Det här med hull..

Sv: Det här med hull..

*KL*

Jag ser hellre lite för smala hundar än lite för tjocka och det absolut viktigaste för mig är att de får aktiveras ordentligt och därmed chans att bygga bra med muskler./../

Håller med.

Det är inte trevligt att se tunnishundar, nedbantade utan att tränas. Hundversionen av supermodeller som bara är pinniga. Muskler och hull ska finnas.

Jag höll länge Ziva i något överhull i tron om att det var så hon skulle se ut och lite missuppfattning om vad som var fett vs muskler :o Som mest låg hon nära 20kg, men nu närmre 17kg är hon i nära nog perfekt hull (fick beröm hos vetten när vi var där för vaccination:D). Pälsboll som hon är så är det svårt att både känna och se men hon har trots pälsen en midja och numer känner jag revbenen bara jag rufsar runt i pälsen, jag behöver inte "gräva" på samma sätt som förut. En domare från en inoff vi var på innan hon var året fyllt tyckte (till min förfäran) dock att man skulle känna revbenen genom att bara dra med handflatan över pälsen, en omöjlighet på hundar med tjock dubbel päls om de inte är totalt utmärglade...

Gissningsvis ser hon ut lite som den fläckiga salukin R_C visade under all päls = bra hull men tyvärr för omusklad då jag känner ryggrad och höfter mer än jag vill. Matte får erkänna att det är lite si och så med motionen ibland pga mattes ofysik:angel: Tänk om man kunde reglera sin egen mat lika bra som hundens, då hade vi snart varit ute och rört oss väldigt mycket mer men nu får det bli småsteg som att tex cykla så att matte inte går sönder och får minska istället för att öka :crazy:

Jag tycker att man tydligt bör känna revbenen om man trycker lite lätt över dem. Jag föredrar en lite smal hund framför en lite tjock, och är väldigt noga med att hon hela tiden ska vara slimmad!

558183_10151971008335504_1492792348_n.jpg

524195_10151933428510504_1104435677_n.jpg

Smal och fin! Man SKA se musklerna spela, man SKA se revbenen i vissa vinklar.

Senast ändrad:

Mina hundar är i fin form och jag är noga med att anpassa mängden mat efter motion eftersom de är kastrerade. Vinthunden är troligast saluki/whippet och verkar mest ha fått långdistansarens muskler. Melvin som är pudel/cocker har en annan kroppsform så syns eller anas hans revben eller höftknölar då är han för mager. Revbenen känns dock lätt och han har en tydlig midja. Båda har rejäla ryggmuskler.

Vrakillar.jpg

tavla.jpg

svackermelvin.jpg

Oftast kan man bara ana WIlliams revben men då är han i perfekt hull enligt mig då han har tjockare päls än korthåriga vinthundar. Hans revben känns oerhört tydligt som rejäla vågor om man stryker längs med sidan:

ler.jpg

3-5.jpg

2-3.jpg

Senast ändrad:

Såhär ser min lilla labbetik ut 2,5år och på bilden lagom i hull enligt mej. Hon väger drygt 22kg och är ca 50cm hög. Revbenen känns tydligt och syns när hon rör sej, ganska senig med väl synliga muskler över revbenen. Dock inte knotig. Man känner ryggraden lite lagom.

Bild på underverket:
379163_2634450066167_1441229724_n.jpg

/LL

Ja tyvärr har jag sett en hel del staket.
Dom har ju sitt utseende men med muskler ser dom ju iaf hälsosamma ut.

kl.
Jag får väldigt ofta höra att min hund för mager men det är oftast av folk som själva har tjocka eller feta hundar. Har frågat om hennes hull hos en sjukgymnast samt duktiga hundmänniskor som jag litar på och dom säger alla samma sak; att hon är fin i hull.

Såhär ser hon ut:
esteraska-19-av-19.jpg

Hon har ganska uppdragen midja (?) och sen är väldigt många gårdshundar feta (särskilt dom som ställs ut) så det kanske är därför många säger att hon är för smal. Det ser ut lite på bilden som att hon har köttnacke men det är bara päls.

Det syns inte så bra på bilden men mitt otränade öga tycker att hon ser hyfsat välmusklad ut när man ser henne "live". Jag gör inget speciellt för att hålla henne i bra hull förutom att tänka på vad jag stoppar i henne både i matväg och godisväg. Vi är aktiva och tränar mycket sen går hon lös på nästan varje promenad samt att hon själv är en aktiv hund så jag tror hon förbränner en hel del.

Jag tycker att jag väldigt ofta hör och läser om hundägare som vill att deras hundar ska "tjocka" på sig. Ofta är det unga hundar som är lite tunna, det verkar i min erfarenhet relativt vanligt att man misstar fett för muskler och massa. Särskilt inom min ras då tjocka hundar kallas för härligt stabbiga.

Men usch för sådant folk! :crazy:

Jag tycker absolut inte din tjej är mager! Snarare så att hon tom skulle kunna gå ner utan att det är någon fara :)

Jättefin!

Ja men precis hon är inte ens åt det magra hållet utan i helt lagom hull. Går hon upp blir hon för tjock och jag håller med om att hon skulle kunna gå ned utan att det skulle vara någon fara då jag också hellre ser hundar åt det smalare hållet, men jag anser inte att hon behöver gå ned :)

Men jag tycker det verkar vara väldigt vanligt att folk vill att deras hundar ska vara tjocka i min ras. Man tror som sagt att det är massa istället för fett. Det här är dessutom en ras som mognar ganska sent kroppsligt och inte breddar sig så mycket de första åren men ändå ser man många som äger hundar som 1,5-2 år som frågar om råd hur dom ska få hundarna att lägga på sig mer..
:confused:

Jag är egentligen mer för "slimmade" hundar. Inte för mkt fläsk men gärna muskler. Dock har man blivit skadad efter alla magra djur man haft under åren (matvägrande, sköldkörtelproblem m.m) så ser jag dom hellre med 2 kg för mkt (på mellanstor hund) än för lite. Men det är ju om jag måste välja.

KL

Jag vill ha mina hundar mycket välmusklade samt att revbenen ska kännas tydligt, dock inte synas då det inte är "den typen" av hund. Det tycker jag varken Ridgeback eller Aussie är heller.

Man luras gärna på hundar med lite längre päls. Både att dom ser tjockare ut än dom kanske är så man inte ser hur smala dom är, och att man inte ser hur tjocka dom är egentligen för man tänker "Det är pälsen" ;).

Min 23 månader gamla Flat till exempel, väldigt välmusklad men i dagsläget lite väl smal och drar du över revbenen känns dom tydligt, och höftbenen känns tydligt. Men det är inget som syns från sidan tack vare fina muskler och fluffig päls, det måste man känna sig till. Jag kommer heller inte "mata upp" honom. Går han upp några hekto så okej, men muskler är viktigast.

En nytaget bild
487260_10151108126126413_1925877106_n.jpg

Zipper i fin form, revbenen känns tydligt men syns inte när han står still:
164145_10150114282206413_5479405_n.jpg

Senast ändrad:

så ser jag dom hellre med 2 kg för mkt (på mellanstor hund) än för lite. Men det är ju om jag måste välja.

Måste bara fråga vad du ser som mellanstor hund.
Om man lägger på 2kg på tex min Wahidah så blir hon fet. På henne märker man stor skillnad bara på ett halvt kg hit och dit och skulle jag vilja ha henne i "lite rund" så skulle jag alltså se till att hon väger 20,5kg istället för 20kg.

*kl
min ras ska vara "cobby", dvs kompakt och ha allmän massa. jag siktar på synlig midja (och inte bara för att trimningen gör att det ser ut så ;) ) och kännbara revben. gammeltanten och mellantiken är något i överhull (typ 2 hekton....) och valpen är alldeles perfekt just nu. fodrar med färskfoder och justerar vikten mha motion. iom att jag är "lat" just nu så är de lite för tunga, men det fixar vi på någon vecka :)

Tonfisk i olja? Det kanske vore något att prova..
Men då får nog sambo stå för de utfodringarna, hatar fisk :crazy::angel:

Låter som en bra idé men här är det hunden som hatar fisk. Hon försöker rulla sig i den... :D

Jag tycker att min lilla dam egentligen är lite för tunn, men hon har musklat sig sen hon kom, är pigg och glad och har superkondis - lite för bra t om... Tagit ur en "tjock" vinkel:

PICT0083.jpg

Intressant tråd. Jag är "allergisk" mot för smala samt för feta hundar. Jag tycker att man som ägare har ansvar att ge sin hund en bra och fullvärdig kost. Likaså tycker jag man är skyldig att se till att ens hund får en individanpassad fysträning och en chans att bygga upp en sund muskulatur.

Jag har två hundar, en 10 månaders unghund (en dvärgpinscher) och en 10 år gammal dansk/svensk gårdshund.

Unghunden är i dagsläget ganska senig och gänglig, valphullet har försvunnit och vi jobbar för fullt med att få en fin balans i kroppen. Just nu behöver han bygga muskler fram. Han äter MASSOR men förbränner också en hel del. Dvärgpinscher är rätt sena med att få sin fulla massa, så han är nog inte helt klar före två års ålder. Jag tror han kommer bli rätt biffig och stor när han väl är klar. I dagsläget väger han 5,5-6 kg och är ca 31-32 cm hög i mankhöjd.

Gårdshunden är liten och nätt i modellen, bra musklad och i god kondition. Han är 29 cm hög och väger 5 kilo.

strand-7.jpg

pingu10man.jpg

pingu.jpg

atta.jpg

Kul att se en gårdis i bra hull! Jag kanske haft otur men tycker det är alltför vanligt med lite tjocka gårdshundar.

KL

Kul att så många svarar!

Tänkte att jag kunde slänga upp lite bilder också..

Ila:
dsc_0433.jpg

Men som sagt, man ser ju inget för all päls.
Jag tycker att hon är lite omusklad, och det har vi jobbat på sen hon kom hem till oss. Kanske att hon är typen som behöver lite extra fett för att kunna bygga ordentligt?
Har iallafall köpt hem tonfisk och det var väldigt uppskattat :D

Camaro är betydligt lättare att se både muskler och hull på:
599861_10151047834643997_1889659224_n.jpg

557324_10151040704323997_1754861408_n.jpg

251868_10150976777913997_496283281_n.jpg

15805891-iBAuE.jpg

(Hade lite svårt att hitta bilder där allt syns riktigt bra)

Den här bilden är från förra sommaren, då vägde hon drygt 38 kg (nu 34) och var ganska tjock.
265893_10150230518333997_2650930_o.jpg

Det ser ut så på kortet ja. Ingen midja och ser allmänt bulkig ut. Men ett kort är ett kort.

*kl*

Nu har ju jag precis som TS ganska välpälsade hundar, så hur de ser ut är inte lika viktigt som hur de känns.

Jag vill kunna känna revbenen tydligt, men höftbenen får inte sticka upp. Hunden ska vara så pass musklad att bogar, bäcken och ryggrad är väl inbakat.

Ida i idealhull:
IMG_3609.jpg

Boss i ganska fin form, högsäsong på jobbet:
IMG_9430-1.jpg

Så här ser han ut blöt...
IMG_3829.jpg

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 156
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Det fick vi reda på i dag... För att göra en lång historia någorlunda kort: Engelsk bulldog, närmar sig 9 år, pigg, och har varit fullt...
Svar
9
· Visningar
1 987
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 304
Senast: Lillebjörn
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18