Det här med draglinor, baksele, lösbrösta...

Rea

Trådstartare
Vi har ett russ som går på travet och tanken är nu att han äntligen ska få en ordentlig sele att dra rockarden med här hemma.
Vår tanke är att han ska få börja med "riktig" körning också och inte bara vara en lysande stjärna på travbanan.
Har fått tag på en maratonsele som är komplett sånär som på draglinor.
Draglinor är för mig ett litet mörk område eftersom jag aldrig har använt detta, likaså är jag fundersam över hur bakselen ska tillpassas, däckel och brösta bemästrar jag dock;).
Så min fråga är, hur pass sträckta ska draglinorna vara och var hittar jag sådana? Skulle behöva en billig variant till att börja med så har ni tips på vad som kan användas tar jag tacksamt emot. Kan man knåpa ihop egna som är funktionsdugliga om än fula så är det helt klart ett alternativ även det.
Funderar också lite på i vilken höjd vi bör sätta svängeln, är det någon speciell linje från bogens dragläge man bör eftersträva?

Egentligen har jag massor av funderingar men vet inte riktigt var jag ska böra och nysta så jag tar tacksamt emot alla tips :bow::bow:

Sv: Det här med draglinor, baksele, lösbrösta...

Hej! Jättekul att du nu vill upptäcka fler typer av körning.
Jag blir även nyfiken på var i landet du bor, kanske någon kan hjälpa dig, det är ju både roligare och enklast? Min körtränare är både travutbildad och har tävlat vm i maraton :)

Lite svar kanske jag kan ge annars:

Draglinor.
Köp på börjes i syntet, de är bra, billiga och lätta att ställa in och anpassa. annars finns det draglinor på de olika körwebshoparna som säkert passar. Du kanske tom har något litet märke på selen du köpt?

Man kan såklart göra själv, jag har gjort flera stycken, men det är ju krångligt för dig som inte har kört innan med draglinor, du kommer få justera många gånger.

Draglinorna ska vara sträckta när skakelhållaren är mitt för däckeln. Om skakelhållaren är bakom däckeln är draglinorna för lösa, om skakelhållaren är framför däckeln är de för korta. Bakselen ska vara 1 handsbredd bakom rumpan när hästen står still, men när skakelhållaren är framför däckeln ska den vara spänd och bromsa vagnen innan den åker för långt fram.

Tips att titta på: cliffords.se se Körskolan eller driveout.se har oxå körskola.
Att tänka på när man går från trav till skolkörning:
Lätta på svanskappan, ge hästen så mycket frihet du kan på både bakselen och däckeln. Spänn inte så jäkla hårt :) Var noga med att däckeln ger mankfrihet. Bröstan ska sitta ovanför bogspetsen, högre än vad du tror. Den sänks när hästen jobbar korrekt och drar med sänkt nacke.

Wihiiiiiiii:bump:, så glad jag blir för ditt svar, jag ska genast kolla på sidan du tipsade om.
Det hade absolut varit kul att få hjälp av någon som kan detta "på riktigt" så att säga, jag håller hus en liten bit utanför Lund så om det finns någon i närheten som känner sig manad att skänka en stackare en hjälpande hand så hade det varit roligt. Tränare är ju också något man bör hitta känner jag... Selen är enligt utsago en Drive Out, bakselen har jag ingen aning om, den är inköpt från annant håll.

Lund är ju kanon, då har du skånska körsällskapet med massor av tränare och träningar för alla nivåer. :)

Jag bor relativt nära Lund :)
Är selen från Drive Out så finns där väl draglinor?

Köpt begagnad så jag misstänker att fd ägaren har behövt linorna själv för annat bruk.

Aha :)
Men knäpp lite bilder på selen så försöker vi hitta draglinor som passar :)

Jag tackar och bugar, ska försöka lägga på selen på det lilla russinet nu i veckan så kan ni få ge feedback på hur den ska ligga kanske?

Cliffords Körskola och DriveOuts Frågor & svar är ju bra:bump:

Draglinor kan man göra själv, hundkopplen från Granngården har inte gjort mig eller min shettis besvikna än:angel::cool:

En hand bakom rumpan har jag lärt mig att bakselen ska sitta med på ardenner blir detta ett tight mått och på shettis lite väl tilltaget! Det ska finnas tillräckligt med rörelsefrihet helt enkelt och utan att den hänger för löst:)

Är hästen inte van vid baksele, kan den reagera på det så man ska vara uppmärksam.
(Vet en häst för några år sen (varmblodstravare) som betett sig väldigt konstigt pga av att den aldrig hade haft skygglappar, under tömkörningen tog det en bra stund innan vi kom på vilken del av selen som gjorde hästen så illa till mods:))

Tack för all hjälp, nu sitter selen som den ska och vi har även börjat träna för en kanonduktig kusk med många meriter i bagaget :D

Liknande trådar

Körning Nyligen köpt ett 5-årigt shetlands sto, hon är inkörd och är lugn men pigg och trevlig att köra! Fick med hennes utrustning och tycler...
2
Svar
32
· Visningar
2 438
Senast: _L_
·
Y
Hästvård Vår ponny har precis blivit friskförklarad ifrån en senskada som hon ådrog sig för ca 16 månader sedan. Nu ska hon sättas igång...
Svar
1
· Visningar
1 811
Senast: flashlight
·
P
Körning Hej. Jag skulle vara ytterst tacksam för alla råd och tips ang. detta ämne... Jag har sedan några månader tillbaka varit ägare till...
2
Svar
23
· Visningar
2 805
Senast: Nussikan
·
K
Övr. Hund Jag har eventuellt tänkt köra in syrrans rottis och undrar om det är någon som använder baksele, svängel och draglinor även till hunden...
Svar
1
· Visningar
812
Senast: Dorro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama