Det här med muskelskador...

Cattis_E

Trådstartare
Närmare bestämt någon muskelskada insida lår. Min stackars E (22år) är halt, det som hittats (av veterinär) hittils är att något skett med muskeln insida lår.
Den är spänd, hård och öm.

Det är ännu inte helt uteslutet att det ffinns något annat och muskeln inte är primärproblem, men där vi är nu så har vi ännu inte hittat något, utan att det är en muskelskada. Inga tecken på ledproblem har hittats

Han står nu på Metacam och begränsad rörelse för 3e dagen och jag är såklart orolig men hoppas så att det ska ske en förbättring innan åb om 2v.

Någon med erfarenheter att dela?
Berätta gärna hur det i så fall utvecklades men utan att skrämma upp mig alltför mycket.
Är rätt orolig ändå 🫣.

Hej! Min fick en muskelskada på hamstring i höstas, en muskelbristning som både syntes och ömmade rejält. Hon blev till följd av det även halt från bakknät samma ben (där hon har trauma sen tidigare och väl alltid kommer vara vår svaga länk). Rörelsemönstret var dock inte detsamma som tidigare hon blivit halt från bakknät så muskelskadan i sig gjorde henne absolut halt. Hon blev behandlad i bakknät med kortison och laser på muskelbristningen 3 ggr. Vila i liten sjukhage med promenader (typ 20-30 min tror jag) och hon var ohalt 4 veckor senare ☺️ Sen försiktig igångsättning

Hej! Min fick en muskelskada på hamstring i höstas, en muskelbristning som både syntes och ömmade rejält. Hon blev till följd av det även halt från bakknät samma ben (där hon har trauma sen tidigare och väl alltid kommer vara vår svaga länk). Rörelsemönstret var dock inte detsamma som tidigare hon blivit halt från bakknät så muskelskadan i sig gjorde henne absolut halt. Hon blev behandlad i bakknät med kortison och laser på muskelbristningen 3 ggr. Vila i liten sjukhage med promenader (typ 20-30 min tror jag) och hon var ohalt 4 veckor senare ☺️ Sen försiktig igångsättning
Det låter ju rätt lovande ändå.
Tack för att du delar med dig.
Laser har jag redan tänkt på, men ska diskutera med veterinären på återbesöket den 8/4 hur hon rekommenderar att vi lägger upp allt (när vi ser hur det utvecklats).

Mitt dåvarande fullblod slet sönder en bröstmuskel för många år sen. Stor ruptur. Jättehalt och jätteont initialt men sen sakta bättre. Blev helt återställd men tog tid. Hade kvarvarande konturstörning kvar i muskeln bara.

Muskelskador läker oftast bra.

Mitt dåvarande fullblod slet sönder en bröstmuskel för många år sen. Stor ruptur. Jättehalt och jätteont initialt men sen sakta bättre. Blev helt återställd men tog tid. Hade kvarvarande konturstörning kvar i muskeln bara.

Muskelskador läker oftast bra.
Tack!
Låter som det finns rätt gott hopp ändå.

Känns rätt jobbigt med skada i och med hans ålder. Han är i övrigt fräsch så jag försöker vara så positiv det går.
Har inte bråttom alls. Men det vore trist om han inte blev ribar igen.

Det låter ju rätt lovande ändå.
Tack för att du delar med dig.
Laser har jag redan tänkt på, men ska diskutera med veterinären på återbesöket den 8/4 hur hon rekommenderar att vi lägger upp allt (när vi ser hur det utvecklats).
Jag fick laser på försäkringen när vi gjorde det på kliniken ☺️

Min var visserligen yngre än din men inte med många år. Det läkte mycket snabbare än jag trodde, det gör din säkert med!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka