Det här med bomlös

Tagliabue

Trådstartare
Känns som att om man söker så får man ändå tusen olika svar, jag är totalt ny inom bomlöse världen men har slagit tanken mig att det kanske kan vara något för min kuse.

Hur tusan letar jag rätt på en bomlös sadel i vettigt pris (tänkte mig max 5000)? Vad ska jag leta efter för sadel? Har sett att det finns hur många olika som helst och de heter ju allt möjligt konstigt. Hur är storlekarna på dom?

Min häst har vääldigt rak rygg, rätt så tunn (travare) han drar just nu vid i bomvidd, 17" för min rompa. Denne grabb blir ingen köttbulle på sommaren men hoppas han ska muskla på sig bra mkt mer.

Jag skrittar mest ute i skogen och rider typ dressyr max en gång i veckan. Vill kunna rida motionsturer (trav) osv, är inte intresserad av hoppning.

Vad ska jag söka efter för sadel? Funderat på Hööks bomlösa men läst att de inte är något att hänga i granen?

Sv: Det här med bomlös

Nej Hööks är inget kul, upplevde den som obalanserad även om den jag lånade var relativt välsydd. Kolla genom begagnadmarknaden och prova, se vad du trivs med. Kanske finns det en ÅF nära dig där du kan testa flera modeller?

Hm, läst att det är minst lika svårt att hitta en bomlös sadel som passar hästen som det är att hitta en sadel med bom. Varför? En bomlös är ju en bomlös. Hur vet jag vilken storlek jag ska ha på sadeln så att den passar hästen?

Det är inte bommen som skadar hästen, det är trycket på grund av en dåligt passande bom(sadel) som är det farliga. På samma vis är tryck på fel ställen vid ridning med en bomlös sadel skadligt.

En bomlös sadel har som sagt ingen hård kärna och det gör att om du lägger den på en häst med mycket manke eller kanske en takformad rygg (eller en omusklad häst som är väldigt tunn över ryggen) så blir det också svårt att få bort tryck ifrån de delarna. Det finns inte något fast i sadeln som kan lyfta den därifrån medan en bomsadel kan byggas upp så att just de kroppsdelarna på hästen undslipper tryck.

Idag finns det ett flertal märken med bra bomlösa sadlar, i olika modeller och som är anpassade för olika hästar och ryttare, även sådana hästar som inte är formade som tunnor, så att prova flera olika och ta hjälp av en kunnig utprovare kan behövas även om det är en mjuk sadel.
Storleken ska anpassas efter din sits och även ligga så att dess längd inte påverkar hästen. Men storlekarna mäts för det mesta på samma vis som i engelska bomsadlar, tror däremot att t.ex. Barefoot har andra mått.

Okej, då är jag med lite bättre! :) Du har inga bra sidor som du kan tipsa om i ett PM som jag kan ringa och prata med? Har som inte råd att lägga ut 10 000 på en sadel nu .. hade tänkt försöka få tag i en runt 5000 max, det är det ja kan lägga ut på en nu.

Men om jag ringer och pratar med olika återförsäljare så kan jag ju få en liten insikt i vad jag ska söka efter för begagnad sadel :)

Det finns en lång tråd här på buke med massor av tips på olika märken och vilka modeller som kan passa. Jag har ingen direkt koll på återförsäljare längre eller utprovare, men det finns garanterat andra här på forumet som kan hjälpa dig med det om du inte hittar själv.
Idag finns det en del bra bomlösa sadlar på begagnat-marknaden så möjligheten att hitta en vettig till lägre pris är ingen omöjlighet om du har is i magen och en häst som inte är helt "hopplös" i ryggen. ;)

Länk till Sadellista Bomlöst del II

Instämmer med övriga att beg är smartare än att köpa en ny från Hööks eller Börjes. Med beg får du med pad och ev annan utrustning.
Vad du ska ha beror på hur hästen ser ut. Mycket o lång manke så kan soffkuddsmodellerna bli svåra att få mankfrihet i.

Annars kan du titta efter Torsion som är bra kvalitet och som du kan hitta för ca 5".
Startrekk är ett alternativ om du vill slippa pad och om hästen har mer manke. Kan vara svårt att pruta ner till 5" kanske men chansen finns.
// Linda

Det är lika mycket inpassning med en bomlös sadel som med en bomsadel men en bomlös kan man ofta moderera ganska mycket. Hade jag varit du så hade jag köpt mig en beg Barefoot eller StarTrekk om din häst inte har jättemycket manke.

Jag la upp bilderna på honom i sadellista BOMLÖS tråden, han har rätt så rejäl manke .. lång om inte annat så de kanske är kört? Kika gärna på bilderna där.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 815
Senast: Bapelsin
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 583
Senast: Magiana
·
Utrustning Finns det några riktigt bra på marknaden nu? Det var länge sedan jag letade nu då jag har ridit i min distanssadel och hoppats in i det...
2
Svar
33
· Visningar
3 587
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V