Det här med löv..

MiniLi

Trådstartare
Gräsmattan är full med löv. Löv löv löv så långt ögat ser :p
Vi var duktiga och krattade i helgen men det är ju grymt otacksamt nu innan alla träd står nakna..

Hur som helst..
Jag har läst att det är toppenbra att kratta upp löven i rabatterna. Vintertäckning och näring eller vad det var..
Men om jag gör så - blåser inte alla löv iväg igen? Eller är de duktiga och stannar där jag har placerat dem?
Finns det några knep?

Jag tänkte dessutom fixa en hög åt igelkottarna, sötnosarna måste ju få en mysig vinterboning :love:

Sv: Det här med löv..

Dom lär ju blåsa iväg om rabatterna inte ligger i totalt lä.
Du kan ju täcka med granris för att hålla lövet på plats.

Jag brukar kratta in det under bärbuskarna och på rabatterna. Om det inte stormar allt för mycket så brukar det ligga kvar. Jag packar till det lite med händerna i botten och lösare på sedan. Om det blåser bort en del så gör det inget om du lagt på mycket. Men där emot brukar jag inte låta allt löv ligga på våren-försommaren, hörde något om mögel, svamp eller något sånt har jag för mig. Vet inte om det är så, men efter de värsta frostnätterna tar jag bort hälften eller något sånt och krattar till det andra så att jorden blandas med löven eller hur jag nu ska förklara det.

Det som ligger på gräsmattan kan du köra över med gräsklipparen så blir gräsmattan glad över den näringen.

Jag maler gärna dem, typ som med gräsklipparen, tycker att de ligger bättre då och de bryts ned snabbare.

Winni har rätt när det gäller svamp och mögel, om du har sjuka träd - tex kastanj eller äpple som är ett såna träd som ofta drar på sig sjukdomar så ska du forsla bort de löven, sporer och insekter kan övervintra i dem löven.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag har precis köpt ett radhus och inser ju nu när snön precis försvunnit och gräset börjat växa att jag nog borde lära mig nåt om...
Svar
4
· Visningar
1 017
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • FÅRtråden
  • Bråkande hundar