det här med att vikta hästarna - vad tycker ni?

Is

Trådstartare
(kanske redan finns någon liknande tråd men kunde inte någon)

Satt och fundera lite på det här med att laborera med hästens gångarter med olika slags vikter (bots, tjockare skor osv)
Så nu undrar jag vad ni egentligen tycker och tänker om vikter.

Är det okej med vikter?
När är det okej/inte okej att vikta?
Hur ofta och hur mycket?
När skulle DU använda dig av vikter?
Hur kan du tänka dig att vikta? bara bots, bara med tjockare skor eller båda delarna?
Hur skulle du använda dig av vikterna på en travtaktig v.s passtaktig häst? Vikta bak eller fram osv.

Ja somsagst nu är jag nyfiken få höra alla åsikter.

Sv: det här med att vikta hästarna - vad tycker ni?

Tidigare använde jag vikter men har tänkt om, så kanske inte ger roligt svar.

Är det okej med vikter? Nej
När är det okej/inte okej att vikta? Jag vill inte använda vikter alls.
Hur ofta och hur mycket? Aldrig
När skulle DU använda dig av vikter? Tidigare använde jag vid taktfel men i dagsläget skulle jag aldrig använda mig av vikter.
Hur kan du tänka dig att vikta? bara bots, bara med tjockare skor eller båda delarna? Om eller när jag viktar igen så bara med hjälp av boots.
Hur skulle du använda dig av vikterna på en travtaktig v.s passtaktig häst? Vikta bak eller fram osv. I första hand träna utan boots för att få en stadigare takt.

Är det okej med vikter?
Ja, inom rimliga gränser för vikt givevis (dvs de amerikanska gaited-häst-träningsmetoderna håller jag inte med om!)

När man vet vad man gör och vad man påverkar så är det okej

Hur ofta och hur mycket?
I träningssyfte den period det behövs

Jag har använt vikter när min ena pålla var "låst" i grisepass/grov passtakt, vikterna använde jag 240gr varje ridtur under ett par veckors tid tills det märktes att hon klarade det själv o bootsen "blev för tunga" o stjälpte istället för hjälpte. Jag använder nu i skrivande stund boots bak på min tregångare vid speciella tillfällen när vi tränar att hitta tölttakt/passtakt i skritt. Han är 13år gammal o ar nu påbörjat töltsättning, o med bootsen bak så får han hjälp åt rätt håll. Detta är alltså bara de stunder vi "taktar" resten av ridturerna hänger de med på sadeln.
Jag kan oxå tänka mig att det i framtiden när det är dags åker på boots för mer "action" om vi tränar inför tävlingsäsong. Speciellt på Snöggur som inte har så flashiga lyft av sig själv. Kanske till säsongen 2010?

Hur kan du tänka dig att vikta? bara bots, bara med tjockare skor eller båda delarna?
Eftersom min hovslagare inte gillar sko-viktning så håller jag mig till boots. Men hade han ok'at det så hade jag nog skott tregångaren tungt bak o lätt fram en period.

Hur skulle du använda dig av vikterna på en travtaktig v.s passtaktig häst?
Grovt passtaktig häst -vikt fram.
Travtaktig häst -vikt bak.
OM det underlättar för hästen att svara rätt på träningen(o själva träningen består inte av vikter!)

Är det okej med vikter?
Ja i viss mån vid behov.

När man vet vad man gör och vad man påverkar (som Kvandi skrev) är det okej.

Hur ofta och hur mycket?
Ej ofta, enbart vid behov.

Vid eventuella taktproblem. Jag använde boots, både vanliga gummi-boots och vikt-boots ibland (ej samtidigt) på Filipus när han var passtaktig. Nu är han någorlunda ren i takten och bootsen ligger längst in i sadelkammaren o samlar damm. Passtakten kommer fram ibland, men jag känner honom och vet precis hur jag ska göra för att få fram den rena takten igen.

Bara boots.

Hur skulle du använda dig av vikterna på en travtaktig v.s passtaktig häst? Vikta bak eller fram osv.
Jag skulle först o främst träna utan boots för att få till en ren takt.
Men vid passtakt - fram och travtakt - bak.

Jag har boots på min häst ibland när jag tränar, och på tävling. Hon har absolut inga taktproblem utan jag har det för att få fram "det lilla extra" i steget mer.

Är det okej med vikter? Ja, fast jag är inte mycket för att sko tungt
När är det okej/inte okej att vikta? Ok - När man vet vad man gör. Inte ok - när man inte vet. Själv skulle jag aldrig vikta (grova) taktproblem heller. Kanske någon liten avvikelse liksom men inget stort.
Hur ofta och hur mycket? Beror helt på hästen, men typ max 300 eller 350 känns väl ok.
När skulle DU använda dig av vikter? Som jag gör på min häst nu, ungefär. Kanske på minimala taktproblem men inte som åtgärd för att få ordning på takten liksom.
Hur kan du tänka dig att vikta? bara bots, bara med tjockare skor eller båda delarna? Boots
Hur skulle du använda dig av vikterna på en travtaktig v.s passtaktig häst? Helst inte alls

Om jag säger så här, om du själv skulle träna för att bli av med ett problem tycker du då att det är ok att använda vikter för att bli av med problemet?

Taktfel i tölt t ex kan ge riktigt stora problem för hästen, så det är inte bara för nöjes skull som vi vill att de finner rätt takt.

Om jag säger så här, om du själv skulle träna för att bli av med ett problem tycker du då att det är ok att använda vikter för att bli av med problemet?

Taktfel i tölt t ex kan ge riktigt stora problem för hästen, så det är inte bara för nöjes skull som vi vill att de finner rätt takt.

Haha Bästa svaret hitills :p

Näh men om jag ska vara allvarlig då så frågar jag mest för att jag vill höra hur folk resonerar tycker att man ofta hörde när man var yngre att det vara bara att vikta, tog själv hem en häst för ca 5 år sedan som de hade tänkt tävla med denna häst hade det tjockaste framskona jag någonsin har sett och jag är väldigt säker på att det användes gott om bots också. Själv tog jag av hästen allt vad skor hette :angel: med resultatet att han snubblade vart annat steg han tog men efter ett par veckor och några långa promenader på kalhyggen så gick han finfint.

Hursomhelst tycker jag att inställningen till vikter i allmänhet värkar ha blivit bättre och därav denna tråd. Som roligt att höra hur folk resonerar och de flesta värkar ha någotsånär liknande åsiker och jag kan bara hålla med.

Men hoppas ändå att folk fortsätter att svara på tråden det är alltid roligt med fler svar.

Är det okej med vikter?

Ja som alla hjälpmedel är deet omk vid problem.När problemet är löst skall också hjälpmedlet avlägsnas=)

När man inte vet vad amn håller på med och när man inte är kunnig nog att höra takten.
Och när det är oki är så klart motsatsen till ovanstående=)

Hur ofta och hur mycket?
Jag anser att hellre varje dag under 2 veckor än 3 dagar i vekan under flera år

Jag provade 2 ggr när mitt sto vart passaktig och hon fick sjukt höga benlyft och vart betydligt bättre i takten men i hennes fall var det inte bootsen som var den rätta vägen kände jag!

Eftersom man inte ska ha extra vikter på hela tiden går extra tunga skor väldigt bort..
Jag viktar bara med boots sånna man kan ta av efter varje ridpass.

Travtaktig då ska man ha dom på bak.. och passaktig ska man ha bootsen fram det är vad jag läst mig till av kunniga islandshästböcker.
Och jag har också läst mig till att man föredrar högre vikt en kort stund än låg vikt längre perioder!

Är det okej med vikter?: Okej är det väl. Annars hade det väl inte funnits, vitt :p?

När är det okej/inte okej att vikta?: När man vet varför man använder dem, när man har kunskap att använda dem och man kan resonera om varför man använder de.

Hur ofta och hur mycket?: Ska man tävla med det bör man ju träna med dem lite innan man ger sig ut med extra vikt på tävling.

När skulle DU använda dig av vikter?: Har testat två gånger för att se ifall de gav flashiga lyft. Tyckte dessvärre inte det gjorde det, och hon blev travtaktig. Så jag har lagt undan dem.

Hur kan du tänka dig att vikta? bara bots, bara med tjockare skor eller båda delarna? Att ha tjockare sko skulle jag aldrig våga, just för det sitter "permanent".

Hur skulle du använda dig av vikterna på en travtaktig v.s passtaktig häst? Vikta bak eller fram osv. Passtakt=fram, travtakt=bak

Håller med alla om när det är ok/inte ok, fram eller bak och så. Jag använder boots bland i fram på ett sto med massor med tölt. Hon är 4½ gångare men går mot travtakt. Jag har haft i fram ändå eftersom hon har väldigt flack trav och svårt att hålla tvåtakt men dessa gånger framför allt tränat trav och galopp och absolut inte snabbare takt i tölt än hon orkar hålla riktigt ren. Sen tagit av dem när efter ett tag. Har använt på plan underlag (typ grusväg) max 2 ggr i vecka och busat och töltat de andra gångerna. Har funkat mkt bra! :) Framför allt galoppen har blivit mkt bättre och även tölten är renare. Detta var ju bara en liten justering för säkrare takt och balans i framför allt traven och galoppen, inte tölt som ni främst tagit upp här, och därför skulle jag inte ha speciella skor som satt permanent, det har varit väldigt bra att kunna ta av dom när hon har jobbat bra! :rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 200
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 184
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka