Det här med djup sits på sadlarna

Sv: Det här med djup sits på sadlarna

Alltså...din egen känsla kan väl aldrig vara fel för det är ju en individuell relativ sak, om du känner det så känner det liksom.

Jag själv gillar inte speciellt höga bakvalc, just för samma anledning som du säger...jag tycker balansen i sitsen blir fel i vissa lägen, jag gillar en mer fri sits.

Och som du säger, om dom är lite överbyggda bak eller på annat sätt går uppåt liksom så tycker jag med att det är bättre med lite flatare. Man får ju bakvalvet i ryggen annars känns det som!

Min är inte överbyggd men har en ganska sluttande uppåt rygg (bakåt uppåt liksom) och stor manke, så jag designade min egen sadel och tog mitt favorit halv-flatback säte från min hoppsadel och satte på (extra korta) dressyrkåpor haha, vart perfekt för mig och hsäten.
Så vart resultatet ---> http://www.pixbox.se/pic_show_id31923244.html

Jag tycker det låter som en tråkig ÅF :( Det är ju du som rider så det är ju vad du säger som spelar roll i det här fallet, speciellt som det är du som betalat för sadeln och använder den. Då är det ju du som ska vara nöjd liksom.

Nej det är dagens sanning, jag blev rätt ställd... De propsade på att jag skulle skicka dit sadeln så skulle den byggas om, men börja bygga om en gammal sadel känns bara dumt, tänk om det inte blir bra? Och det djupa sätet förblir ju djupt... Enklare då att sälja den befintliga i ett "normalt" utförande och köpa en annan tyckte jag, men det fick jag inte... Och de har ju sveriges största utbud av Passier så det var ju inte så lyckat :crazy:

Jag har en Passier Optimum. Köpte den ny och fick den utprovat efter min häst OCH min rumpa.

Alltså - sadeln har sitt djupa säte, men är ändå urskålad i sätet på ett sådan sätt att den passar min rumpa.

Fördelen med Optimum jämfört med GG är att Optimumen har en bredare ryggkanal och om din häst höjer ryggen vid ridningen, så behövs ju den bredare kanalen.

Hur gammal är sadeln, är det en Optimum kan den inte vara så gammal.

Jag skickade in min Passier hoppsadel som de stoppade om, breddade bommen och breddade mellan bossorna. Absolut värt pengarna (Kostade totalt 4000 kr för 3 år sedan). Den sadeln är från 1988... sadlarna är ju i princip outslitliga :angel:

/Lizzie

Sadeln är från 2003, och är inte byggd efter mig och hästen.

Jag vill inte lägga 4-6000kr på att bygga om en sadel, och hur ska de bygga om den när sätet är för djupt? Förmodligen är det inte för djupt om jag sitter på en häst med mer höjd i fronten.

Sadeln är från 2003, och är inte byggd efter mig och hästen.

Jag vill inte lägga 4-6000kr på att bygga om en sadel, och hur ska de bygga om den när sätet är för djupt? Förmodligen är det inte för djupt om jag sitter på en häst med mer höjd i fronten.

En Optimum kostar 30 000 kr ny - och håller i 30-40 år... Klart att det är värt att lägga ner pengar på den när den bara är 7 år gammal. Kolla upp om det går att bygga om den så den passar en överbyggd häst.

/Lizzie

Vi har försökt stoppa om den på flera olika sätt. Det går inte att höja den mer framtill (för att få ner bakvalvet) och hur ska man annars göra? Bygga om hela sätet innebär ju att byta ut i princip hela sadeln och det misstänker jag kostar en hel del pengar... Sadeln är köpt begagnad.

Jag håller med dig, vill du inte ha sadeln, varför lägga pengar på att bygga om. Kanske tycker du ändå inte om den i slutänden.

Nä det är ju så, för det finns ju ingen garanti att det blir bra. Jag älskar verkligen Passiers sadlar, de är perfekt gjorda för mig, men tyvärr inte på den här hästen, GG funkar som sagt bättre.

Men att lägga en stor summa på att bygga om en begagnad sadel som man sedan inte får sålt för mer än 12-13000kr är ju en riktigt dålig affär.

Vi har försökt stoppa om den på flera olika sätt. Det går inte att höja den mer framtill (för att få ner bakvalvet) och hur ska man annars göra? Bygga om hela sätet innebär ju att byta ut i princip hela sadeln och det misstänker jag kostar en hel del pengar... Sadeln är köpt begagnad.

Förstår din frustration. Om inte Passier i Tyskland får till det så är det ju bättre att byta sadel.

/Lizzie

Liknande trådar

Hästvård Hej alla fina Bukefaloser! Tänkte höra med er om ni har någon idé kring vad som skulle kunna vara på tok med min häst. Innan jag...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: mackan
·
Utrustning Alltså nej nej nej och åter nej! Nu är jag nere i sadelträsket, rejält! :banghead: Hur svårt ska det vara att hitta en passande sadel...
Svar
14
· Visningar
2 593
Senast: Equilina
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 460
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Jag har redan tagit hjälp av två olika sadelutprovare och har även en del kunskap själv. Problemet är att det inte finns någon butik...
Svar
3
· Visningar
1 978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka