Det här med lön när man är föräldraledig...

Sv: Det här med lön när man är föräldraledig...

Edit : Fast nu insåg jag att du kanske inte jobbar alls? Att du skall vara hemma med liten heltid utan att ta full fp? Då blir den ju noll, för då 'tjänar' du ju ingenting? Kan det vara så, kanske.

Jag arbetar några timmar varje vecka, och det är då det blir problematiskt eftersom jag måste täcka upp 47 timmar/vecka. De veckor jag bara är hemma är det inga problem att ta ut 5 dagar/vecka, så långt är jag med!

//julia

Fast när jag har pratat med försäkringskassan så har det vid flera tillfällen låtit på dom som om all min sgi kommer att försvinna om jag inte skyddar mina 47 timmar då jag jobbar. När jag frågade om jag kunde skydda 40 timmar istället och sgi:n då bara skulle sänkas, sa de att nej, den försvinner då helt.

Förstår inte riktigt detta.

Den försvinner helt för du varit föräldraledig 1 år, och så räknas en ny sgi ut på hur mkt fp/jobb du har nu när My har blivit 1 år den dagen du begär någon form av ersättning som grundas på sgin, tex sjukpenning.

Min sgi är t.ex mer än 40.000kr mindre än min fp-grundande inkomst.

Men jag förstår fortfarande inte. Efterom jag nu har tagit ut fullt så skyddas ju sgi:n, dvs den räknas inte om utan förblir samma (både fp och sjukpeng). Men när jag jobbar ett pass per vecka måste jag skydda 47 timmar, eftersom det är så många timmar/vecka som min sgi baseras på. om jag då väljer att bara skydda 40 timmar, så försvinner allt? Det verkar ju inte rimligt.

Då kommer den ju försvinna och gå ner till noll den dag jag inte har några dagar kvar att täcka upp med eftersom jag inte tänker arbeta 100% när barnen är små... eller? För det tar väl ett halvår att jobba ihop en ny sgi... eller är det bara fp det gäller?

//Julia

Nä det verkar ju helknas, det borde ju bara minska med dom 7 timmarna som fattas hur många % det nu blir.
Man inte jobba 6 mån men ha en anställning som beräknas pågå minst 6 mån för att ha rätt till sgi.

och man maste jobba heltid, eller ha en anställning pa heltid.

Jag hade tänkt att jobba mellan barnen men eftersom man maste jobba heltid sa fick det vara, jag vill inte jobba heltid när Emilia är liten. Far leva pa sambon och lägsta ersättningen med andra barnet, kanske jobba ngr timmar/v för att dryga ut föräldrapenningen lite.

Heltid måste man väl inte jobba? Man anger ju sin årsarbetstid när manräknar ut SGIn.

Det närmsta jag hittar.
Om du beviljas mindre än hel sjukersättning eller aktivitetsersättning och fortsätter att arbeta beräknas din sjukpenninggrundande inkomst utifrån din återstående arbetsinkomst. Om du till exempel har halv ersättning och arbetar halvtid beräknas den sjukpenninggrundande inkomsten på din halvtidslön.
Börjar du arbeta igen när sjuk- eller aktivitetsersättningen
upphör eller ändras, beräknas
din sjukpenninggrundande inkomst på den nya
arbetsinkomsten.

Det var det hon jag pratade med sa, men det kanske hade med att göra att min sgi är noll innan och för att höja mellan barnen var jag tvugen att jobba heltid minst 6 manader. Kanske räknas bara halvtidslön om man jobbat mer än 6 manader?

Men skulle inte förvana mig om hon sagt fel, har förlorat manga tusenlappar det här aret efter att ha fatt andra felaktiga besked fran dom senaste aret.

Senast ändrad:

Nä jag tror hon menade på att jobbar du deltid i 6 månader tjänar du inte tillräckligt för att komma upp i summan att grunda Fp på. Så även fast du jobbar kommer du inte få mer än 180 kr/dagen.

Nä, det var inte sa hon sa. Ska fraga igen pa chatten för att fa klarhet i det. Nu spelar det iof ingen roll för hur jag än vänder pa det kommer jag inte hinna jobba 6 manader innan syskonet kommer (flyttar till Sverige i juli, syskon kommer i oktober).
Men vill veta för att se om jag blivit felinformerad igen, och sa jag inte säger fel till andra.

Liknande trådar

Kropp & Själ Godmorgon alla fantastiska bukefalister! Jag har legat vaken nu under natten till och från och malt lite tankar. Jag känner att jag...
Svar
16
· Visningar
1 593
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur