trakten och barn är ju som barn är, även om man säger till dem tusen gånger att vara försiktiga. Men varför helt enkelt låta bli att gå på ridspåret när cykel/gångbanan går precis bredvid?
(en retorisk fråga, inte riktad specifikt till dig).

// Fot, som funderar på att flytta långt ut i skogen just idag :p

Det är ju ganska enkelt förklarat.
Det är skönare att gå på en stig än på hård asfalt.

En av dom saker jag ofta får höra är:
- "Vad trevligt med en ryttare som hälsar och tar det lugnt."

Man undrar ju hur vi ryttare bär oss åt egentligen?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka