Det här med "proteinknölar"

Estivuz

Trådstartare
Hörde ett påstående om en häst som enligt ägaren fått proteinknölar pga att den äter müsli. (1 kg om dagen, stor häst) Den har tidigare ätit müsli men av annat fabrikat.
Fodret innehåller inte ens särskilt mycket protein så att det har med proteinet att göra verkar ju konstigt.

Men vad säger forskningen om detta? Jag tror inte på proteinknölar. Har aldrig haft det på mina hästar som fått mycket smrp. Knölar på ryggen har funnits på ryggen under höst/vinter då de är täckade.

En del pratar om att hästarna skulle bli galliga av för mycket protein?
Låter konstigt det med tycker jag men vad säger egentligen experterna?

Sv: Det här med "proteinknölar"

Hade en häst i vårat stall som (av veterinär) blev diagnosticerad med proteinknölar. Fått ett nytt parti hö med hög proteinhalt, och det var bara en häst som reagerade. Och hon gick alltid utan täcke.
Vi hade inga möjligheter att succesivt gå över till det nya höet, så enligt vet. blev det en liten chock för denna hästen med den höga halten av protein.
Knölarna satt mest på ryggen och korset.

Jag tror inte riktigt heller på det där :p

Att de skulle få nån slags reaktion vid ett hastigt foderbyte kan jag väl gå med på, men proteinknölar - njäe.
Då måste de nog ändå få rejält för mkt protein i kraftfodret och det är ju sällan det är de hästarna som får det som får knölar.

Att de skulle få nån slags reaktion vid ett hastigt foderbyte kan jag väl gå med på, men proteinknölar - njäe.
Då måste de nog ändå få rejält för mkt protein i kraftfodret och det är ju sällan det är de hästarna som får det som får knölar.

Stämmer bra på min, han har haft en enda knöl på ryggen, förutom jag då, och det var en stoooor pormask :D

Ja, det känns som sagt bara som en "enkel sak att skylla på" och som blivit mer av en skröna bland hästfolk. Samma finns ju tydligen i hundvärlden har jag insett nu som nybliven hundägare. Man pratar om proteinallergi som egentligen inte handlar om att hundarna inte tål protein...

En av mina hästar får just nu 4 dl sojaprotein + 1,5 kg lusern. Borde ju reagera med knölar då tycker man.

Vore verkligen intressant med forskning på detta.

Så vitt jag vet så finns inte proteinknölar. Däremot som någon sa kan en del hästar reagera med utslag, knölar eller annat på foder. Jag har en som får reaktioner i hovarna av soja, och en annan som blir kass i magen av stärkelse (typ korn, pelleterat foder osv) men klarar hel havre i små mängder.

Mina hästar står på rejält med protein (en på kvot 10) och har varken knölar eller gallor.

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 509
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 848
Senast: gloiredor
·
Foder & Strö En av stallets hästar får ofta små hårda knölar, oftast där sadeln ligger men det kan också dyka upp någon enstaka på andra ställen...
Svar
17
· Visningar
2 839
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama