Det här med islandshästträns..

tommygun94

Trådstartare
Alltså, nu vill jag höra med någon som är mer kunnig än mig om det här med speciella träns åt islänningarna. Varför har man det, varför ska dom ha sådana träns istället för vanliga, av vilken anledning är det? Jag är nyfiken. :)

Jag har två islandshästar men äger inte ett enda islandshästträns och kommer nog aldriggöra, jag tycker dom är helkonstiga. Nosgrimman sitter ju så fruktansvärt långt ner på många så det ligger ju över näsborrarna?
Jag ser ofta på tävlingar när folk rider med islandshästträns och när hästarna jobbat ett tag och får upp flåset och dom andas tyngre så ser man verkligen att nosgrimman ligger över näsborrarna, självklart inte nere ÖVER näsan, men fortfarande på de "mjuka" delarna kring mulen och över näsborrarna, som då egentligen måste få utvidgas helt när hästen arbetar. Men med dessa träns ligger nosgrimman i mitten och trycker på näsborrarna.

Snälla bli nu inte arg på mig, jag har ridit i 13 år av mitt liv och ridit islandshäst i ca 7 av dom. Jag tävlar inte utan promenadrider min gamling och tränar och utbildar just nu min unghäst. Så utrustningen har jag enbart för funktions skull, inte för syns. Gamlingen rider jag för det mesta i bettlöst träns eller bara med halsring, och unghästen har ett vanligt träns än så länge, tills vi kan börja träna neckreining också, men han är för oerfaren än. :)

Så jag ber er vara snälla och inte hoppa på mig, jag skriver bara vad jag sett och av vilken anledning man har det så. :D
 
Sv: Det här med islandshästträns..

Det är väldigt vanligt med remontnosgrimmor på Islandshästar, dock ska de ju spännas på dem precis som på alla andra hästar med remont: 3-4 fingrar mellan näsborrar och nosgrimma så att de ska kunna andas, sedan gäller samma som på engelska nosgrimmor, att du ska få in 2 fingrar mellan nosgrimma och nosrygg. De ska då inte få något problem med andningen, så länge de inte har någon skada eller medfött problem, vill säga. Dock kan ju ryttarna ha råkat spänna nosgrimman för hårt eller för långt ner? Det är nog inte helt ovanligt.. :crazy:
 
Sv: Det här med islandshästträns..

Ah jo det är nog som du säger. Jag rider som sagt ingen av mina isisar med islandsträns just eftersom den enda erfarenhet jag har av dom (ridit ridskolehäst med ett sådant samt sett de på tävlingar) är dålig, tycker det alltid sett obekvämt ut för hästen och väldigt jobbigt för andningen.
Men det beror nog mer på ryttaren än på tränset. Fast jag håller mig nog till mina nuvarande träns och halsring eftersom jag gillar det. :)

Tack för svaret! :D
 
Sv: Det här med islandshästträns..

Vad är det med remontnosgrimman som är så speciellt för just islandhäst? Den används ju till vanliga hästar oxå och är väl en smaksak? Remontnosgrimman är en bra nosgrimma eftersom den inte trycker in kinden i tandraden o ger sår i slemhinnorna. Om en remontnosgrimma ligger o klämmer över näsborrarna så är den fel placerad och för hårt åtdragen!

Att islandstränsen är delade, vilket är skillnaden mot de klassiska remonttränsen, är ju för att det är praktiskt när man rider många olika hästar. I övrigt ser de ju likadana ut sånär som på avsaknaden av käkremmen.

Själv har jag bara islandshästar och jag använder enbart remont och pullargrimmor, eller helt utan -UTOM på tävling med ena hästen där jag är tvingad till att använda aachen eller ingen alls(inte lämpligt, jag har prövat, domarna sa till mig att skaffa nosgrimma...) då man inte får kombinera stångbett med nosgrimma nedanför bettet. Jag rider oxå i bara halsring, men så kan man ju varken träna dressyr eller tävla på något vidare effektivt sätt ;) Men det är kul omväxling o gör att hästarna växer psykiskt! Undrar om man hade fått tävla utan? Bettlösa träns får man ju enbart ha i öppen klass, halsring borde ju räknas som bettlöst?

Jag syr ju träns själv, oftast remont och jag försöker sy så att nosdelen är lite riktad uppåt o vilar på nosbenet.
anditrans.jpg


Men med köpeträns är det inte så lätt, de som är stora i nosen vill lätt halka ner o lägga sig över mjukdelarna. Men jag drar inte åt särskilt hårt så att det stör någon andning i mitt fall tror jag inte...
 
Sv: Det här med islandshästträns..

Tack för ett väldigt informativt svar! :) Jag har alltid funderat på om det har någonting med anatomin att göra eller dylikt, men verkar ju inte vara någon större skillnad på vanliga träns och islandshästträns, alltså går det prima för mig att fortsätta rida i pullartränset! :)

Och jo, det krävs ju en fruktansvärt vältränad showhäst typ för att lyckas med ett vidare dressyrpass i enbart halsring! ;)
Men min äldsta plutt kan faktiskt skänkelvikning i bara halsring! :D Han är en sådan som är så mån om att göra rätt så man behöver knappt peta i honom så förstår han direkt, vilket har gjort det enkelt att faktiskt kunna rida lite dressyr med honom i halsring, han fattar snabbt och det är lätt att lära honom signalerna.

Neckreining är någonting som jag tycker att alla borde pröva på, det är verkligen en obeskrivlig känsla när man kan hoppa upp på hästen utan utrsutning annat än ett litet rep runt halsen och h*n lyssnar lika bra ändå! :love:
Självklart krävs det ju en hel del träning för att det ska funka men det är hur roligt som helst!
Det bygger verkligen ett otroligt förhållande mellan människa och häst. :) Har även provat hoppa min kompis halvblod i enbart halsring, det var desto läskigare för han är enorm och blir väldigt het och stark vid hoppning! Jag är inte riktigt lika modig som henne, men creds för att hon lyckas så bra :D
 
Sv: Det här med islandshästträns..

Har också funderat på detta med Islandsträns, men det är inte remontgrimman jag undrar över, utan varför det inte finns pannband och käkrem?
Har någonstans fått höra en förklaring till varför vi använder käkremmen, att när hästen användes till strid, och om ryttaren föll av så skulle käkremmen hindra att tränset drogs av huvudet på hästen. Och det kanske inte behövdes på en Isis!!??Vet inte om detta stämmer.
 
Sv: Det här med islandshästträns..

Har också funderat på detta med Islandsträns, men det är inte remontgrimman jag undrar över, utan varför det inte finns pannband och käkrem?
Har någonstans fått höra en förklaring till varför vi använder käkremmen, att när hästen användes till strid, och om ryttaren föll av så skulle käkremmen hindra att tränset drogs av huvudet på hästen. Och det kanske inte behövdes på en Isis!!??Vet inte om detta stämmer.

Pannband har jag på mitt islandsträns, och nosgrimman sitter precis som på en storhäst. Däremot ingen käkrem, och kan inte svara på varför det inte behövs.

Jag tror det går precis lika bra med vilket träns som helst, huvudsaken är ju att det passar i storlek.
 
Sv: Det här med islandshästträns..

Har också funderat på detta med Islandsträns, men det är inte remontgrimman jag undrar över, utan varför det inte finns pannband och käkrem?
Har någonstans fått höra en förklaring till varför vi använder käkremmen, att när hästen användes till strid, och om ryttaren föll av så skulle käkremmen hindra att tränset drogs av huvudet på hästen. Och det kanske inte behövdes på en Isis!!??Vet inte om detta stämmer.

Finns islandsträns med både käkrem och pannband ;)

Men jag upplever att det inte behövs, tränset liksom fastnar i den stora kalufsen på min islänning på ett helt annat sätt än vad det gör på mitt fullbod.
Sen har väl alltid islänningarna varit kända för att vara praktiska, de rider ofta långt och byter hästar.
Då är det smidigt att bara dra av tränset från ena hästen och dra på nästa häst och ev bara ändra ett hål i nacken än att ha flera remmar att krångla med.

Less is more ;)
 
Sv: Det här med islandshästträns..


Exakt!

Har aldrig varit med om att tränset suttit ostadigt. Pannband är mest bara jobbigt med all pannlugg och käkremmen har jag aldrig sett någon nytta mer. Jag tycker dessutom att det är sjukt snyggt med enbart en rem över nacken.

Jag har en nackrem till varje bett jag använder. Då är det superenkelt att byta bett när man vill och det tar nolltid att anpassa storlek efter olika hästar. Sen har alla mina tyglar karbinhakar vilket också underlättar. I mitt stall hänger nackremmar med olika bett på en krok, nosgrimmor/kapson på en krok och tyglar på en tredje. Sen kombinerar man som man vill. Det brukar dock sluta med att jag rider på rakt eller tredelat bett ändå och mina favvotyglar.
 
Sv: Det här med islandshästträns..

Islandstränsen ser ut som de gör av tradition och hur man håller häst på Island . Långa färder till häst med hästbyte när en häst blir trött , och ofta en flock med lösa hästar med sig . Det ska gå fort att pausa och kunna dra av tränset , eller knäppa loss nosgrimma eller tyglar vid en paus osv .
 
Sv: Det här med islandshästträns..

Låter väldigt praktiskt med ett islandsträns med de olika delarna med snabbknäppe, som man kan kombinera snabbt och enkelt. Varför har inte "vi andra" anammat detta? Är vi så fast i gamla traditioner? :D
 
Sv: Det här med islandshästträns..

Har också funderat på detta med Islandsträns, men det är inte remontgrimman jag undrar över, utan varför det inte finns pannband och käkrem?
Har någonstans fått höra en förklaring till varför vi använder käkremmen, att när hästen användes till strid, och om ryttaren föll av så skulle käkremmen hindra att tränset drogs av huvudet på hästen. Och det kanske inte behövdes på en Isis!!??Vet inte om detta stämmer.

Hästtraditionen i större delen av Europa är militär, det är den dock inte på Island i och med att de inte har någon militär. Käkremen har egentligen ingen funktion. Från marken är det kanske bra att ha en för att göra det svårare för tränset att dras av, men annars har det ingen som helst inverkan. Pannband vet jag inte, men tror inte att det egentligen är mycket mer än dekoration ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 093
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 974
Ridning Hej! Jag är en sextonårig ridskoleryttare på en liten klubb i Bohuslän där jag ridit i ca 11 år. Jag älskar att tävla men på grund av...
Svar
9
· Visningar
1 184
Senast: Magiana
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 124
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp