Det här med att söka jobb *ursäkta min okunskap*

Mirre

Trådstartare
Söker annat jobb för fullt nu och funderar på det här med ingångslön på ett nytt jobb, det känns ju inte riktigt värt att söka något som har lägre lön än vad jag har i nuläget. Kan man på något vis begära att lönen på ett nytt jobb matchar nuvarande lön, eller får man snällt finna sig i den lön som gäller och sedan satsa på att höja den allt eftersom?
 
Du kan ju ange löneanspråk. När jag sökt jobb där jag misstänkt att tänkta lönen är lägre än jag har och jag inte har velat gå ner har jag sagt något i stil med "Jag har xx xxx i lön idag och är inte så sugen på att gå ner i lön" Sist genererade det ett erbjudande på någon tusenlapp över den lönen, vilket visade sig vara mer än de flesta på enheten hade... Men det är ju absolut ingen säker utgång - det kan precis lika gärna vara så att de säger att det inte är en lön de kan betala - då får man ju själv ta ställning till om man vill ha jobbet med lägre lön eller inte. Höja lönen eftersom är inte en strategi jag tror på alls tyvärr.
 
Söker annat jobb för fullt nu och funderar på det här med ingångslön på ett nytt jobb, det känns ju inte riktigt värt att söka något som har lägre lön än vad jag har i nuläget. Kan man på något vis begära att lönen på ett nytt jobb matchar nuvarande lön, eller får man snällt finna sig i den lön som gäller och sedan satsa på att höja den allt eftersom?
Är inte ingångslön samma sak som lägsta lön för jobbet? Jag fick högre lön än ingångslön på nuvarande jobb, då jag hade haft liknande arbetsuppgifter på förra jobbet
 
Mycket av det handlar om jobbet och utbudet på kandidater. Finns det tre likvärdiga kandidater som fyller en grundnivå så tar man ju helst den med lägst löneanspråk om inte t.ex. personlig kemi, utvecklingsmöjligheter etc väger tyngre än löneskillnaden. Vissa branscher är mer eller mindre hopplösa och kör standardlöner utan förhandling.

Jag har t.ex. lagt löneanspråk på samma nivå som min tidigare anställning när jag ansett att jobbet varit så pass intressant för mig i form av arbetsuppgifter, förmåner och utveckling att jag inte behövt följa min standard på att gå upp tusen kr varje år. Att det liksom gav mig mer än pengarna i längden.
 
När man erbjuds ett jobb brukar det bli diskussion om lönen. Jag har flera gånger blivit erbjuden en viss lön, sagt att det är vad jag har nu utan årets löneförhandling, lagt ett bud med dubbelt så stor ökning som jag vill ha, och fått halva det budet d v s det jag ville ha från början.
 
Söker annat jobb för fullt nu och funderar på det här med ingångslön på ett nytt jobb, det känns ju inte riktigt värt att söka något som har lägre lön än vad jag har i nuläget. Kan man på något vis begära att lönen på ett nytt jobb matchar nuvarande lön, eller får man snällt finna sig i den lön som gäller och sedan satsa på att höja den allt eftersom?
Om man går in med samma lön man har tidigare kan det innebära att man inte får nån löneförhöjning i nivå med tidigare jobb.

Jag har flera gånger varit med om att jag inte ingått i löneförhandlingen eftersom jag sas redan förhandlat årets lön iom mitt anställningsavtal.
Vilket innebär att man får längre lön än man skulle haft om man inte bytt ställe.
 
När jag fick min första anställning inom den organisation jag fortfarande tillhör, så har jag för mig att arbetsgivaren frågade om löneanspråk vid intervjun. I det läget var jag arbetslös och kände inte att jag hade råd att vara petig, så jag sa nog något i stil med att jag var öppen för allting. Han erbjöd mig sen en lön som var betydligt högre än jag hade väntat mig.

Sen har jag bytt tjänst inom organisationen tre gånger samt att jag genom löneförhandling också höjts varje år. När jag var på intervju för tjänst nummer två så frågade de också (en annan chef), då sa jag att "jag har ju X kronor idag, så jag vill i alla fall inte gå under det" och de la sig precis över. När jag sen återgick till den första avdelningen och den första chefen fick jag ett föräldravik och då fick jag helt enkelt samma lön som den person jag ersatte (vi är ungefär lika gamla och har ungefär samma utbildning, så det var nog ganska korrekt). I somras fick jag till slut en fast tjänst, då frågade chefen inte, men han vet ju vad jag hade innan plus att han höjde mig ganska rejält för att jag inte är med i lönesamtalen i höst nu som mina kollegor, jag gick in på den nya lönen direkt istället.
 
Om man går in med samma lön man har tidigare kan det innebära att man inte får nån löneförhöjning i nivå med tidigare jobb.

Jag har flera gånger varit med om att jag inte ingått i löneförhandlingen eftersom jag sas redan förhandlat årets lön iom mitt anställningsavtal.
Vilket innebär att man får längre lön än man skulle haft om man inte bytt ställe.
Hos oss är det så att om anställningen träder i kraft före 1 juli så är man med i löneförhandlingen som hos oss äger rum på hösten (typ nu), löneökningen brukar komma till jul sen. Träder anställningen i kraft efter 1 juli så är du inte med i löneförhandlingen det året.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 677
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
292
Senast: IngelaH
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 495
Senast: Queen
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 200
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp