Det här med betfor??

D

Dressyrfantasten

Är det socker i betfor?
Är betfor negativt för hästen?

Frågor som jag funderat på ett tag, betfor är ju ett populärt fodermedel och jag vet flera som säger att de ger inte sina hästar pga. sockret.

Är det en skröna eller är det socker i betfor (i skadliga mängder)?

Sv: Det här med betfor??

Betfor har ett energivärde som är jämförbart med tex havre.
Jag tycker att betfor är ett jättebra fodermedel, hästarna tycker ofta att det smakar gott och äter med god aptit. :d

Hos hästar som är högpresterande kan man med fördel byta ut en del av kraftfodergivan, som ofta består utav havre, mot betfor.
Detta kan medföra en minskad risk för såväl matsmältning som ämnesomsättning, då tex havre innehåller mycket stärkelse som i stora mängder är svår för hästen att bryta ner.

Forskning har ochså visat att högpresterande hästar som fått en del av havregivan utbytt mot betfor uppmätte ett lägre värde av mjölksyra i plasma och i muskel än de som bara fått havre.

Studierna visade också att muskulaturen innehöll mer glykogen efter arbete där en del av havregivan ersatts med betfor.

Visst är det sött, men sockret är väl redan utvunnet ur betorna när de torkas till betfor, skadliga mängder tvivlar jag på, men det beror ju helt på hur mycket betfor de tänkt ge sina hästar. Jag tycker att det är ett utmärkt och smakligt fodermedel (smakar allt mina hästar ska äta (inte maskmedel än iofs) för att få ett hum om hur de skulle reagera, hitills är fenylbutazon det äckligaste de ätit).:bump:

Dressyrfantasten skrev:
Är det socker i betfor?
Är betfor negativt för hästen?

Frågor som jag funderat på ett tag, betfor är ju ett populärt fodermedel och jag vet flera som säger att de ger inte sina hästar pga. sockret.

Är det en skröna eller är det socker i betfor (i skadliga mängder)?

Som redan sagts så är betfor ett bra fodermedel. För att förenkla det lite. Om man tänker på kolhydrater och människor. Man skall ju undvika snabba kolhydrater (socker, vitt mjöl osv) och äta mycket långsamma kolhydrater (fullkornsprodukter/fiberrikt och grönsaker/frukt). De långsamma fyller på muskelcellerna med glykogen som sedan kan användas vid arbete.

Betfor är ett fodermedel med långsamma kolhydrater (fiberrikt) och havre är ett med snabba (stärkelsen). Så tväremot vad man kanske tror så är betfor ett fiberrikt fodermedel. Att det är fiberrikt gör också att det tas upp av kroppen långsamt. Det följer med genom magsäck, tunntarm och tjocktarm precis som grovfoder gör. Det ger en vätskereservoar och väl fungerande mage.

Det man däremot skall tänka lite på är att betfor, liksom grovfoder är kalciumrikt. Grovfoder och havre/korn ger ofta en korrekt balans mellan kalcium/fosfor. Betfor och grovfoder kan bli lite besvärligare att få till en korrekt balans med en för hög kvot.

Hälsning Maja

Jo, sockret är redan utvunnet ur betorna när man gör betfor. Men sen sätter man till en del melass... Som är väldigt sockerrikt! Vet inte varför man gör så, men samtidigt så är ju faktiskt gräs mer sockerrikt än man tänker på också.

Tror att betfor innehåller ungefär 23% socker..

Tycker trots det att det är ett bra fodermedel! Det innehåller pektin (en fiber), som är väldigt bra för grovtarmens mikrober.

*jag puttar i en till fråga så jag slipper göra en ny tråd*

det här med att betfor är snabb energi, för att få den snabba energin till hästen, när ska man ge betforn? Om jag vill rida min häst kl. 13.00, har energin försvunnit som bertfor gett till hästen om hästen fått det kl. 07.00?

Eller har jag fått allt på bakfoten att betfor inte är en snabb energi?

/M

Blodsockertoppen av melassen i betfor kommer på en gång.så det är bäst att sadla så fort han ätit upp om du vill utnyttja den. Resten av betforenergien utvinns och tillverkas i grovtarmen, lagras i muskler, lever och fett och utnyttjas när som helst. HH

aha jaja okey, det var något sånt jag gissat på. =)

Men måste fråga samtidigtm gör jag fel, med att ge hästen 4 nävar (mätt i torrt) efter ridning blandat med vitamin E.

Jag ger det pga. att vill att hästenb ska få i sig vätska efter ridning och även för att kunna få i evitaminen dorekt efter ridning. (har som förstått att e - vitaminen ska ges direkt efter arbetet)

Har jag klockat allt fel, men visst är det bra för hästens kroppa att få i sig betfor efter ridning?

Som HH skrev längre ner så har betfor (vanlig, inte den sockerlåga varianten) rätt hög sockerinnehålloch man får en mätbar blodsockertopp efter givan. Så man skulle kunna säga att betfor kör med en två stegsraket :D
Bra att känna till om man har en häst med lite udda ämnesomsättning... vet ej om det har betydelse för friska hästar och träningsrutiner - det var så länge sen sist:p

Ja, det var ju bra. Det är ju just det som distanshästen behöver. Energi att förbruka direkt under ritter och fiber för att fylla tarmen. Ett perfekt foder att ösa på med under distansritter.

Men nu är det dags att komma igång. När tar du med dig häst hem till mig och rider?

Hälsning Maja

Jag har valt att inte fodra med betfor då jag inte vill riskera att de istället för att få en blodsockertopp få ett blodsockerfall, på till exempel en fälttävlan.

Dessutom ser jag vätskan som det enda positiva i betfor, och de får mina hästar lätt i sig tack vara äppel- eller andra fruktjuicer.

Jag har haft en häst som reagerade kraftigt på betfor och jag kan bara anta att det var sockret. Den fick en period en ganska måttlig giva betfor (2 hg), men det märktes att den blev väldigt stressad och ganska personlighetsförändrad: otålig, irriterad och bufflig efter utfodringen. Att ge sig ut och rida i det tillståndet var inte en lysande idé (unghäst). Provade att släppa ut hästen i hagen direkt efter kraftfodergivan varpå den bockade rodeo en stund. När betforn uteslöts stod den lugnt både i stallet och vid samma utsläpp och ville bara äta färdigt sitt hö.

Jag läste en artikel i tidningen Hästfocus där man sade att sockerinnehållet i betfor kunde påverka allergier hos hästen negativt.

Mina hästar har alltid fått betfor, jag tycker att betfor är ett bra fodermedel som svarar bra mot mina hästars behov. Men den ena av mina hästar har haft problem med hosta och luftrörsbesvär. Så i höstas efter betet slutade jag ge betfor till pålle.

Denna vinter upplever jag att han har haft mindre besvär än vad han brukar ha, men jag har märkt att det även tidigare funnits variationer mellan hur mycket besvär han har haft.

Jag kan inte säga säkert att hans förbättring beror på att han inte får någon betfor, det kan bero på vädret också. Mina andra hästar får fortfarande betfor och jag tycker att det fungerar bra.

Irre skrev:
Jag läste en artikel i tidningen Hästfocus där man sade att sockerinnehållet i betfor kunde påverka allergier hos hästen negativt.

.

Den nytta man kan ha av just den artikeln är att tända brasan med. Det var inte mkt som var rätt i den! Det diskuterades i forumet när art kom ut så du kan söka här. HH

Varför ska jag söka efter det??? Jag har beskrivit mina egna erfarenheter av vad som hänt/ inte hänt med min häst sen jag slutade ge betfor. Jag är tillräckligt medveten om att alla "forskningsresultat" ska tas med en nypa salt, oavsett om de presenteras i The Lancet eller Hästfocus.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
995
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 440
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 662
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
418
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama