Sv: Det här med löptik och tävling..
Jo klart man får olika svar, men tack för att du tog dig tid att svara! Det tråkigaste med att ha denna diskussion är just att folk säger att det går, men inte kan ge nåt förslag på HUR man ska göra, och det stör mig! Men super att du gett tips! Sen börjar hanen bli mer vuxen också så nog går det bättre med åldern
Jag skulle inte ge några specificerade tips överhuvudtaget på problembeteenden utan att ha sett hunden (och föraren) live, för att se hur hunden beter sig, hur föraren jobbar med hunden, få reda på deras träningshistoria tillsammans etc. Detta för att alla hundar och alla förare är individer, det finns ingen magisk träningsmall som passar alla.
Men rent generellt, för all störningsträning så finns det ju grundläggande regler, som ex att generalisera beteendet i olika miljöer (så störningsfritt som möjligt till en början), hitta förstärkningar som hunden verkligen går igång på (titta gärna på filmen från Klickerklok som jag länkade till tidigare i tråden, där är ett perfekt exempel på hur man kan träna så en störning istället blir en förstärkning och en fokushöjare), börja träningen först störningsfritt och sen lägga på mer och mer störning succesivt osv.
Med tikkåt hanhund skulle det kanske vara en idé att börja träna med ett använt tikskydd i närheten och inte en höglöpstik, eller en tik som är precis i början/slutet av sitt löp (bara ett exempel). Helt beroende på HUR störd hunden är av tikdoft
Med alla problem som jag själv stöter på i min träning så tänker jag även alltid igenom de fyra punkterna:
- Timing - Förstärker jag verkligen det beteende jag vill ha?
- Kriterie - Vad måste hunden uppnå för att få sin förstärkning
- Förstärkningskvalité - Är det jag förstärker med verkligen en förstärkning för min hund? Har den högre värde för min hund än störningen?
- Förstärkningsfrekvens - Hur ofta förstärker jag min hund? Behöver jag förstärka den oftare eller mer sällan för att nå bästa resultat?
Det kan ju även vara så lättlöst att man bara säger till hunden att "hey, skärp dig, nu tränar vi " och så slutar de hålla på att krångla med annat. Allt beror ju på hur djupt problemet sitter och hur väl grundtränad hunden är.
Sen är det ju så, frågar du 100 olika hundmänniskor om sätt att lösa ett problem, så kommer du få minst 200 svar och olika lösningar där man får sålla själv vad som fungerar för just en själv och ens hund .
Jo klart man får olika svar, men tack för att du tog dig tid att svara! Det tråkigaste med att ha denna diskussion är just att folk säger att det går, men inte kan ge nåt förslag på HUR man ska göra, och det stör mig! Men super att du gett tips! Sen börjar hanen bli mer vuxen också så nog går det bättre med åldern