Det här med MHz...

malumbub

Trådstartare
En MHz, är det 1 000 Hz eller 1 000 000 Hz?
SI-prefixlistan säger ju att det ska vara det senare, men sen möter man på det första på andra sidor.

Vad säger ni? Vad är rätt?

Sv: Det här med MHz...

Har redan kollat era länkar.

Det jag reagerar på är att det på andra håll sägs och skrivs som om 5 MHz vore 5 000 MHz istället för 5 000 000Hz.

Kan du ge ett exempel på en sådan sida?

M = mega = 10^6 och jag har svårt att tänka mig att Hertz skulle ha några specialregler när det gäller det, har då inte stött på dom än iaf...

Har redan kollat era länkar.

Det jag reagerar på är att det på andra håll sägs och skrivs som om 5 MHz vore 5 000 MHz istället för 5 000 000Hz.

Rätt vanligt att folk skriver fel och skriver MHz när de menar GHz annars.

Inte på rak arm. Hittade lite sånt när jag satt med lite skoluppgifter.

Men det spelar ingen roll nu. För nu vet jag att jag är inte den enda som anser att Mega alltid är 10^6, precis som man lärt sig i skolan.

Det är tyvärr inte alltid exakt 10^6 - i bytesammahang är det tyvärr oftast 2^20 (som väl strikt borde kallas mebi, snarare än mega).

Nej, det du beskriver verkar helt enkelt vara någon som har fel. Om de nu inte skrev 1000 kHz eller nåt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Finns det nån här som fått minskat eller nollat bostadstillägg pga en sjukförsäkringsersättning? Jag har två cancerförsäkringar som...
2
Svar
33
· Visningar
1 999
Senast: gul_zebra
·
Hemmet Har ett hus byggt för ca 5 år sen. Var sjukskriven för utmattning när jag ansökte om avloppslösning och litade helt på entreprenören som...
Svar
15
· Visningar
840
Senast: Ceta
·
IT & mobiler Hej, bukeraklet! Har två it-frågor: !) Hur ändrar man sin mailadress på facebookkontot??? 2) Förr hade jag epost NN@live.se men hittar...
Svar
4
· Visningar
345
Senast: sweep
·
Juridik & Ekonomi Jag har skrivit på kontrakt på en hyresrätt och ska nu sälja min bostadsrätt. Jag har två uppskjutna reavinstbeskattningar från tidigare...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 121
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka