Har kopierat ett inlägg från en kollega på en annan klinik än min, men hen sätter ord på många av våra känslor. Vi sliter häcken av oss, men det ses aldrig. Drevet på sociala medier bidrar säkert till att många inte orkar arbeta i branschen längre.
Det är inte ofta jag blir så pass upprörd att jag känner att nu får det väl ändå vara nog.... MEN!
Just nu delas det en massa blogginlägg och annat angående Evidensia och hur etiklösa och hemska människor vi alla är, vi som jobbar för detta företag. Att vi endast och enbart skinnar djurägare på deras pengar, på det ena sättet värre än det andra. Att det enda vi vill är att ha in pengar till företaget, hur vi blir upplärda hur vi ska gå tillväga; ta prover på djuren utan attdiskutera med ägaren, hur vi behåller friska djur, hur vi fortsätter att utreda till just innan djurägarens försäkring går i taket - då slutar vi. Med mera, med mera... Vi vet ju för tusan inte ens vad de har för tak på försäkringen!!
Ingenstans nämner någon hur vi sliter hela dagarna för att göra deras älsklingars stund hos oss till den bästa möjliga, hur vi diskuterar och sliter vårat hår när vi inte vet vad som fattas någon patient, hur vi lägger ner tid på att ringa upp djurägare för att höra hur deras älskling mår efter att han/hon gått hem - FÖR ATT VI BRYR OSS, INTE FÖR ATT VI FÅR BETALT FÖR DET. Hur vi stannar kvar efter vår ordinarie arbetstid för att djurägare ska slippa åka till södra Sverige med sitt djur som brytit benet eftersom vår ortoped inte jobbar mer den veckan. Hur vi gråter tillsammans med djurägarna när sista stunden tillsammans med deras älskling är kommen. Hur vi vänder ut och in på oss själva för att göra allt för både djur och djurägare. Hur vi håller möten med all personal med jämna mellanrum där vår enda agenda är hur vi ska kunna förbättra oss utåt mot kund, vad kunden vill ha.
Kraven på oss är överväldigande, hur vi än gör så är vi inte tillräckliga. Vi förväntas ringa ut provsvar samma dag, veterinärerna ska sitta vid sin telefon och ha telefontid hela dagarna utöver sina patienter som de är fullbokade med, operationstid och undersökningstid ska vi kunna erbjuda samma dag djurägare ringer in - helst dagen innan.
Humansjukvården har väntetider på flera månader, ibland år. Provsvar får man utskickat per brev veckor efter provet är taget, och lycka till med att få prata med din läkare dagligen!
Om vi skulle jobba 24 timmar om dygnet, året om, varenda en av oss - då kanske vi skulle kunna möta upp de faktiskt orimliga kraven som ställs på oss.
Jag tar faktiskt personligt illa vid mig av allt detta som delas hej vilt i sociala medier. Jag skulle gladeligen välkomna vem som helst att tillbringa en dag med oss bakom kulisserna, för att sedan ta emot en personlig ursäkt till oss alla som kommer hem på kvällarna både fysiskt och psykiskt utmattade för att vi gett er och era djur vårt bästa, vårt allt.