Det här med fjolårshö

iNHALE

Trådstartare
Skulle vara lite nyfiken på om någon vet ungefär vad man kan förvänta sig för värde-förändringar på fjolårshö?

Har hört vissa mena att värdena knappt ändras alls på hösilage som varit plastat sen förra sommaren (ej öppnade balar, inga hål etc) medan vissa menar att värdena blir så dåliga över en säsong att hösilaget mest är bra som bukfylla/tidsfördriv alt att strö boxen med :crazy:

Så ni som har koll på det här, även om det säkert varierar väldigt mycket, finns det några riktlinjer man kan gå efter när det gäller hur värdena på hösilage förändras över ett år?

Sv: Det här med fjolårshö

Protein och energivärdet ändras knappt däremot sjunker mineral och vitamin-nivåerna ganska mycket. Enda chansen att veta säkert är att göra en analys på höet.

Men sjunker vitaminnivåerna i ensilage? Hur går det till? Och sjunker mineralvärdena verkligen?

Vad jag har fattat så är det vitaminerna som försvinner, resten är kvar.
Förra vintern fodrade jag med ett gammalt hösilage, bara för att just det silaget passade mina hästar så sjukt bra, kommer få svårt att hitta ett lika bra i år :(
Jag tillsatte bara vitaminer för att kompensera vitaminbortfallet. Har ingen källa på att det bara är vitaminerna som faller bort.

Halveringstiden utav ett ämne. Som sagt enda säkra sättet att veta är att ta en analys.

Det enda som förändras är vitaminnivåerna som sjunker vid lagring. Energi, protein och mineraler försämras inte.

Det är bara vitamininnehållet som sjunker. Jag har kvar ett rejält parti plastat hö från förra året och räknar endast med att tillsätta vitaminer vissa perioder.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver feedback angående utfodring på marken på lerig lösdrift. Jag har nyligen flyttat mina hästar till en lösdriftsanläggning där...
Svar
13
· Visningar
1 513
Senast: bettysmatte
·
Foder & Strö Fick för några veckor sedan en analys av bonden som stallägaren köper hösilage av och eftersom h*n bara fått analys på energi och...
Svar
3
· Visningar
847
Senast: aramis
·
Hästmänniskan Tråden låstes, precis när jag skrivit en massa:mad:.;) Det som slår mig, när man läser lösdriftstrådar är att folk reagrerar på...
2
Svar
27
· Visningar
3 929
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar