Sv: Det här med lösdrift
(Delvis knapplån)
I min ligghall kan det bli ganska mycket flugor periodvis på sommaren (dock ännu mer ute i hagen), men antalet bitande insekter (OK, jag vet att flugor också bits - men jag räknar här de som biter ännu hårdare typ broms, blinningar osv) var det stor skillnad på ute i hagen vs inne i ligghallen. Det är också något svalare i ligghallen än ute i hagen (sommartid, vintertid är det tvärtom något "varmare").
Jag tycker också hästarna helt klart ska kunna ha valmöjligheten (året om) att söka någon form av lämpligt skydd och en torr liggplats. Att tex inte erbjuda torr liggplats på en ruskig vinterdag tycker jag är riktigt taskigt. Hästar reglerar kyla bra (torra, kalla dagar) - men regnrusk och elände klarar de faktiskt inte lika bra. Speciellt inte om det är hästar med tunnare hud och/eller päls och även äldre hästar. Alla hästar får faktiskt inte en shettis/isispäls...
Att ligga på blöt, kall mark kan kyla ner en häst ganska fort.
Lika hemskt (eller eg. ännu värre) är det att se hästar i en sommarhage helt utan skydd från solen!! Ang skydd från sol o värme så skriver Agria detta på deras hemsida
http://www.agria.se/agria/index.nsf...rl=http://www.agria.se/Agria/text.nsf/id/3094
Hästarna måste kunna gå undan för både sol, värme, vind och regn. Enklast är naturligtvis en skogsdunge. Annars får man bygga ett vindskydd.
Men läser man på jordbruksverket ang hästarnas utevistelse så kan jag inte se någonstans att de kräver att man har skydd för sol? Nedanstående text är kopierad från jordbruksverkets hemsida.
http://www.sjv.se/amnesomraden/djur...hbetesgang.4.1cb85c4511eca55276c80002316.html
Utevistelse och betesgång för hästar
Du bör ge din häst möjlighet att röra sig fritt i rasthage eller motsvarande varje dag. Observera att en ny regel gäller från och med den 1 augusti 2010 då du ska se till att din häst dagligen har möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter.
Utforma betesmarker och rastgårdar så att riskerna minimeras
Betesmarker, rasthagar och drivningsvägar ska vara fria från föremål som din häst kan skada sig på. Du ska se till att stängsel är väl uppsatta och underhållna. Stängslen ska vara utformade så att hästen inte löper risk att skada sig på dem vilket bland annat innebär att stängseltrådar ska vara väl synliga för hästar. Stängseltrådar och stängselnät ska också vara väl sträckta.
Du får inte ha taggtrådsstängsel till hästarna. Har du redan hästhagar med taggtrådsstängsel får du använda stängslet till och med den 31 december 2009.
Där marken belastas hårt av hästar ska den vara dränerad eller naturligt ha motsvarande egenskap.
Utevistelse på vintern ställer särskilda krav
Under den kalla årstiden (den tid då betestillväxt inte sker) får hästar hållas ute upp till 16 timmar per dygn utan tillgång till ligghall. Om du vill hålla din häst ute mer än 16 timmar per dygn måste hästen vara lämpad för det. Även terräng, underlag och andra yttre förhållanden måste vara lämpliga.
Om din häst är ute mer än 16 timmar per dygn under den kalla årstiden ska den ha tillgång till ligghall eller annan byggnad som ger hästen skydd mot väder och vind. Hästen ska också ha tillgång till en torr och ren liggplats. En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och ett tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge.
Hm... "ska vara fria från föremål som din häst kan skada sig på"... Då får jag inte ha mina hästar tillsammans alltså, för de skadar varandra. (Två hästar skadade pga. att de sparkat på varandra). Jag måste också gräva bort och schakta iväg de stenar som finns och gräva upp samtliga träd. Likaså plocka ner staketet (för hur väl uppsatt det än är så kan de ju fortf skada sig på det om det vill sig illa) och även ta bort allt gräsunderlag för när det blir regnigt så kan gräs bli slirigt och då kan de skada sig osv. osv. osv.
(OBS att det sista givetvis var ironiskt menat...
)