Det här med finporslin...

Septicemia

Trådstartare
Jag antar att finporslinet har dött ut nu. Eller?

Under hela min uppväxt (sen 80-talist) har jag fått dras med födelsedagspresenter och julklappar i form av delar av en servis och bestick till denna. Som lite yngre var jag tjurig över att jag inte fick ridbyxorna eller tränset som jag egentligen önskat mig, men fick alltid till svar "Jamen det här kommer du ha stor nytta av som vuxen!"

Nu har åren gått lite och jag har hunnit bo i egna lägenheter ett bra tag och alldeles nyss hittade jag en kartong längst in i städskåpet.
Allt detta porslin, och silverbestick låg säkert förpackat i silkepapper och smålådor!

ALDRIG att jag skulle vilja använda det :o. Jag känner mig ganska hemsk som ens skriver ner det här, eftersom jag vet att mina mor och farföräldrar bara menat väl, men pengarna de lagt ner på allt finporslin känns kastade i sjön.
Dels är verkligen servisen så långt ifrån mig man kan komma. Vitt, guldkant, sirligt och kaffekoppar passande Nils Karlsson Pyssling. Utsmyckningar på besticken och jag blir nästan mörkrädd när jag ser allting samlat.

Finns det något värde i sådant idag eller är det bara att skänka bort? På broschyren till servisen står det Sanssouci, Rosenthal classic.

Är jag ensam om att näst intill ha blivit påtvingad porslin jag inte ens fått välja själv?

Sv: Det här med finporslin...

Nej du är inte ensam!

Dock har jag bara silverbestick inklusive tårtspade och såsslev mm, inget porslin.

Jag känner mig också rätt främmande för att använda det. Dock vill jag inte skänka bort det, mina mamma skulle bli så besviken. Jag låter det ligga kvar i lådan och ser vad som händer...

Det hade väl varit en sak om jag tyckt att det sakerna åtminstone varit fina att titta på, då hade de väl kunnat få stå display lite snyggt :D. Att jag bor trångt och verkligen inte har plats för sådant som kanske skulle kunna användas år 2056 gör inte det hela enklare.

Jag har, tack och lov, aldrig fått serviser eller guldbestick i present. Min sambo däremot har både servis och bestick. Vi har grejerna i ett skåp men de är aldrig använda..

Men iallafall, om det är en komplett servis kan du säkert få lite pengar för den. Vissa är ju värda mer än andra och jag har ingen jättekoll men det kanske någon annan har..
I värsta fall går det säkert att få en femhundring.

Det enda jag har fått i present är muggar som jag blev tillfrågad om jag ville ha, och som jag använder nästan varje dag.

Men sen har jag mycket som nog skulle benämnas "finporslin" så som fyra olika serviser... ;) Fast en har vi som vardagsporslin, och två andra som större fest porslin, och så en som vi har fått svärföräldrarna och den törs jag knappt använda eftersom svärmor höll på att krevera när hon såg att jag hade använt den. Så den får jag vänta med tills hon inte lägger märke till det längre... :angel:
Jag har även två stora kaffeserviser :angel: den ena har jag fått från mina föräldrar, jag fick välja en av deras kaffeserviser, och så har jag fått fler delar till den under åren, och så har jag min älskade Mon Amie som syrran oxå älskar så där har vi delat på arvegodset och så har vi fått olika delar vart eftersom någon av oss har hittat på loppisar och liknade ställen.

Jo tack, det där känner man igen! Jag har en uppsättning kaffekoppar med assietter och maken har en uppsättning. Otroligt nog passar de ihop! Det är samma kopp men olika målning på. Mina koppar passar ganska bra i vitrinskåpet faktiskt! Jag har gjort mig till och dukat med dessa koppar när vi fyllt år och bjudit våra familjer. Fast på sistonde har jag nog varit lat eftersom det är så trist att diska dem (guldkanten ska ju förstöras i diskmaskinen sägs det). Nu låter det som att jag är hundra år (är 32), men jag har faktiskt använt kopparna såhär sen kanske 18-20 årsåldern.

Silverbestick och skedar är värdelöst tycker jag, de blir ju bara svarta. Maken däremot har även fått bestick i rostfritt. Det börjar kanske bli dags att plocka fram dem för användning till "finvardags". De har ju bara legat nerpackade och oanvända i kanske 20 år...

Nä, sånt här är nog inget direkt man kommer att ge sina egna barn i presenter. Man kan ju minst sagt säga att det har gått ur tiden...

