Det här med en ljus soffa...

cherie

Trådstartare
Fungerar det i praktiken? Det är ju så himla snyggt, men jag vet inte... Vill jag verkligen lägga ut 8000 för en soffa som blir genomsmutsig om ett halvår?

Någon här som har en variant ljusare soffa? Just den jag funderar på är ljust beige, alltså inte helt vit. Men det måste ju vara ungefär samma sak med vit och ljust beige. Hur fungerar det för er? Hur länge har ni haft den och har ni märkt av något om att den är svår att hålla ren? Skulle så gärna vilja ha den beiga... Men vågar jag? :crazy:
 
Sv: Det här med en ljus soffa...

Vi har en vit soffa som fortfarande är vit efter snart 2 år..
 
Sv: Det här med en ljus soffa...

Jag har en vita soffa och visst, det märks om den blir skitig men det är inte svårt att tvätta överdragen och jag börjar tycka om den lite smått också...
 
Sv: Det här med en ljus soffa...

Ni har inga bilder på hur de ser ut idag? Vad roligt med positiva erfarenheter, alla hittills har bara skrämt upp mig... :crazy:
 
Sv: Det här med en ljus soffa...

Tyvärr inte...men det är inte en enda fläck på den. Den är hos min pojkvän så jag kommer inte ha möjlighet att ta kort på den förrän på typ torsdag.
 
Sv: Det här med en ljus soffa...

Jag ska se om jag kan hitta nån bild...Återkommer strax.
 
Sv: Det här med en ljus soffa...

19323125.jpg


Väldigt osmickrande bild då den precis åkt flyttlass och inte kommer till sin fulla rätt men som du ser så har vi svart katt och så och det fungerar utmärkt.
 
Sv: Det här med en ljus soffa...

Okej! Men fläckar är jag inte jätterädd för. Jag tänker mer på om mkan sätter sig i soffan med jeans som färgar av sig. Bara att den blir "smutssliten" liksom.
 
Sv: Det här med en ljus soffa...

Den ser ju inte alls speciellt farlig ut! Åh, nu blev jag lite positivt inställd. Det kanske funkar ändå! Dock är vårt tyg inte ren bomull så jag vet inte hur det kommer att gå att tvätta. Vet inte ens om tyget på kuddarna är avtagbart, men det är det väl på de flesta soffor nuförtiden?
 
Sv: Det här med en ljus soffa...

Jeans som färgar av sig..hm, såna har jag inte.:crazy: Men jeans har vi suttit i soffan med!:idea:
 
Sv: Det här med en ljus soffa...

Ja, alltså, de flesta soffors överdrag kan man tvätta nuförtiden, men kolla med återförsäljaren annars, de lär ju veta :idea:
 
Sv: Det här med en ljus soffa...

Vi har en vit soffa och i början var vi jätteförsiktiga och la ut plädar så fort vi satt i den. Nuförtiden är vi inte lika noga, vilket naturligtvis märks på tyget :angel:
Men överdragen är lätta att tvätta, bara slänga in i maskinen och dra på de på kuddarna så fort de är klara. Väntar man tills de torkat är det i princip omöjligt att få på dom över kuddarna igen.

Var bara tvungen att ta ett kort när vi höll på att tvätta överdragen. Syns det vilken som är nytvättad? :angel: :D
BildH1486-1.jpg
 
Sv: Det här med en ljus soffa...

Jag har en vit soffa som förutom en liten fläck på vardera sittdyna fortfarande är vit efter 2,5 år. Har dock en filt på sittdynorna eftersom den ena katten löser så satans mycket hår.
 
Sv: Det här med en ljus soffa...

Okej! Men fläckar är jag inte jätterädd för. Jag tänker mer på om mkan sätter sig i soffan med jeans som färgar av sig. Bara att den blir "smutssliten" liksom.
Det bästa är vell att köpa en vit soffa som tål 60 grader... Då är det bara att tvätta överdragen med klorin så är de vita igen...
 
Sv: Det här med en ljus soffa...

Jag var i samma val och kval som du var. Jag ville ha en trevlig soffa som var vit. Problemet var att de trevliga soffor som jag såg (A) inte hade avtagbar och tvättbar klädsel och/eller (B) var jättedyra.

Lösningen blev att ha kvar den gamla soffan som var trevlig och sedan sy en avtagbar och tvättbar klädsel. Det kostade med material 2500 kr så det blev både billigt och faktiskt (om jag får skryta) väldigt snyggt!

För 2500 kr så behöver man ju heller inte få så mycket ångest om man skulle råka spilla på den. 12500 kr eller 22500 kr är ju betydligt mer ångestframkallande.
 
Sv: Det här med en ljus soffa...

Jag hade en vit soffa och jag tvättade klädseln unegfär en gång i månaden, orkar man med det slitet så är det ju lugnt. Se bara till att köpa en klädsel som tål 60 grader.
 
Sv: Det här med en ljus soffa...

Jag har vita soffor med avtagbar klädsel.
Har en pläd över ena soffan eftersom hundarna gärna sover där.
Ljusa soffor blir skitiga, men det är ju smidigt att tvätta klädseln i maskin :)
 
Sv: Det här med en ljus soffa...

Jag har en beigevit soffa. Och där har folk suttit med nya jeans, och det har färgat av sig. Lyckas inte få bort allt i tvätten heller :crazy:
Nä, hade jag köpt soffa nu, hade det blivit en mörk.
 
Sv: Det här med en ljus soffa...

Mörka soffor blir lika skitiga, bara det att det inte syns lika mycket så folk tvättar dem inte. ;) Vill inte ens tänka på vad som gömmer sig i vissa t.ex. bruna soffor som inte tvättats på två-tre år - eller mer. :eek:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 714
Senast: fejko
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 133
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 370
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 177
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp