Det här med lösdrift

Congeria

Trådstartare
Jag har fått för mig att man måste ha ett vindskydd eller hus av något slag som hästarna kan gå in i med torr sovplats osv. Är detta bara något jag fått för mig eller stämmer detta? Tror det var här på buke som jag för länge sedan läste något om att om man har en häst ute i mer än 12h så måste det finnas ett vindskydd. Är det lag eller bara rekommendationer i så fall?

Jag känner till stall där jag bor som använder sig av "lösdrift", men där går hästarna bara ute i en vanlig hage dygnet runt, året runt.

:confused:

Sv: Det här med lösdrift

Japp det måste man. Och tillgång till box att stalla in en häst om den blir sjuk.

Konstigt att man MÅSTE ha vindskydd även om man har skyddande skog men det finns inga måsten när det gäller hur länge en häst borde få vara ute, bara rekomendationer vad jag förstått.. men det kanske har ändrats nu förhoppningsvis :)

Under vinterhalvåret måste det finnas ligghall/vindskydd, det är specifika datum som gäller men jag har dem inte i huvudet just nu.

Jaha okej. I detta fall så går ju hästarna dock ute dygnet runt även under vinterhalvåret utan skydd =/

Det är LAG på vindskydd till djur som går ute mer än 16 h per dygn under vinterhalvåret.

Det heter inte vindskydd i lagtexten. Där står att hästen ska ha tillgång till en torr och skyddad liggplats om den vistas ute mer än 16 timmar om dygenet under den tid då inte tillväxt av betet sker.

För i pricip kan ett vind bara vara ett plank eller en mur som ger skydd mot vinden. Men den ger inte en torr och skyddad liggplats om den saknar tak och väggar.

Sedan finns det möjlighet att att söka dicpans från Länsstyrelsen om man har mycket tät vegitation i hagen som ger djuren skydd.

Jag tänkte inte på att inte alla tolkar vindskydd/ligghall likadant - för mig är det självklart att den ska vara en torr/skyddad liggplats. :)

Jaha okej. I detta fall så går ju hästarna dock ute dygnet runt även under vinterhalvåret utan skydd =/

Då kan du anmäla dem till djurskyddet.

Jag har mina hästar pålösdrift för första vintern nu, gillar det skarpt än så länge. De har en ligghall som de använder en hel del, väldigt skönt tycker jag så att jag slipper sitta hemma och oroa mig när det regnar.

Det heter inte vindskydd i lagtexten. Där står att hästen ska ha tillgång till en torr och skyddad liggplats om den vistas ute mer än 16 timmar om dygenet under den tid då inte tillväxt av betet sker.

För i pricip kan ett vind bara vara ett plank eller en mur som ger skydd mot vinden. Men den ger inte en torr och skyddad liggplats om den saknar tak och väggar.

Sedan finns det möjlighet att att söka dicpans från Länsstyrelsen om man har mycket tät vegitation i hagen som ger djuren skydd.

Har nån annan än Lojsta fått det?

Man kan läsa om alla lagar och rekommendationer på jordbruksverkets hemsida :) Där står även massa annat som kan vara bra att veta!

Ja det är lag på detta vilket kan tyckas löjligt ibland då hästarna i princip aldrig frivilligt går in i lösdriften på vintern, det borde snarare vara lag på lösdrift på sommaren för då älskar de att stå dagarna i ända i lösdridriften och komma undan alla flygfän.

Jag har haft min islandshäst på lösdrift alltid och han står aldrig i lösdriften på vintern men på sommaren.
har haft han inackorderad på olika ställen där de inte haft vindskydd/lösdrift men en tät skog istället, vilket ju är "olagligt" men de är inte döda för det, har de bara vindskydd/regnskydd dvs en tät skog så är det ju ingen fara men lagen säger att man ska ha något byggt...
frågan är hur hästarna gör i det vilda..

jag har iaf lösdrift både sommar och vinter nu när jag har dem hemma, ifall de vill gå in vilket de aldrig gör på vintern som sagt.

Mina hästar går in mycket, de går in och lägger sig i halmen och vilar, så det är nog olika.

Samma här, inte under alla år vi har haft lösdrift har de gått in i lästallet på icke flygfäsäsong. Vi utfodrar inte i lästallet så de går inte dit för den sakens skull men på sommaren går de ofta dit.
En frisk häst som går med andra hästar och har fått anpassa sig till utevistelse, som hästar har förutsättningar för, går inte in bara för klimatets skull. Värt att nämna för de som inte vet så består vintern här nere i södra Skåne av regn och blåst, regn och blåst, regn.....men ingen häst går in...

Att anmäla bara för att hästar inte har lästall tycker jag bara visar på okunskap om hästars klimatsystem, om de inte visar att de inte är skötta för övrigt vill säga.
Anmäl istället de som inte låter hästar vara ute mer än några timmar om dagen eller i små sandhagar utan direktkontakt med artfränder. Men det är ju svårt att se hur en häst mår psykiskt om man inte dagligen umgås med hästar och ibland inte ens då :eek:

Min övertygelse är att hästens ev. oförmåga att inte kunna vistas utomhus dygnet runt året runt, inte beror på genetiken utan miljön :cool:

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Att anmäla bara för att hästar inte har lästall tycker jag bara visar på okunskap om hästars klimatsystem, om de inte visar att de inte är skötta för övrigt vill säga.

Fast jag tycker det är irrelevant - lagen är till för att följas och den säger att man måste ha en torr liggplats att erbjuda hästar som vistas ute mer än 16 h om dygnet (vintertid).

//Tania - med tre halvblodshästar i lösdrift som fått en välhalmad ligghall som de gladeligen besöker både för att ligga ner och vila/sova samt söka skydd för såväl regn och rusk som sol och insekter. Att de uppskattar ligghallen går INTE att ta miste på. När de tillfälligt blivit instängda i hage utan tillgång till ligghallen under ett par timmar så går de OMEDELBART till ligghallen när man väl öppnar upp till ordinarie hage igen. :p

Och nej, de har vare sig vatten eller mat i ligghallen (om man räknar bort halmen som jag ströar med) utan har "höhäck" och vattenbalja en bit ifrån ligghallen (främja rörelse).

Senast ändrad av en moderator:

Ja, lagar är till för att följas. Men man kan ha synpunkter på om de är riktiga. Jag skulle av hänsyn till djuren inte låta de vara utan lästall på sommaren om de inte hade insektsfritt.
På icke betessäsong går inga pållar här hemma in i någon av lästallen.
Därför anser jag att om djuren mår väl utan lästall finns ingen anledning att anmäla detta. Det finns flera exempel på där man gett dispens eftersom det inte alltid behövs ex Lojsta hed och KC-ranch.
Om jag fick välja på att följa lagen eller om att hästarna skulle må bra hade jag utan tvekan valt det senare. Alltså om jag var tvungen att välja antingen lästall på vintern eller somaren så hade jag definitivt valt sommaren.

Rolle
IpL

Ja det är lag på detta vilket kan tyckas löjligt ibland då hästarna i princip aldrig frivilligt går in i lösdriften på vintern, det borde snarare vara lag på lösdrift på sommaren för då älskar de att stå dagarna i ända i lösdridriften och komma undan alla flygfän.

Jag tycker inte lagen är löjlig alls. Tvärtom - det måste finnas bestämmelser om hur hästar får/ska hållas i Sverige. Det är ett helt rimligt krav att lösdrifter ska erbjuda lä och en torr liggplats under vinterhalvåret.

Kanske ska det även finnas krav på vindskydd under sommaren? Jag vet inte, möjligen skulle det göra att alltför många hästar mister chansen att gå på bete? Dessutom kan ju flugfän kan ju följa med in i vindskyddet, det beror ju helt på hur det är byggt, så det behöver inte innebära något skydd. För känsliga hästar kanske ett bra flugtäcke är nog så bra.

Sen måste man komma ihåg att Sverige är ett avlångt land, och lagarna gäller hela landet. Det är väldigt skilda förutsättningar mellan Skåne och Norbotten, det får man inte glömma bort i såna här diskussioner. Man kan inte bara utgå från hur det är hemma hos sig själv.

Norrland

Senast ändrad:

(Delvis knapplån)

I min ligghall kan det bli ganska mycket flugor periodvis på sommaren (dock ännu mer ute i hagen), men antalet bitande insekter (OK, jag vet att flugor också bits - men jag räknar här de som biter ännu hårdare typ broms, blinningar osv) var det stor skillnad på ute i hagen vs inne i ligghallen. Det är också något svalare i ligghallen än ute i hagen (sommartid, vintertid är det tvärtom något "varmare").

Jag tycker också hästarna helt klart ska kunna ha valmöjligheten (året om) att söka någon form av lämpligt skydd och en torr liggplats. Att tex inte erbjuda torr liggplats på en ruskig vinterdag tycker jag är riktigt taskigt. Hästar reglerar kyla bra (torra, kalla dagar) - men regnrusk och elände klarar de faktiskt inte lika bra. Speciellt inte om det är hästar med tunnare hud och/eller päls och även äldre hästar. Alla hästar får faktiskt inte en shettis/isispäls... :cool: Att ligga på blöt, kall mark kan kyla ner en häst ganska fort.

Lika hemskt (eller eg. ännu värre) är det att se hästar i en sommarhage helt utan skydd från solen!! Ang skydd från sol o värme så skriver Agria detta på deras hemsida http://www.agria.se/agria/index.nsf...rl=http://www.agria.se/Agria/text.nsf/id/3094
Hästarna måste kunna gå undan för både sol, värme, vind och regn. Enklast är naturligtvis en skogsdunge. Annars får man bygga ett vindskydd.
Men läser man på jordbruksverket ang hästarnas utevistelse så kan jag inte se någonstans att de kräver att man har skydd för sol? Nedanstående text är kopierad från jordbruksverkets hemsida. http://www.sjv.se/amnesomraden/djur...hbetesgang.4.1cb85c4511eca55276c80002316.html
Utevistelse och betesgång för hästar
Du bör ge din häst möjlighet att röra sig fritt i rasthage eller motsvarande varje dag. Observera att en ny regel gäller från och med den 1 augusti 2010 då du ska se till att din häst dagligen har möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter.

Utforma betesmarker och rastgårdar så att riskerna minimeras
Betesmarker, rasthagar och drivningsvägar ska vara fria från föremål som din häst kan skada sig på. Du ska se till att stängsel är väl uppsatta och underhållna. Stängslen ska vara utformade så att hästen inte löper risk att skada sig på dem vilket bland annat innebär att stängseltrådar ska vara väl synliga för hästar. Stängseltrådar och stängselnät ska också vara väl sträckta.

Du får inte ha taggtrådsstängsel till hästarna. Har du redan hästhagar med taggtrådsstängsel får du använda stängslet till och med den 31 december 2009.

Där marken belastas hårt av hästar ska den vara dränerad eller naturligt ha motsvarande egenskap.

Utevistelse på vintern ställer särskilda krav
Under den kalla årstiden (den tid då betestillväxt inte sker) får hästar hållas ute upp till 16 timmar per dygn utan tillgång till ligghall. Om du vill hålla din häst ute mer än 16 timmar per dygn måste hästen vara lämpad för det. Även terräng, underlag och andra yttre förhållanden måste vara lämpliga.
Om din häst är ute mer än 16 timmar per dygn under den kalla årstiden ska den ha tillgång till ligghall eller annan byggnad som ger hästen skydd mot väder och vind. Hästen ska också ha tillgång till en torr och ren liggplats. En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och ett tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge.

Hm... "ska vara fria från föremål som din häst kan skada sig på"... Då får jag inte ha mina hästar tillsammans alltså, för de skadar varandra. (Två hästar skadade pga. att de sparkat på varandra). Jag måste också gräva bort och schakta iväg de stenar som finns och gräva upp samtliga träd. Likaså plocka ner staketet (för hur väl uppsatt det än är så kan de ju fortf skada sig på det om det vill sig illa) och även ta bort allt gräsunderlag för när det blir regnigt så kan gräs bli slirigt och då kan de skada sig osv. osv. osv.

(OBS att det sista givetvis var ironiskt menat... ;))

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Tack för alla svar, har fått mig en liten funderare nu.
Jag har faktiskt vid många tillfällen funderat på att anmäla men vill veta att jag anmäler av rätt orsaker så att jag inte blir en av de där hatade "som bara anmäler utan anledning".

I ett av stallen är det inte bara denna vindskyddsfråga som brister. (dock tycker jag att det är något som borde tas tag i, avelsston med föl har ingenstans att skydda sig utan går i en hage utan träd eller något)
Det är även vad jag vet för lågt i tak för något större än ponnyer, har själv min häst uppstallad där och den är minst av de stora hästarna, och när jag räknat på 1,5 x mankhöjd så är taket ca 15 cm för lågt för den.
Sen används en triangelmärkt häst till ridlektioner, det får man väl inte eller har jag fel?
Sedan vet jag inte hur det är angående gödselplatta, måste den vara hel eller räcker det med att det bara finns en där? Den har i alla fall fallit ihop, stora sprickor över hela och stora vattensamlingar då det blivit gropar.
Mögligt och OTROLIGT dammigt (en gång räckte det med att dra i några strån så kom det ett stort dammoln) hö ges till stallägarens hästar, dom har sagt till oss inackorderade att vi inte behöver ta av just den delen av skullen då det är mögligt, utan det ska dom ge till sina ponnyer som inte är så känsliga i magen..

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 210
Senast: Blyger
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
715
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att...
2
Svar
30
· Visningar
2 397
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar