Det här med galopp...

Ämelie

Trådstartare
Är riktigt sugen på att prova på det nångång i livet och är helt överygad om att det är en sport som skulle kunna passa mig... Håller nu på med hoppning vilket jag älskar djupt, men galopp är det ända förutom hoppning som jag tycker verkar intressant...

Men om man vill lära sig mer om galopp och prova på, hur ska man gå till väga? Här i norrland finns inga galoppstall :(
Vilket galoppstall ligger närmast Umeå?
Är det 18-års gräns på ponny galopp?

Som ni märker har jag ingen som hellst koll :o, men vill gärna lära :D

Sv: Det här med galopp...

har tyvärr ingen koll på galoppen i norrland men ja, det är 18-års gräns på ponnygalopp. Vill du veta mer så gå in på www.galoppsport.se där kan du även söka efter tränare. Lycka till!

Strömsholm arrangerar ”prova på kurser” där logi ingår… Om du söker runt bland trådarna hör i forumet hittar du garanterat info om dem!

Ninniw skrev:
Strömsholm arrangerar ”prova på kurser” där logi ingår… Om du söker runt bland trådarna hör i forumet hittar du garanterat info om dem!

tack för det...:bow: låt som något värt att kolla upp:)

atg börja med galopp är ingen lätt grej.Du kan vända dig till en profftränre om jobb. vissa av dom kan även fixa boede men har du aldrig ridit galopp innan så är det inte det lättaste .nu under vintern är det lättare att få jobb för många åker utomland och jobbar då. om du vill lära dig rida galopp vänd dig till britisch racing shool o newmarket.har du frågor kan du gärna mail dig så kan ja brätta för dig mvh alexandra e_girl66@hotmail.com

(snor lite av tråden hoppas de e ok)
Jag har också en fråga,jag som också är sugen ibland..

Jag har ridit ponnygalopp, bla SM på min Bponny. och det var prat om att jag skulle tävla en Dponny men det blev aldrig av.
Jag tränade 1gång/vecka under drygt ett års tid, vet hur man ska stå, hur man driver framåt med händerna, kan även göra ny brygga i fart.
Dock så har jag så starka muskler längre, men det är ju en träningssak.

Är det fortfarande svårt att börja med galopp?

Xenox skrev:
Jag har ridit ponnygalopp, bla SM på min Bponny. och det var prat om att jag skulle tävla en Dponny men det blev aldrig av.
Jag tränade 1gång/vecka under drygt ett års tid, vet hur man ska stå, hur man driver framåt med händerna, kan även göra ny brygga i fart.
Är det fortfarande svårt att börja med galopp?

Absolut inte!

Att du har ridit B-ponny galopp är dock långtifrån ”riktig galopp” (har själv ridit rubbet) så du måste vara införstådd med att du kommer att få lära om en hel del. Kanske det till och med är en fördel att du inte har ridit ”galopp” på ett tag. Att ”driva framåt med händerna” är inte prioritet nummer ett, och därför inte särskilt meriterande är jag rädd. Men jag råder dig att kontakta en tränare, kanske du har prao-tid som du kan använda hoss en galopptränare? Annars så vill många tränare ha hjälp på helger och annan tid som du kan tänkas vilja spendera i ett galoppstall. Men att börja ”nerifrån” är det svårt att undvika, vare sig man har vunnit SM eller inte. Vilket innebär att du får hjälpa till i stallet och så småningom börja rida.

Så gott som alla tränare tar emot prao-elever och stalltjejer, så kanske du har någon favorit som du vill fråga? Nummer och träningsorter kan du hitta på www.galoppsport.se sök på ”sportinfo”

Lycka till!

Ok tack det var det jag undrade, om det spelade någon roll om jag ridit ponnygalopp eller inte.

Men lite hjälp måste det ju ändå vara eftersom jag kan stå korrekt i sadeln? (jag har kvar den och tränar lite kondition med halvblodet i den ibland)
Och jag kan räkna ut att det inte är riktigt samma sak och sitta på en Bponny och sitta på ett fullblod, det är lite mer taktik och teknik kan jag tänka mig på storhäst. Och lära om... det beror väl på hur man är lärd från början? dock kan jag tänka mig att det är väldigt mycket jag inte kan. Om det är något som ska läras om så lovar att jag säkert redan glömt det isåfall.

Jag kan tänka mig att skillnaden på ponny och häst, måste vara minst lika stor skillnad som i banhoppningen.
Och driva med händerna, jag förstår att det inte är prio ett. jag fick heller aldrig min ponny att galoppera fortare så ändå, han gav järnet iaf.

Xenox skrev:
Ok tack det var det jag undrade, om det spelade någon roll om jag ridit ponnygalopp eller inte.

Men lite hjälp måste det ju ändå vara eftersom jag kan stå korrekt i sadeln? (jag har kvar den och tränar lite kondition med halvblodet i den ibland)
Och jag kan räkna ut att det inte är riktigt samma sak och sitta på en Bponny och sitta på ett fullblod, det är lite mer taktik och teknik kan jag tänka mig på storhäst. Och lära om... det beror väl på hur man är lärd från början? dock kan jag tänka mig att det är väldigt mycket jag inte kan. Om det är något som ska läras om så lovar att jag säkert redan glömt det isåfall.

Jag kan tänka mig att skillnaden på ponny och häst, måste vara minst lika stor skillnad som i banhoppningen.
Och driva med händerna, jag förstår att det inte är prio ett. jag fick heller aldrig min ponny att galoppera fortare så ändå, han gav järnet iaf.

Jag red/rider ponnygalopp nu och på fullblod. Kan säga att det är jättestor skillnad mellan att stå på en ponny och ett fullblod. Allting är helt annorlunda.
och sen korrekt ? vem kan stå det ? ingen skulle jag tro, eller ?:D

Men som Ninni sa, ta kontakt med en tränare:)

Kul att du har blivit biten av GALOPPEN,det är helt fantastiskt att få tillbringa sin tid med dessa underbara djur.
Hur gammal är du och vad har du för målsättning hur lång är du och vad väger du,men framförallt hur stor vilja har du,för det är det är det det handlar om.Iaf om man vill bli bra.
Ex.jag har en tjej i mitt stall hon är 15.5år nu har varit här 3.5 år.Hon kommer 4-5 dagar i veckan rider ca 5 hästar varje gång hon kommer + hjälper till i stallet på alla helger och lov.Hon kommer i Ur och skur,det är rätt vilja.I söndags red hon sitt första löp på Golden Chapel på Jägersro och kom tvåa,var jätteduktig.Sådana tjejer är det så jätteroligt att få hjälpa fram.
www.rider.nu
Lycka till från Marie Lustig på Grytåsa Ridcenter
Ps RIng om du vill ha Hjälp tel 0435 53307 lr 53300

Prova på-kurserna på Strömholm (och hos Nadja Bellander) är verkligen bra sätt att börja på!

Jag har pysslat med de flesta ridsporter innan (typ dressyr hoppning distans osv) och fick syn på en liten annons om Prova På kurser i tidningen ridsport tidigare i år.. så jag åkte dit, och är verkligen fast :) galoppen är världens underbaraste sport, vilken känsla det är!! :)

Jo jag är medveten om att det är skillnad, jag har ett fullblod och jag har provat på henne en gång i somras när hon fortfarande hade galoppträningen i kroppen
Dock så passar hon inte på banan, hon räcker inte till.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 543
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 926
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 755
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 840
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar