det här med el

Ava22

Trådstartare
Efter flytten från lägenhet på 70 kvm till hus på 200 kvm så har elräkningen gått upp avsevärt. Det räknade jag med, men inte att det skulle vara så mycket!!

Enligt vårt bolag har vi använt, sen vi flyttade in: sep 1818 kWh, okt 2304 kwh, nov 1607 kwh (vi var inte hemma under ca 2 veckor i nov) Räkningen för okt kostade ca 2500, en del till God el, en del till elverket som äger ledningarna. Novembers räkning som jag betalade nu, 648:- till elverket och 1268:- till god el. Är detta normalt? Tycker det är mycket pengar och mycket el.
Jag har ringt till elbolget för att kolla om det stämmer, och det gör det enligt dem. Men jag tänkte fråga er, vad betalar ni för elkostnader när ni bor i hus liknande vårt storlek? Det jag kan säga om vårt är att det är byggt -83, två våningar plus källare, jordvärme (huset finns på landet utanför Vallentuna). Det jag tror kostar pengar, tvättmaskin och torktumlare (nyköpta), diskmaskin, de få gånger vi äter i uterummet och har elementen på där ute. Vi är två i hushållet. Nästa sommar köper jag en torkvinda så jag kan hänga upp tvätt utomhus iaf, men jag vill ändå få ner kostnaderna för el. Är det dags att ringa en runt för att kolla om jag kan få billigare el, och kan jag ställa krav för billigare el?

Hoppsan.

Tja, mina elräkningar ligger på 700-1000 per månad. Bor ensam i hus om 74 kvm. Varmvatten på beredare, i övrigt vedeldad vattenburen värme. Årsförbrukningen är runt 6000 kWh. Inser att det är lite men nog borde ni klara er på runt 8000-10000?

Jag tumlar all tvätt under höst-vinter-vår. Har ingen TV men en diskmaskin.

Om ni gör av med 2000 kWh per månad är det 24 000 per år vilket är som en mindre gård?

Nån form av eltjuv har ni. Finns det nån form av mätare att låna från kommunen eller ert elbolag för att se var, och när, ni gör av med så mycket?

Kolla jordvärmen om den har slagit över till elpatron, våran bergvärme strulade hela förra året och det blev svindyrt då den drog igång elpatronen så fort temperaturen sjönk lite. I våras bytte vi någon del efter diskussion med tekniker och efter det har elpatronen gått totalt på hela tiden 7 h... Det hade den per dygn tidigare... Ni har inte en extra varmvattenberedare som går igång och värmer upp i onödan?

Nått måste det vara, vi ligger så himla högt också jämfört med de som bodde här innan, vi ser deras förbrukning också. De hade runt 1300 kwh i månaden mer eller mindre.
Mindre gård är det inte, ett vanligt bostadshus med carport. Jag har lite funderingar, men det låter knäppt. Han vi köpte huset utav äger även den stora hästgården bakom oss. Det kan ju vara att vi betalar ngt som tillhör den gården? Men det låter långsökt, då borde det funnits med på tidigare förbrukningar...

Kolla jordvärmen om den har slagit över till elpatron, våran bergvärme strulade hela förra året och det blev svindyrt då den drog igång elpatronen så fort temperaturen sjönk lite. I våras bytte vi någon del efter diskussion med tekniker och efter det har elpatronen gått totalt på hela tiden 7 h... Det hade den per dygn tidigare... Ni har inte en extra varmvattenberedare som går igång och värmer upp i onödan?

Den har strulat och något gick sönder strax innan vi åkte på semester i början av november... Men då kom en tekniker hit och servade den. Men bra tips, jag ska kolla upp den ändå, ifall det är ngt. Vi har ett serviceavtal på den. Kanske är det nåt med den som strular? Vi har bara en varmvattensberedare.

Absolut, vi har strax över, mindre boyta och så här års blir det ju en del el som går åt. Särskilt om man börjar koppla in separata värmefläktar och element, då hör man ju m e m mätaren snurra.

Mitt hus är bara på ca 120kvm,2 våningar, eluppvärmt och en luftvärmepump.
Nov räkning låg på 1100kr.

Vi bor i hus på ca 120 kvm med luft-vattenvärmepump som uppvärmning. Två personer. Vi använder ca 10000 kwh/år. Räkningen för november låg på ca 13oo kr.

Nått måste det vara, vi ligger så himla högt också jämfört med de som bodde här innan, vi ser deras förbrukning också. De hade runt 1300 kwh i månaden mer eller mindre.
Mindre gård är det inte, ett vanligt bostadshus med carport. Jag har lite funderingar, men det låter knäppt. Han vi köpte huset utav äger även den stora hästgården bakom oss. Det kan ju vara att vi betalar ngt som tillhör den gården? Men det låter långsökt, då borde det funnits med på tidigare förbrukningar...
Kolla upp elskåpen.
Min svåger tyckte att det gick oerhört lite el i det nyköpta radhuset så han lät elbloaget (?) kolla upp det hela på plats. Det visade sig att någon (fd ägaren?) hade kopplat om i elskåpet så att grannen betalade stor del av deras el....tur att han upptäckte det snabbt så inte han åkte på det hela när det uppdagades.
...en liten tanke bara...

Efter flytten från lägenhet på 70 kvm till hus på 200 kvm så har elräkningen gått upp avsevärt. Det räknade jag med, men inte att det skulle vara så mycket!!

Enligt vårt bolag har vi använt, sen vi flyttade in: sep 1818 kWh, okt 2304 kwh, nov 1607 kwh (vi var inte hemma under ca 2 veckor i nov) Räkningen för okt kostade ca 2500, en del till God el, en del till elverket som äger ledningarna. Novembers räkning som jag betalade nu, 648:- till elverket och 1268:- till god el. Är detta normalt? Tycker det är mycket pengar och mycket el.
Jag har ringt till elbolget för att kolla om det stämmer, och det gör det enligt dem. Men jag tänkte fråga er, vad betalar ni för elkostnader när ni bor i hus liknande vårt storlek? Det jag kan säga om vårt är att det är byggt -83, två våningar plus källare, jordvärme (huset finns på landet utanför Vallentuna). Det jag tror kostar pengar, tvättmaskin och torktumlare (nyköpta), diskmaskin, de få gånger vi äter i uterummet och har elementen på där ute. Vi är två i hushållet. Nästa sommar köper jag en torkvinda så jag kan hänga upp tvätt utomhus iaf, men jag vill ändå få ner kostnaderna för el. Är det dags att ringa en runt för att kolla om jag kan få billigare el, och kan jag ställa krav för billigare el?

Vi betalade elnätsavgiften (eller vad den hete) på ca 600:-,sen själva elförbrukningen runt 280:- för November. Har tyvär inte räkningen här för att se hur många kWh det gick...
Vi har pellets,så det sköter ju uppvärmningen,bara lite el för att få igång starten och att skruven ska rulla.

Vi bor i villa på boarea 124 kvm,biarea 117 kvm (mycket snetak),byggt 1920.

Senast ändrad:
Vårt hus på 124 kvadrat över två plan och eluppvärmt drog 600 kwh i oktober, och ca 900 i november. Decembers räkning har jag inte sett ännu. För elen med alla kostnader inkl nätavgift betalar vi ca 95 öre. Kan vara 97 också, minns inte riktigt. Vi har 21 grader inne och hittar hela tiden nya saker att täta i huset, så nästa år blir det billigare. Tycker ditt låter dyrt.

Hoppsan.

Tja, mina elräkningar ligger på 700-1000 per månad. Bor ensam i hus om 74 kvm. Varmvatten på beredare, i övrigt vedeldad vattenburen värme. Årsförbrukningen är runt 6000 kWh. Inser att det är lite men nog borde ni klara er på runt 8000-10000?

Jag tumlar all tvätt under höst-vinter-vår. Har ingen TV men en diskmaskin.

Om ni gör av med 2000 kWh per månad är det 24 000 per år vilket är som en mindre gård?

Nån form av eltjuv har ni. Finns det nån form av mätare att låna från kommunen eller ert elbolag för att se var, och när, ni gör av med så mycket?
Nej, 10000 är väldigt lågt och 24000 kwh om året behöver rakt inte vara nån gård. Vi har kikat på jättemånga hus som dragit runt 25000 kwh per år, många har bara varit dryga 100 kvm stora. (I slutändan köpte vi ett som vi tror ska dra ca 14000 kwh)

Jag tycker det låter rimligt. Vi hade i november el för ca 1800 kr sen tillkommer nötavgiften på 400. Bor på gård och boningshuset är ca 140 kvm. Värmer med jordvärme.

Nej, 10000 är väldigt lågt och 24000 kwh om året behöver rakt inte vara nån gård. Vi har kikat på jättemånga hus som dragit runt 25000 kwh per år, många har bara varit dryga 100 kvm stora. (I slutändan köpte vi ett som vi tror ska dra ca 14000 kwh)
Oj. Där ser man.

Jag trodde man behövde ha elvärme för att komma upp i de förbrukningarna?

När jag tecknade elavtal så kom 10' upp som förvald standardförbrukning för en normalvilla

Hittade en sida: http://www.energiradgivaren.se/2011/09/elforbrukning-i-en-genomsnittlig-villa-respektive-lagenhet/
De säger
  • Tvätt och tork, cirka 1 000 kWh
  • Disk, cirka 350 kWh
  • Elektriska apparater, cirka 850 kWh
  • Kyl, frys, sval, cirka 1 000 kWh
  • Matlagning, cirka 800 kWh
  • Belysning, cirka 1 000 kWh
Samt
"Energiförbrukningen i en genomsnittlig svensk villa/radhus med direktverkande el är cirka 25 000 kWh per år, varav uppvärmning beräknas till 15 000 kWh, hushållsel till 5 000 kWh och varmvatten till 5 000 kWh."

Dvs hushållets förbrukning utom värmen är ca 10000 - det som du säger är lågt?

Nej, jag säger att 25000 totalt är högst genomsnittligt, vilket är detsamma som din artikel säger.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka