Det här med hull..

Sv: Det här med hull..

Jag tror att oljan dämpar lukten :idea:
Känner iaf inte av det här hemma när kissen får.

Precis.. Och min lilla snärta har nog svårt att konkurrera mot pälsmonstren som det är, om hon på köpet bedöms vara mager åker vi nog ut direkt :p

En lillasyster till henne till Sufficient pga "oacceptabelt smal".

Jag är van vid tvärt om, i RR-ringen brukar domarna nypa hundarna på magen och klaga på att det finns lite för mycket :D

När vi kastrerade min tik ville veterinären att vi skulle byta foder men jag valde att ha kvar hennes vanliga högkvalitativa foder och istället bara minska mängden. Varför betala för att hunden ska äta en massa strunt som bara går rakt igenom?

Utställning är roligt men man får allt ta det med en nypa salt emellanåt :)

Jag tycker inte att det luktar så mycket, men å andra sidan så är jag inte så anti fisk som du verkar vara ;) Jag köper euroshoppers eftersom den är billig, i bra form, fiskas med delfinsäkra nät och är lätthanterlig.

Får väl hålla för näsan och använda plasthandskar i värsta fall :rofl:

Så tycker jag absolut att man kan tänka!
Dock när man har en hund med stor hungerkänsla så kan ett foder med lite utfyllnad vara bra.
Jag väljer dock att ge ett bra foder och fylla magen med morötter :o:D

*KL*

Schäfern är enligt mig i bra hull, åt det tunnare hållet men det gör mig inget. Man skymtar revbenen när han rör sig vilket jag tycker det "ska" göra. Ryggraden sticker dock upp en del och jag tror faktiskt bara han ser ut så.

578761_336355723117063_1850654335_n.jpg

Lilla tycker jag också är i fint hull. Men han har en helt annan kroppstyp och är mycket biffigare i musklerna. Men även här känner man revbenen lätt och ryggrad och höftknölar känns men inte lika mycket som hos schäfern.
Har ingen bra bild men här ser man lite iaf.

599976_340543329364969_222546195_n.jpg

För mig är det viktigt att hundarna hålls slimmade så de håller länge, orkar hålla igång och slipper onödiga sjukdomar.

Självklart är det så, man kan omöjligt bedöma helt från foto. Men av det jag kan se på fotona så är det min åsikt.

Min whippet skulle kunna ha något mer hekto fett på kroppen utan problem, men hon är absolut inte för tunn. På nedanstående bild ser man inte revbenen, men man kan tydligt se muskelkanten som går mitt över sidan av bröstkorgen.

Dafnespringertfelhllkerskanal120725.jpg

Foto: M Glidberg

En vinthund med mkt fin kropp! Är det svårt att muskla dem eller varför är de flesta enbart skinn och ben?
Den där muskelranden är den jag menade innan som "döljer" revbenen. Den syns på min lite på fotot där hon hoppar upp på stenen.

Nej, tvärt om har de extremt lätt att lägga på sig muskler, åtminstone kortdistansare som whippet och greyhound.

Fast skinn och ben vet jag inte om många vinthundar är (men det kanske beror på vad man är van att se?). Ofta har de lite väl högt hull istället (tycker jag).

Långdistansarna som saluki, sloughi, galgo och azawakh får dock inte så bulliga muskler som kortdistansarna, vilket har att göra med kroppskonstitution och sammansättningen av olika typer av muskelfibrer. De har oftast längre och lite slankare muskulatur. Men är det mycket aktiva hundar så är de oftast väldigt välmusklade, se t.ex. R_C:s Wahidah som har rejäla lår för att vara saluki.

Men visst ser man smala och omusklade vinthundar också och det är ju en tråkig syn.

kl

Här har vi en slimmad staffe. Revbenen anas, musklerna är väldefinierade och en tydligt markerad midja.

Båda bilderna är tagna samma dag, det visar också skillnaden beroende på hur hunden står.

405431_10150986946338030_2099685637_n.jpg

427048_10150981560748030_1486153642_n.jpg

Han får royal. Ja veterinär sa att dom lägger på sig. Min förra hund gjorde det. Men den här är lika mager som innan. Dock gillar han detta foder mer än något annat så han äter ju friskare.

När vi kastrerade min tik ville veterinären att vi skulle byta foder men jag valde att ha kvar hennes vanliga högkvalitativa foder och istället bara minska mängden. Varför betala för att hunden ska äta en massa strunt som bara går rakt igenom?

Men så jag bör byta foder igen? :/ Gillar inte och hålla på och byta hela tiden. Royal som han äter nu tycker han mycket om och magen är i perfekt form.

*KL*

Jag ser hellre lite för smala hundar än lite för tjocka och det absolut viktigaste för mig är att de får aktiveras ordentligt och därmed chans att bygga bra med muskler.

Nu när jag hittat ett foder som fungerar finfint för oss, så har jag inga som helst problem med att hålla hundarna i det hull jag vill ha dem i.

Här ser man Wahidah när hon springer lite. Hon har bra med muskler, när hon står still kan man med lätthet känna revbenen och de syns lite när hon sträcker ut.
42147_1343857860.jpg

I stillastående ser hon ut såhär:
Wahidah.jpg

Det enda jag hade önskat på henne är mer muskler fram, men det kommer väl om vi klättrar runt lite mer i skogen (vilket vi tyvärr varit lite lata med nu, tror jag).

Många brukar prata om att salukis och vinthundar är så smala, men ärligt talat är det sällan(!) jag ser för smala vinthundar. Visst förekommer det, men då rör det sig ofta om unga hundar som av någon anledning inte vill äta. Vissa ägare blir också fåniga och motionerar inte sina hundar när de inte vill äta, vilket ju gör att hundarna absolut inte får någon aptit och därmed inte äter. Det absolut vanligaste, framförallt om man kollar i utställningsringarna, är tjocka vinthundar.

Jag har flera gånger haft lite småångest när jag tagit Wahidah till en utställning för att jag tyckt att hon är lite rund, sedan när jag kommer till tävlingsplatsen ser man att iaf hälften av hundarna är ännu rundare än vad hon är, och framförallt är mååånga väldigt omusklade.

Här tex, här är Wahidah tjock.
57013_1335216773.jpg

Här är en väns hund. Många kan nog tycka att han är för smal här (det tyckte även ägaren). Men faktiskt, jag tycker inte att han är så smal att man behöver reagera. Visst hade det varit fint om han lagt på sig lite mer när den här bilden togs, och han hade blivit för smal om han gick ner mer. Men just såhär är det faktiskt inget jag reagerar på. Däremot, om tex en rottweiler sett ut såhär, då hade ju något varit väldigt galet.
Mio.jpg

Senast ändrad:

Går och funderar över det här med "lagom hull".
På en vuxen, frisk och aktiv hund - vad tycker du är lagom hull?

Och hur tänker du med pälshundar? Jag tycker det är svårt när man inte kan titta på hunden och se former osv..

Själv tänker jag hellre lite för smal än lite för tjock. Föredrar slimmade hundar. Får ibland kommentarer om att Camaro skulle vara mager men jag tycker hon är perfekt. Revben som kan skymta ibland beroende på hur hon står och som känns lätt utan att man trycker. Hon är alltså kort/släthårig.

Och hur mycket anstränger du dig för att hålla hunden i perfekt hull?
Ila kanske är liiiite för smal, men hon tycks inte gå upp oavsett hur mycket mat jag stoppar i henne. Vara nöjd då? Eller strula med foderbyte bara för något kilo?

Ska bli spännande att höra hur alla resonerar, kan tänka mig att det finns lite olika bud :)

En släthårig är ju rätt så lätt att hålla koll på. De svåra är pälsmonstren där man får klämma en stund bara för att komma förbi underullen.

Generellt så kör jag efter devisen att revbenen ska kännas men inte synas. Jag vill inte ha uppstickande ryggrad, eller knotor någonstans. Det ska täckas av muskler.

Däremot tydlig midja, och tydligt uppdragen buk.

Som sagt, på en släthårig eller strävhårig, är det oftast lätt. Fluffisarna får man helt enkelt ta mycket på. En leonberger kan ju vara närmast utmärglad utan att det syns...

Måste jag välja så har jag hellre något kilo för mycket än något kilo för lite. Men det är en balansgång. En knubbig hund är inget att sträva efter. En mager hund däremot är ju ett jäkelskap med om den skulle bli sjuk och börja matvägra, eller sätta i sig en kotte och behöva opereras... Hellre då att den har lite extra att ta av.

Tycker labbarna är lätta att se på, och dem måste man ju hålla efter. :devil: Schäfrarna kan vara svårare beroende på päls, men är det min så vet jag ju hur den ser ut "under".

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 156
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Det fick vi reda på i dag... För att göra en lång historia någorlunda kort: Engelsk bulldog, närmar sig 9 år, pigg, och har varit fullt...
Svar
9
· Visningar
1 987
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 304
Senast: Lillebjörn
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18