Det här med hull..

MiniLi

Trådstartare
Går och funderar över det här med "lagom hull".
På en vuxen, frisk och aktiv hund - vad tycker du är lagom hull?

Och hur tänker du med pälshundar? Jag tycker det är svårt när man inte kan titta på hunden och se former osv..

Själv tänker jag hellre lite för smal än lite för tjock. Föredrar slimmade hundar. Får ibland kommentarer om att Camaro skulle vara mager men jag tycker hon är perfekt. Revben som kan skymta ibland beroende på hur hon står och som känns lätt utan att man trycker. Hon är alltså kort/släthårig.

Och hur mycket anstränger du dig för att hålla hunden i perfekt hull?
Ila kanske är liiiite för smal, men hon tycks inte gå upp oavsett hur mycket mat jag stoppar i henne. Vara nöjd då? Eller strula med foderbyte bara för något kilo?

Ska bli spännande att höra hur alla resonerar, kan tänka mig att det finns lite olika bud :)

Sv: Det här med hull..

Framförallt tycker jag man känner på en hund om den är för tjock eller inte. Själv har jag en pälshög som ofta får kommentaren att han skulle vara för tjock, de kan de flesta omöjligt se.

Sen föredrar jag också att man klart ska kunna känna revbenen.

Tycker de att han ser tjock ut för att han är fluffig alltså? :D

För mig är det viktigt att hunden har ett bra hull. Men det är väldigt mycket upp till individ! Min Rottweiler magrar ur fruktansvärt snabbt så han vill jag gärna ha extra hull på . Vilket ajg dock aldrig lyckats mer:/. Goldenen är ett matvrak och äter allt hon ser och är lättfödd. Henner har jag helldre i underhull. Men våra är i perfekt hull om jag får säga det själv. Vi reglerar matintaget utefter hur mycket motion de får! Nag pälshundar så har vi ju en även om det inte är extremt. Tvättar man hunden så brukar man få ett bra hum om hur den ser ut. Annars så känner mna ju faktiskt igenom pälsen även om det är svårt på vissa:)

Alla raser har olika standader och en greyhound går ju inte jämföra med tex en rottweiler;)

För mig är det oerhört viktigt att hålla hundarna i lagom hull och framförallt välmusklade.
Min vuxna har tidigare varit i det rundaste laget: (lägger till: Hon är för tjock men ÄVEN otroligt omusklad här, hon har inga buk och ryggmuskler och har formen av en tunna)
296777_10150394583111159_1555301929_n.jpg

Nu är hon i lagom hull anser jag:
419448_10150744347291159_2083718934_n.jpg

De SKA ha en rejält markerad midja och jag anser att revbenen mkt väl kan få synas i vissa lägen och de ska kännas. Men när man tar i hunden så ska det ju inte kännas som skinn och ben utan där ska finnas rejäla muskler att ta på. Ryggen får absolut inte kännas som ett tak utan ska ha rejäla fina ryggmuskler som fyller ut brevid ryggraden.
Dessutom upplever jag att på en välmusklad hund i lagom hull så syns revbenen sällan eftersom där finns muskler.
557674_10150822002496159_1630940409_n.jpg

Där är ett läge som revbenen skulle ha synts väl på min vuxna innan hon var ordentligt muskald.

Här syns hennes muskler i framdelen
575283_10150822002276159_840196199_n.jpg

422938_10150744341271159_1668284570_n.jpg

Rejäla lår har hon med.

Den svarta lilla är 9 månader och har ngt kilo mer än vad hon behöver men det är pga att hon ska ha att ta av om hon kommer in i en rejäl växtfas. Hon är ju heller inte fullt musklad och kommer ju givetvis aldrig få samma sorts muskler som min vuxna eftersom hon har en helt annan kroppstyp. Men vad jag ville ha sagt är, för att hålla hunden frisk och fräsch så länge som möjligt så krävs inte bara lagom hull utan att man även bygger upp muskler.

Senast ändrad:

Å bilder på de omtalade. Ignorera miffo bilderna. Goldenen är verkligen hopplös att fota för hon skäms. Och Rottan, ja han är för jäkla glad å ska helst sitta i knät. MAO svårt atts tå stilla:)

cimg2991_501b7c239606ee619d0005a0.jpg

cimg2990_501b7bf4e087c31ad10005c4.jpg

cimg2969_501b799ce087c363de0006b2.jpg

Fast Camaro är välmusklad men hon har ju inte muskler som liksom täcker hela revbenen? Det måste väl vara väldigt olika för olika hundar? Beroende på hur de är byggda och vilken slags träning de utför..

Jag tycker min profilbild visar min hund i perfekt hull. Revbenen ska kunna anas/synas när de rör sig och de ska ha tydliga muskler (som korthårig).

Jag måste säga att jag tycker det är väldigt enkelt att hålla hundarna i fint hull med anpassat färskfoder.

Jag föredrar en slimmad hund medan min sambo gärna håller henne fet i mina ögon. Jag tränar mycket agility med henne och hon rör sig väldigt mycket så jag vill inte att hon ska behöva släpa runt på fler kilon än hon behöver, det är en så pass tung ras ändå. (staffe)
När hon är i bra hull enligt mig så har hon en tydligt markerad midja, väldefinierade muskler, man känner revbenen under huden och när hon arbetar och rör sig kan man även se revbenen spela under huden när hon sträcker ut.

Jag fodrar henne lite olika varje dag. Jag slänger ett öga på henne och tycker jag att hon börjar se väl slimmad ut får hon lite mer mat. Nu ska hon på utställning på lördag så nu fodras hon upp lite för att staffedomarna tyvärr gillar "massa".

Självklart så är alla hundar olika och får olika muskler beroende på vad de gör :) Som jag sa, revbenen får mkt väl synas i vissa lägen.

Jag upplever att min har blivit väldigt fint musklad av sökträningarna.
Att springa i full fart mitt i skogen det ger nog träning till varenda muskel.

Jag ville bara poängtera att man även ska ha musklerna i åtanke när man bedömer vilket fysiskt skick ens hund är i.
Man måste göra skillnad på vad som är fett och muskler.
En småfet hund kan ju "kännas" musklad för en del fast det bara är fett.
Men midjan tycker jag avslöjar ifall det handlar om en småfet eller välmuskald hund.

Håller med dig, din profilbild, av det lilla man kan se, visar en hund i lagom hull och bra muskelmassa.

Nu kanske jag blir halshuggen?
Men jag tycker faktiskt att rottan är lite bulkig.

Eftersom jag tränar/tävlar så mycket så är hull, kondis och styrka mycket värdefullt. Min gamle håller jag smal och smärt för att han ska hålla längre.

Mallen min är som din Ila. Jag ger honom Hallas juniorfoder. Jag lägger också till en burk tonfisk i olja på varannan till varje måltid. Utan den blir han för smal. Ibland får han också mellanmål bestående av lite foder och mackrill.

Efter ett sökpass är han dock som en urvriden trasa igen ;)

Jag vill egentligen ge honom någon form av färskfoder, men har inte plats i frysen.

Tonfisk i olja? Det kanske vore något att prova..
Men då får nog sambo stå för de utfodringarna, hatar fisk :crazy::angel:

Jag ger inte det till mina hundar då behovet inte finns men däremot till katten :D Resultatet är lysande!

Min kille är kastrerad sen 1 månad? tillbaka. Jag har gett han foder som veterinär rådgivit om och doserat den mängden hans storlek ska ha. Men han är såå mager! Doch har jag hellre en mager pigg hund än en tung flåsande sak. Har försökt öka mängden foder eftersom han rör sig så mycket men då lämnar han.

Här är min kille, som har så mycket päls att han inte ser smal ut. Men man känner rumpknölarna och revbenen ganska tydligt.

(den vita hunden)

img_3586_207638630.jpg

Aha ska absolut provas!

Ska på några utställningar nu i augusti och lite extra hull ska tydligen vara önskvärt i aussieringen.. :cool:

Jag tycker inte att det luktar så mycket, men å andra sidan så är jag inte så anti fisk som du verkar vara ;) Jag köper euroshoppers eftersom den är billig, i bra form, fiskas med delfinsäkra nät och är lätthanterlig.

Alla hundar är olika och infon på påsen är bara en rekomendation.
Gillar han inte maten så byt foder.
Bara för att en hanhund blir kastrerad så betyder inte det att de får superlätt att lägga på sig, antar att din vet. rekomenderat ett lightfoder?
Din hund behöver formodligen ett helt normalt foder.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 156
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Det fick vi reda på i dag... För att göra en lång historia någorlunda kort: Engelsk bulldog, närmar sig 9 år, pigg, och har varit fullt...
Svar
9
· Visningar
1 987
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 304
Senast: Lillebjörn
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18