Kan du inte förvara kopparna nerpackade i någon låda hos dina föräldrar sålänge, ifall du skulle ångra dig när du får större boende någongång i framtiden...

och så en som vi har fått svärföräldrarna och den törs jag knappt använda eftersom svärmor höll på att krevera när hon såg att jag hade använt den. Så den får jag vänta med tills hon inte lägger märke till det längre... :angel:

Stor mening att ge bort den om den inte får användas... :crazy:
Eller bara får användas vid mycket speciella tillfällen (som aldrig inträffar)

Jag har tack å lov aldrig fått vare sej finporslin eller bestick.
Mina föräldrar var så kloka att dom resonerade som så att den dagen jag flyttade hemifrån ville jag nog själv välja mitt eget porslin och bestick.

Däremot har jag kompisar som fick sina eländiga knivar, skedar och gafflar till jul och födelsedagar, år ut och år in....:mad::confused:

Det ligger nu undanstoppad i en låda på vinden. Besticken som är värdefulla är inlåsta i ett kassaskåp.

Sänder ett stort TACK till mina föräldrar för att jag har sluppit.

Stor mening att ge bort den om den inte får användas... :crazy:
Eller bara får användas vid mycket speciella tillfällen (som aldrig inträffar)

Ja ungefär så resonerade jag oxå... Det löjliga i det hela att den servisen är antagligen den billigaste av de serviser jag har... Men den har ju för allt i världen en guldkant så då måste den vara värdefull enligt svärmor... Jag muttrar mest att den inte går att göra i varken micro eller diskmaskin... :angel::D Jag tyckte att nyårs afton med fyra rätters middag och på kostad fest var ett bra tillfälle att använda den, men enligt svärmor är det visst bara 50 och äldre jämna årsdagar som dög och de blir liksom inte så många... :angel:

Kan du inte förvara kopparna nerpackade i någon låda hos dina föräldrar sålänge, ifall du skulle ångra dig när du får större boende någongång i framtiden...

Nu har jag lyckats göra plats åt de i källarförrådet. Och där får de vara til nästa flytt, jag sliter mig i håret vid blotta tanken på att snart behöva flytta igen. :crazy:

Det känns bara väldigt mycket...slöseri med plats. För det är verkligen inget jag ens tycker är lite fint (en del prylar kan ju vara rätt fina även om man inte har en blekaste om när man ska använda de.) så risken att jag skulle sakna servisen eller beticken är minimal. :D

Men jag ska googla runt lite, man kanske kan smälta om silvret? :angel:

Jag önskar att jag sluppit! Inte nödvändigtvis för alla presenter man "missade" utan för alla pengar som slösades på något man omöjligt kunde veta om jag någonsin skulle använda.

Aktier hade ju varit lika tråkigt för en 9-åring, men mer användbart så här i efterhand. :p

Och här är en som är helt tvärtemot er alla! :p

Har fått en servis samlad till mig i alla år och är jätteglad att jag har den! Superroligt att kunna duka fint med vackert porslin när man bjuder släkt och vänner på middag.

Men å andra sidan så är jag ganska gammeldags av mig också så.. :D

Både jag och sambon har porslin, och jag har bestick.
Vi använde hans servis och mina bestick på dotterns dop, första och hittills enda gången.

Trist egentligen, när det är så dyrt i inköp:(

Jag håller faktiskt med dig! Jag VILL HA finporslin...men inte ens mina ikea-koppar håller för min behandling av dem, så jag vet inte om det vore någon vits med det...

Köpte L-Åberg muggar...en är redan "kantstött".
Har även vinglas i serien och de har använts EN gång...

Jag kan förstå att man är glad för en klar servis när man flyttar hemifrån, om man gillar den.

Jag har fått fina Boda Nova-glas och annat som jag gärna dukar med, likaså Höganäs. Men det är sådant jag själv önskat mig och blivit jätteglad över. Inget som valdes ut lagom till dopet för att förfölja mig resten av min uppväxts bemärkelsedagar. ;)

Jag håller faktiskt med dig! Jag VILL HA finporslin...men inte ens mina ikea-koppar håller för min behandling av dem, så jag vet inte om det vore någon vits med det...

Köpte L-Åberg muggar...en är redan "kantstött".
Har även vinglas i serien och de har använts EN gång...

Fast jag är också sån att allt porslin jag haft tidigare, typ Ikeas, blivit kantstött. Nu använder jag bara finporslinet , Rörstrand, och inget blir kantstött trots mycket omild behandling. Mycket bättre kvalite helt enkelt så gillar man sitt "finporslin"; använd det till vardags!

Jag har precis plockat bort alla mina tråkiga ikeatallrikar(som finns i vartannat kök) och använder mitt finporslin till vardags. :love:Varvar med loppisfyndat engelskt porslin.

Dottern på 1½ äter gladeligen från det och jag kör det i diskmaskin trots guldkant:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kan det verkligen stämma?
  • Pusseltråden
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka