Det här med konvalescens efter sprutning i led - fundersam och en aning skeptisk

Alexandra_W

Trådstartare
Tidigare så när det ledbehandlats så har mina hästar *alltid* åkt på boxvila ett par dagar och sen minihage (om de håller sig lugn, annars box) i iaf 2-3 veckor. Med promenader vid hand. Och det har verkligen stressats på hur viktigt det är att hästen är LUGN. Hästar som inte funkat på boxvila men bara lugnt strosat i hagen har dock fått gå i vanlig hage, men absolut inte om de springer och härjar där.

Anledningen som givits är att om de härjar runt och busar runt kan de förstöra hela verkan av sprutningen.

Eftersom det verkat vara common practise (det är inte bara EN veterinär som gett den ordinationen) och argumentet låtit rimligt så har jag inte funderat så mkt mer om det.

Men när unghästen (tvååring) sprutades var det inte tal om boxvila. Utan hon fick gå i vanlig hage full dag (12 - 14 h). Jag påpekade dock att damen INTE håller sig lugn så, och veterinären svarade glatt: 'Det behöver hon inte heller'. Dvs det var inte så farligt om hon drog bock & bus och rejsrepor i hagen, bara hon inte roade sig med det VARJE dag.

Så, unghästen sprutades i bägge knälederna och har gått i hage som vanligt. En vecka efter sprutningen tyckte hon att hon var jääättebra i sina knän och började härja i gammal god stil i hagen. Fullt ös medvetslös i djupsnö, samt bock med skruv och hela registret. Dessutom upp och ner (kuperat) och över stock och sten.

Såg trots detta helfräsch ut tills hon klev snett och såg 99% fräsch ut fast det kanske inte hör hit.

Och idag var återbesöket och trots härjandet i hagen så har hon svarat fint på behandlingen. Lite kvarstår i ena bak men det tror jag tyvärr kommer från snedsteget som sabbade lite igen. Och visst där kan man ju ha en anledning att INTE låta dem härja, men det hände 2 dagar före ÅB så hon kunde lika gärna varit in på ÅB och varit helt fräsch och sen samma dag trampat snett i hagen.

Så, är veterinärerna (många av dem) kvar i en förlegad syn, eller vad är det som gör att boxvila/liten hage och promenader vid hand fortfarande är en mycket vanlig (den vanligaste?) rek efter ledsprutning för ledinflammation?

Sedan länge så skiljer ju sig ofta konvalescenten för en ridhäst och en travhäst (travhästarna har mindre restriktioner och rek att sättas igång snabbare) och nu börjar jag ju än mer fundera varför det är så?

Sv: Det här med konvalescens efter sprutning i led - fundersam och en aning skeptisk

I det AKUTA skedet ska ledinflammationer hållas stilla, men så snart som möjligt börja mobiliseras och belastas lite. En artros (eller annan artrit i icke akut skede) ska dock röras på och belastas måttligt, även om det faktiskt gör ont.

För 10 år sedan höll man leder stilla länge inom sjukvården också, men det gör man inte längre...

Sv: Det här med konvalescens efter sprutning i led - fundersam och en aning skeptisk

Jo, och 'traditonerlig' behandling så ska ju hästarna skrittas (och ofta utökas och börja sättas igång uppsuttet med) men just 'röj i hage' är 'förbjudet', och dte är just det där med förbud mot röj i hage jag är konfunderad över nu..

Det beror väl också kanske på vad som orsakat inflammationen...? Jag har inte hängt med i alla era svängar så är inte helt uppdaterad ;)

Som jag har fattat det så är de första dagarnas boxvila mest för att det faktist i och med att kanylen gått in finns en "infart" till leden. Risken att bandaget ger sig på kas är ju betydligt större ute än inne i boxen. Vet att när jag fick behandlat en häst som absolut måste röra sig varje dag pga kolikmage så fick den lov att gå i skrittmaskinen men det var extremt noga med bandaget att det satt som det skulle och att det absolut inte fick bli blött vilket jag antar är pga den öppna infarten.
Vet inte vad du fick sprutat med nu men vanligt nu är att spruta med glucosamin istället för tuppkam och då är det inte lika viktigt att de tar det lugnt. Att de inte skall härja för mkt är också för att då byts ledvätskan ut snabbare och därmed ligger det insprutade medlet kvar kortare tid i leden (om jag har fattat det rätt). Är inte så hemma på dessa bitar då jag peppar,peppar har varit väldigt förskonad från skador som behövt sprutas har under 25 år som tävlingsryttare med flera hästar fått sprutat 2 hästar genom åren. En i fjor efter en olycka och 1 för 8 år sedan pga en felaktig skoning.

psychogrrl skrev:
Det beror väl också kanske på vad som orsakat inflammationen...? Jag har inte hängt med i alla era svängar så är inte helt uppdaterad ;)

Fast det borde inte spela någon roll ang konvalescens? En inflammation är ju en inflammation hur man än ser på det?

Damens kom troligen (vi vet ju inte) av överansträngning pga snabb tillväxt i samband med felaktigt rörelsemönster pga muskelskada, dvs knäna överbelastades helt enkelt.

