Det här med öppna förskolan ?!

Mynta2

Trådstartare
Hur funkar det ? Går man bara dit och säger hej, eller måste det bokas tid ? Vad gör man när man är där ? Sitter i ett hörn och låter barnet vimsa runt lite bland jämnlika ?

Har egentligen inte funderat speciellt mycket på dagis och sånt, men tänkte att hon skulle få kika på andra slynglar emellanåt ;). Det är nog roligt tror jag. Vi träffar ju aldrig några barn i vanliga fall.

Sv: Det här med öppna förskolan ?!

Fikar! Vi har gått sen killarna var 3 månader. Då sov och åt de mest och vi fikade och pladdrade. Sen har vi följts åt och träffas fortfarande en gång i veckan. Vi är några från föräldragruppen och sen är det några som har tillkommit för att vi har jämngamla barn. Alla är ju där för att träffa och prata med andra vuxna, så det är bara att prata på! Inte ska du sitta i ett hörn inte!

Någon föräldragrup har jag inte. Hur gör man då ? Ringer till nåt dagis man är intresserad av och bokar en tid eller vad ?

Man går bara dit.

Här är det 1 ggr/veckan, på onsdagar, man samlas i kyrkan kl 9 och sjunger, sen går man till församlingshemmet och barnen leker (upp till 3 år), sen när alla mammor blir fikasugna går man ner till fiket och köper fikabuffe för 25 kr :)

Där vi bodde förut hade de öppet 3 ggr/vecka.

Man samlades kl. 9 och då lekte barnen, vid 10 tiden gick man in i ett annat rum för sång. Efter det vid ca 11 tiden gick man och fikade (15 kr) sen gick barnen över 3 år med den ena ledaren till ett annat rum för att måla, göra lerfigurer m.m småbarnen går in i lekrummet, vid 12 tiden blir det samling och dans, sen får man stanna och äta sopplunch för 30 kr om man vill.

Någon föräldragrup har jag inte. Hur gör man då ? Ringer till nåt dagis man är intresserad av och bokar en tid eller vad ?

Här är det BVC som ordnar föräldragrupper, föräldrar med barn i samma ålder samlas (frivilligt såklart) 1 ggr i månaden vid 8 tillfällen under barnet första levnadsår och då får man besök av t.ex. barnmorska, dietist, NTF, tandsköterska, förskoleansvarige.

Kyrkan ? Jag trodde man gick till ett vanligt dagis. Föräldragrupp, är inte det typ man har lite sammankomster när man är gravid och sen fortsätter dom när barnet är född ? Om man aldrig gått på sånt då ? Inte har jag hört mitt BVC sagt något om sånt så här i efterhand man kan gå på.

Vi gick på några få sammanskomster anordnade av bvc (typ föräldragrupper) och sedan på öppna förskolan (oftsat anordnad av någon kyrka i närheten). Antingen kund man gå i någon grupp tp "sjung och lek" eller på de öppna sammankomster som fanns då föräldrarna kune fika efter en kort sångstund.

För mig personligen så fick jag mest ut av vår fasta grupp med "sjung och lek", annars tyckte jag att eget umgämnge med kompisar med barn i kinande åldrar gav mest.

I glesbygdskommuner är det ofta kyrkan som ordnar men i städerna har kommunerna oftast en eller flera Öppna förskolor. Eftersom du bor i Göteborg är det säkert inget problem att hitta något bra ställe.

Jag bor på Södermalm i Stockholm och har tre olika inom gångavstånd. Man behöver inte boka tid utan bara dyka upp. Jag har en kompis i Göteborg och hon måste boka tid på "sitt" ställe men det är säkert olika. All info brukar finnas på kommunens hemsida.

Vår son ÄLSKAR att vara på öppna förskolan, jag vet inte vad vi hade gjort om inte det fanns. Vi var där varje vardag mellan 9-11.30, numera är det min sambo som är föräldraledig och han tycker också att det är suveränt.

Jag har vart på en öppen förskola här i GBG och där behöver du inte anmäla dig. Men kolla på kommunens hemsida www.goteborg.se Jag kan inte svara på din närmaste eftersom jag inte vart i GBG du bor ;)
Men den jag gått till är bara att knalla in och börja leka :D

Kyrkan ? Jag trodde man gick till ett vanligt dagis. Föräldragrupp, är inte det typ man har lite sammankomster när man är gravid och sen fortsätter dom när barnet är född ? Om man aldrig gått på sånt då ? Inte har jag hört mitt BVC sagt något om sånt så här i efterhand man kan gå på.

Nä, det är ingen vanlig förskola(dagis) som man går till.
På Göteborgs kommuns hemsida står det:
Den öppna förskolan vänder sig till barn i förskoleåldern som inte har någon plats i annan förskoleverksamhet. Utbildade förskollärare ansvarar för planeringen av verksamheten. Det är gratis att besöka den öppna förskolan och du behöver inte anmäla dig i förväg. Barnen kan leka med andra barn och du som förälder kan umgås med andra föräldrar eller få stöd i ditt föräldraskap av personalen.

Länk till Göteborgs öppna förskolor, så där kan du hitta den som ligger närmast eller verkar trevligast.

Här i min stad är det bebiscafé mån för 0-6mån, de andra dagarna är till för alla (de vill ha en dag som är lite lugnare för oss med små barn)
Har tack och lov inget med kyrkan att göra. Det är bara att knalla dit. Jätteskönt att prata vuxenprat!

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 397
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 055
Senast: fejko
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 589
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur