Sv: Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?
Jag är också både lärare och förälder och håller med om kritiken mot mycket läxor till barn. Min dotter går i tvåan och hon har just nu två läxor i veckan, en matteläxa och en ordläxa där hon ska stava ord och skriva meningar där tre av dem ingår. Ibland är det läsläxa men då är den ofta istället för en annan läxa. Hon gör iallafall båda läxorna på en halvtimme. Det tycker inte jag är speciellt mycket tid på en vecka. Högläsning brukar vi köra medan jag gör middag och vid det här laget tycker jag det är ett enormt bra tillfälle att dels hålla koll själv på hur det går för mitt barn i skolan, dels få något att samtala om/berömma för.
Känner att jag måste lägga till en sak här rent allmänt, inte till TS speciellt: i Sverige har instutitionaliseringen gått väldigt långt. Lämna in barnet som ett paket i ena änden och kommer det inte ut i andra änden som man tänkt sig så är det andras fel. Förälderna är alltid den som är mest ansvarig för barnens utveckling, helt enkelt för att den är den som känner barnen bäst och bör ha mest tid tillsammans med det. Skolan har ansvar för en hel del vad gäller kunskapsutveckling och arbetsmiljö men det stannar också där. Har man funderingar kring sitt eget barn kontaktar man läraren som förmodligen inte får ett svårare jobb om ni berättar vad era barn har svårt för. Likadant med läxor. I dagens samhälle kan det inte vara så svårt att få reda på vilka läxor som ska göras under en vecka, hur kan det vara lärarens fel enbart? Ring och skapa en dialog!