Och till den somf rågade - sprutad med tuppkam och kortison. Dvs 'standardcoctail' =)

Jag fick ordinationen att hästen skulle stå inne hela första dagen på box, just för att bandaget inte skulle glida av. Dagen efter skulle bandaget tas av och det var att önska att hästen stod hyfsat stilla första veckan, sen ut i vanlig hage. Dock har jag kontaterat att hästen har svarat bättre på behandlingen om hon har stått mer still, så efter de senaste två behandlingarna har jag hållt henne i en liten hage hela tiden. Hon är ingen sådan som är mycket för att springa om inte tvååringen drar igång henne.
Nu har jag varit ute och gått med henne tre gånger, ca 800m. Är feg.. Men hoppas hon ska bli frisk och vill hålla henne så stilla som möjligt.
Så hon får nog stå stilla tills hon är friskförklarad så for hon en superlångasm igångsättning eller nått.. :crazy:

har oxå funderat mycket på skillnaden på konvalecens mellan trav- och ridhästar? Jobbar ju i travstall och här är det ju inte tal om 2 veckors vila! Box en dag, sen ut med kompisarna och 2-3 dagars vila från träningen sen 1 vecka utan snabbjobb.
medans om en ridhäst sprutas så är det en massa extra, boxvila, konvalecenthage, skrittpromenader vid hand osv... :confused:
Är det så att veterinärerna helt enkelt inte tror att travtränarna har ork att vänta med träningen så länge eller att de har större tilltro till deras kontroll och kunnande?

Ang att ta det lugnt efter behandling lät ju det där med att ledvätskan byttes ut riktigt smart! :idea:

Vidhåller att rörelse är läkande.
I och med behandlingen hävs inflammationen snabbt (om än, i vissa fall, tillfälligt). Smärtlindringen leder till att de krampaktiga muskelspänningar som ofta uppstår för att skydda en ond led släpper och hästen återfår sitt naturliga rörelseomfång i den/de aktuella lederna. Rörelsen leder till bättre cirkulation i muskulaturen och till att ledbroskets "svampeffekt" förbättras - mao ökar nutritionen i ledbrosket och läkningen gynnas.

Jag tror också att boxvila eller hållande i liten hage i flera fall påverkar hästen mer negativt än vad galoppraider i hagen gör. Stress föder spänningar som hämmar läkning.

Orsaken till inflammationen spelar naturligtvis en viss roll, liksom det ingrepp som gjorts. En sträckning i ledkapseln eller en bortopererad ledmus m fl skador/åtgärder kräver förvisso en tids vila.

Detta är min ovetenskapliga teori och bör inte utan vidare omsättas hemma i stallarna!

Men var går gränsen mellan läkande rörelse o mer slitage?
PL

TantEster skrev:
Vidhåller att rörelse är läkande.
I och med behandlingen hävs inflammationen snabbt (om än, i vissa fall, tillfälligt). Smärtlindringen leder till att de krampaktiga muskelspänningar som ofta uppstår för att skydda en ond led släpper och hästen återfår sitt naturliga rörelseomfång i den/de aktuella lederna. Rörelsen leder till bättre cirkulation i muskulaturen och till att ledbroskets "svampeffekt" förbättras - mao ökar nutritionen i ledbrosket och läkningen gynnas.

Jag tror också att boxvila eller hållande i liten hage i flera fall påverkar hästen mer negativt än vad galoppraider i hagen gör. Stress föder spänningar som hämmar läkning.

Orsaken till inflammationen spelar naturligtvis en viss roll, liksom det ingrepp som gjorts. En sträckning i ledkapseln eller en bortopererad ledmus m fl skador/åtgärder kräver förvisso en tids vila.

Detta är min ovetenskapliga teori och bör inte utan vidare omsättas hemma i stallarna!

Det där med hur fort det syns (om än då kanske tillfälligt) resultat fascinerade mig med Kele. Nu minns jag inte exakt hur lång tid det tog men en knapp vecka - en vecka nånstans så märktes det ju TYDLIG skillnad på lilla damen. Och hon har nog ändå gått ett bra tag med problem (om än okänt hur länge med just ledinflammationer).

Sen är det intressant med Peters frågeställning: Vargår egentligen gränsen? I min dams fall så var ju galoppraider i hagen inga problem enligt vet men hon fick inte röja 'hela dagarna'. och är då röja sammanlagt halva dagen okej t ex?

orion_x skrev:
Dock har jag kontaterat att hästen har svarat bättre på behandlingen om hon har stått mer still, så efter de senaste två behandlingarna har jag hållt henne i en liten hage hela tiden. ... Nu har jag varit ute och gått med henne tre gånger, ca 800m. Är feg.. Men hoppas hon ska bli frisk och vill hålla henne så stilla som möjligt. Så hon får nog stå stilla tills hon är friskförklarad så får hon en superlångasm igångsättning eller nått.. :crazy:
Hmmm... intressant att det är din erfarenhet att det går bättre om hästen rör sig mindre under längre tid. Min erfarenhet är helt den motsatta. Jag gjorde också som du förut, promenerade mindre än vad vet. rekommenderade och red igång långsammare, men det enda det ledde till var att jag fick problem DIREKT när jag väl började lägga in trav. :cry:
När jag sen på nästa sväng satte igång lite fortare, men då (återigen på vets inrådan) valde bort trav och gick direkt till att lägga in korta galopper efter att ha skrittat igång i 2-3 veckor så gick det betydligt bättre! Det gick även att lägga in trav efterhand, fast lite senare. :)

Nu är ju min häst "trasig på riktigt" så inflammationerna beror på en trasig kotled bak och man kanske aldrig kommer att kunna rida henne utan att hon får ledinflammationer (vi är inne på den berömda "sista chansen" just nu... :( ). Men faktum kvarstår att hon var hältefri i 1½ år efter den snabbare igångsättningen jämfört med att det sket sig på två veckor med pyttelite trav inlagt efter att jag hade skrittat i SEX MÅNADER! :crazy:

/JES

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 072
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag har en otroligt snöglad häst som verkligen blir super-duper överlycklig varje gång vi ska ut och gå. Förr travade han bara och...
Svar
11
· Visningar
3 208
Senast: Fibusen
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 564
Senast: Liten
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 337
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V