Det här med citat

Milosari

Trådstartare
Det har blivit väldigt poppis att lägga upp citat på Facebook. En färgglad text på en vacker bakgrund och voilà du har ett citat som får massor med likes oavsett vilken random mening det är. Några tar steget ännu längre och skriver ut sitt namn. En viss Tomas Gunnarsson har sagt en himla massa saker tydligen. Finns det några regler kring detta? Får jag skriva mitt namn efter vilket citat som helst?

Det är väl bara att de har valt en bakgrundsfärg till sina Facebookposter?

facebook-status-color.png

Om det är det som du menar så är det Facebooks vanliga användarvillkor som gäller.

Det har blivit väldigt poppis att lägga upp citat på Facebook. En färgglad text på en vacker bakgrund och voilà du har ett citat som får massor med likes oavsett vilken random mening det är. Några tar steget ännu längre och skriver ut sitt namn. En viss Tomas Gunnarsson har sagt en himla massa saker tydligen. Finns det några regler kring detta? Får jag skriva mitt namn efter vilket citat som helst?
Fast det är väl inte alls något citat?

Det är ju bara ett kort inlägg - som du kan välja bakgrundsfärg till. Ett sätt att få mer uppmärksamhet till sina uppdateringar?

Fast ett citat är ju att återge vad ngn har skrivit eller sagt ordagrant. Att sätta sig eget namn efter sådant som andra har skrivit eller sagt är ju missvisande och ohederligt på något vis. Att citera sig själv är ju bara egotrippat!

Fast ett citat är ju att återge vad ngn har skrivit eller sagt ordagrant. Att sätta sig eget namn efter sådant som andra har skrivit eller sagt är ju missvisande och ohederligt på något vis. Att citera sig själv är ju bara egotrippat!
Jag kollade efter nämnde Tomas Gunnarsson på facebook och han verkar vara nån form av coach.

Om han sagt något klokt är det väl bra. Jag antar att det är så han tjänar sitt uppehälle. Dvs genom att prata och säga tänkvärda saker....

Om habn sätter sitt varumärke i form a sitt namn under en text han själv författat så ser det väl antagligen lite skumt ut men är ju i alla fall ärligt.

Men att citera någon utan att ange källan eller rent av sätta sitt eget namn under är ju en smula bedrägligt. Men gör folk verkligen så? Tar något en känd person sagt och sätter sitt eget namn under??

Jag kollade efter nämnde Tomas Gunnarsson på facebook och han verkar vara nån form av coach.

Om han sagt något klokt är det väl bra. Jag antar att det är så han tjänar sitt uppehälle. Dvs genom att prata och säga tänkvärda saker....

Om habn sätter sitt varumärke i form a sitt namn under en text han själv författat så ser det väl antagligen lite skumt ut men är ju i alla fall ärligt.

Men att citera någon utan att ange källan eller rent av sätta sitt eget namn under är ju en smula bedrägligt. Men gör folk verkligen så? Tar något en känd person sagt och sätter sitt eget namn under??
Här är ett exempel på vad jag menar. Är detta okej?
18199156_1329519247084382_4079689731800899383_n.png

Min Facebook är också totalt överöst med massa delningar med töntiga ordspråk.
Jag hatar det, varför måste allt delas och delas.
Så opersonligt.
Saknar tiden då Facebook enbart bestod av personers egna ord och bilder.
Skulle hellre gå tillbaka till tiden då folk fotade sina dagliga luncher 7 dagar i veckan än att se den här skiten som Facebook består av nu.

Här är ett exempel på vad jag menar. Är detta okej?
18199156_1329519247084382_4079689731800899383_n.png
Det är väl klart det är. Det är ju hans "varumärke"

Han lever på att häva ur sig sånt och coacha folk till att bli bättre människor....

En floskelmaskin bland andra. Fast han tjänar sina pengar på det.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 614
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 369
Senast: Mineur
·
Skola & Jobb Jag har en kollega som är väldigt missnöjd med att hen inte längre får göra som hen vill på jobbet. Med tidigare chef fick hen komma och...
Svar
11
· Visningar
2 300
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Banta/slimma ner shettis?