I första hand så köper vi grovfoder med hög kvot (och låg energi). Letar rätt flitigt året runt och köper två partier (två olika storlekar).
Vi har också lättfödda och vill ha dem på en högre totalkvot. Till skillnad från Lovisa så fodrar vi i princip enbart efter kvot vad gäller energi o protein eftersom vi alltid matar dem med så mycket grovfoder som de vill ha (äter ändå max 2 kg TS/100 kg häst i princip, när det är svinkallt) och bara ger krubbskrammel.
I mitt fall är det ju rätt lätt, jag bara ger mer hösilage om de vill ha mer, eftersom partierna har kvoter över 6.
Hade jag haft dålig kvot hade jag kollat hur mycket lusern/potatisprotein som behövdes vid tex 8, 10, 12, 14 kg grovfoder (eller vad hästen nu äter) för att få kvoten till 6 och anpassat mig efter hur mycket grovfoder jag gett. Lite mer pussel om du måste hålla nere hösilagegivan och ersätta med halm.
Håller helt med Lovisa att med potatisprotein eller liknande koncentrat så hade jag velat ge så lite som möjligt = till en kvot 6 hade fått räcka absoult, eller lite lägre om det behövs mycket tillskott annars. Lusern är bättre men ger ju som sagt en del mer energi.
Tillägg: Anledningen att jag inte fodrar efter behov på energi/protein är helt enkelt att hästarna inte är så lättfödda att de inte kan ha fri tillgång vintertid. De håller sig fina när de äter den mängden de vill ha och reglerar alltså utefter vädret. Smidigt för mig
Mineraler kollas ju dock både behov och kvoter såklart.