Det här med höjder..

vaggvisa

Trådstartare
Har lite funderingar kring det.. :p
Säg att man ska hoppa en bana på 80cm på tävling, skam an då mäta hindren från översta sidan av bommen (om ni fattar hur jag menar), eller från skållan(heter de så?:o) bommen ligger på, för då blir ligger ju bommen oftast lite högre, så var ska man mäta?
Om det nu finns bestämt var man ska mäta, hur kommer det sig att 80 är så olika från tävling till ätvling är för mig ett mysterium, så vilka av dessa tre bilder skulle ni säga ser mest ut som 80, då alla är uppmätta till 80? :p Ganska dålig kvalité, men vill se vad ni tycker. Bild 1 är det en fjording på ca 145 som hoppar och bild 3 ett halvblod på ca 165 som hoppar.

1.
1618270.jpg

2.
smiths.jpg

3.
6511636.jpg

Sv: Det här med höjder..

Man ska mäta i mitten på översta bommen.
Att det varierar från olika tävlingar kan bero på att alla har olika mätstickor? ;)
Dåligt underlag för dagen för att kunna ha en viss höjd på banan eller inte tillräckligt stor bana! ;)

Man mäter från överkanten på översta bommen. Hindret är ju inte 80 cm högt om det är 80 cm högt i mitten på bommen, då är ju hindret någon centimeter till.

Första och sista bilden skulle jag tro är på 80 cm, det i mitten ser mycket mindre ut.

Okej :)
Det jag tänkte på är om folk som har SafetySystem och sådana stöd där det står på stöden hur högt det är, de flesta har jag fått för mig sätter skållorna(?:o) på 80 där och sen lägger bommen på det, då blir det väl högre än 80?

Precis, och då blir det ju högre än det ska vara. För de få tävlingar jag varit på är det inte många nån har gått och kontrollmätt efter man byggt banan.

bild 2 ser ut som 70, bild 3 ser ut som 80 och bild 1 ser ut som 90 :p

Det jag tänkte på är om folk som har SafetySystem och sådana stöd där det står på stöden hur högt det är, de flesta har jag fått för mig sätter skållorna(?:o) på 80 där och sen lägger bommen på det, då blir det väl högre än 80?

jag tror att det finns speciella stöd men tillhörande bommar som det står på hållarna hur hört det är på överkanten på bommen. men man måste ju ha dom bommarna då för alla bommar är ju olika tjocka annars.

Jag ställer alltid hinderstöden med siffrorna inåt mot bommen. Då kan man lätt se hur högt hindret blir. Skållorna bryr jag mig inget om, det är mätningen på hinderstödet och bommen som är intressant. ;)

är det inte så på hinderstöden att skållan som det står 80 på i själva verket sitter 70 cm från marken? så att hindret blir 80 cm när man sen lägger på bommen? det har jag fått för mig iaf :p

Har lite funderingar kring det.. :p
Säg att man ska hoppa en bana på 80cm på tävling, skam an då mäta hindren från översta sidan av bommen (om ni fattar hur jag menar), eller från skållan(heter de så?:o) bommen ligger på, för då blir ligger ju bommen oftast lite högre, så var ska man mäta?
Om det nu finns bestämt var man ska mäta, hur kommer det sig att 80 är så olika från tävling till ätvling är för mig ett mysterium, så vilka av dessa tre bilder skulle ni säga ser mest ut som 80, då alla är uppmätta till 80? ]

Man mäter på ovansidan av bommen. Att hinderhöjderna på olika tävlingar i samma klass är olika beror nog på att alla hinder i t ex LB kat B inte behöver vara exakt 80 cm, utan de kan även vara lägre. S

har du tävlat med fjordingen fleragånger på smedby?

Bild 1. 80
Bild 2. 60
Bild 3. 70

Tycker jag att det ser ut som iaf :D

tycker också att det ser ut som 80,60,70... sen skulle jag bara säga att man får lov att ha hindrena lägre (tror det är 10 cm lägre max) fast att dom säger att banan är 80cm.. första hindret brukar oftast vara lägre, och om det är något jätteläskigt.. annars mäter man från bommens överkant ( på en oxer bakbommens överkant), och den brukar ligga på samma nivå som skållan ligger på eftersom skollan lutar neråt där bommen ligger... =)

KL

Jag har för mej att två hinder på banan får vara typ 10 cm högre än själva klassens höjd. Och de får ju även vara lägre.
Sällan är alla hinder lika höga som klassen säger.:)

okey jag tycket att jag såg er på en tävling någon gång men det var väll någon annan då!

KL

Jag har för mej att två hinder på banan får vara typ 10 cm högre än själva klassens höjd. Och de får ju även vara lägre.
Sällan är alla hinder lika höga som klassen säger.:)

Då har du för dig fel. :idea:

Ett hinder får aldrig vara högre än vad som skrivs i propositionen.

Ex. jag har tränat min häst och h*n är redo att komma ut och hoppa en 1,10 bana, alltså anmäler jag till en 1,10 klass. Inte ska några hinder ligga på 1,20 då heller (undantagsvis en ev. omhoppning i bed. A1:a)!

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 527
Senast: Sassy
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 407
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 970
Senast: TinyWiny
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 644

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka