Det här med halvblodsskäckar....

Sv: Det här med halvblodsskäckar....

Och hingstar som godkänns på prestation har även de ofta mycket till övers att önska exteriört. Men det räknas förstås inte.

Senast ändrad:

Elektron skrev:
Och hingstar som godkänns på prestation har även de ofta mycket till övers att önska exteriört. Men det räknas förstås inte.

Om du har ett väl "prövat" sto, som du vet vad hon nedärver, så med rätt linjer (som stämmer ihop) så är det inte fel med prestationsstammade hingstar, även om det finns en del att önska extriört! MED RISK FÖR ATT VARA TJATIG: DET ÄR NÄR BÅDA FÖRÄLDRADJUREN"INTE HAR I AVELSBOXEN ATT GÖRA, VARKEN EXTRIÖRT, MENTALT ELLER PRESTATIONSMÄSSIGT SOM DET ÄR REN IDIOTI ATT BETÄCKA!(KAN INTE ENS KALLA DET FÖR ATT AVLA!!!)

Jag har aldrig skrivit ett ord om Chigago! Varför går du på mig :confused: :confused: :confused:

Tigerskäck är inte detsamma som vanlig skäck. Det är ett gammalt uttryck för tigrerad. Om du tittar på hans stam ser du att det inte finns något skäckanlag, däremot så var mormorsfar Khedive IV tigrerad, och det är också han som ligger bakom den färgen hos russen.

Tigrillos båda föräldrar var skimlar, mamma och mormor står i stamboken som flugskimlar. Ingen av de få avkommor Tigrillo fick blev skäck med enfärgad mamma.

Åh så kanske man bara tryckte på "svara på detta" på sista inlägget.
Du vet väl själv vem som skrev det och då behöver man kanske inte ta så illa vid sig.

Ber om ursäkt om du nu uppfattade det så. Men jag svarade lite snabbt och irriterat då jag tycker att en del här är väldigt snabba med att skriva ut defekter på hingstar och jag tycker att det är på gränsen för vad som ska diskuteras i ett öppet forum.

Mvh Hera

Man ska svara på det inlägget man replikerar mot :smirk:

Men varför ändrar man inte då? Så att det står tigrerad? Är det för att han är död?

Vart skulle man ändra?

Skulle man dra in alla gamla stamböcker, makulera dem och ersätta dem med nya :confused:

Jag tänker på typ Hingstkalenderna?!

Tigrillo var inte skäck in den mening vi säger skäck idag. Han var vit med bruna(?) prickar, dvs knabstrupsfärg. Den färgen kallades för vit, tigerskäck på den tiden han var i avel, men han var inte skäck Idag skulle vi kalla hans färg för tigrerad!

Häls Embla

Ja, jag vet, har redan fått förklaring på det där...

Och på travhästar anses det inte nödvändigtvis vara negativt med ett fransyskt bakställ, om jag inte missminner mig. Ger tydligen ngt hållbarare bakben.

Görel skrev:
Khedive IV tigrerad, och det är också han som ligger bakom den färgen hos russen.
Det är inte Khediven IV som ligger bakom anlaget hos russ, det är är hans anfader Khediven som gör det. Khediven IV har visserligen lämnat avkommor som finns med i russtamboken men de har inte lämnat spår efter sig i sin tur.

Sorry att jag blandade ihop lite, men färgen har i alla fall samma anfader ;)

Liknande trådar

Avel Ok, den här frågan är väl egentligen så dum att hjärnan riskerar att smälta, men kommer inte på svaret själv så... Vilka färg på...
Svar
5
· Visningar
1 098
Avel Mitt gamla sto (e. godkänd hingst mamman travare) har fått 7 föl. Av dem så har 4 fått vita papper som börjar med 04, 2 stycken börjar...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: poloplayer
·
C
Avel I år är det dags igen med delade åsikter mellan hingsthållare/ägare och regelverk :angel: Hur ska vi ha det undrar man varje år sådana...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Senast: clownen
·
B
Hästmänniskan Har nu haft så otroligt mycket problem med ASVH i samband med registrering av fölen plus dom äldre hästarnas pass och blir därför...
Svar
10
· Visningar
1 483
Senast: Linda L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka