Det här med att rida med sätet.

sannaaah

Trådstartare
Jag försöker verkligen sitta rätt och riktigt. Vinkla mitt bäcken och "skjuta på gungan" om ni förstår vad jag menar? Saken är den att jag inte sträcker på ryggen! När jag tycker att mina höfter och bäcken är bra i position så sitter jag på tok för "krokig" i ryggen.

Är det mage eller rygg jag behöver träna? Kanske både och, och framförallt HUR? Tycker hästen jobbar på bra, trampar under sig osv. Från svank och neråt ser min sits rätt okej ut, samt KÄNNS okej. Men jag kommer på mig själv med att sitta och kuta med ryggen, sen rätar jag på mig men tappar bort mig själv nånstans på vägen och blir vinglig och krokig igen...

Vad göra?

Sv: Det här med att rida med sätet.

Dels behöver du kanske träna upp bålen, men sen kan det nog också vara så att om du tidigare suttit på ett visst sätt, är det ju väldigt svårt att ställa om till ett annat sätt. Om du förstår vad jag menar.
Fortsätt att jobba på att sträcka på dig och ha bäckenet rätt, tids nog så funkar det nog att göra båda samtidigt (såvitt du inte har en anatomi som inte tillåter det, t ex att din ryggrad är formad på ett speciellt sätt).
Tycker själv att det är grymt svårt att hålla om med underskänkeln och samtidigt tänka på alla de miljoner andra sakerna som ingår i en bra sits, men bara man pillar med det ett tag så tycker jag att det brukar gå in förr eller senare.
Tänk t ex i början på din ridkarriär. Då kunde du kanske hålla dig kvar i traven och rida lätt samtidigt, men inte svänga medan du koncentrerade dig på detta? Saker och ting kommer efter hand, tror jag...
Lycka till ;)

Först skall jag väl påpeka att människor lägger väldigt olika betydelse i detta med " att rida med sätet"

Jag vinklar tex. om bäckenet för att släppa upp ryggen - inte för att skjuta på. Skillnaden kan så här i ord te sig akademisk, men allt man gör med kroppen påverka hästen väldigt väldigt mycket.

Det jag menar med "att rida med sätet" är att i första hand att forma hästen med sin possition sittben axlar kontroll över medijan och hela hållningen ..

Nåväl när det är sagt.

Den raka magmusklen (som vinklar om bäckenet) består av sektioner - sixpacken - är i själva verket en 8 pack - det fins två burkar till nedanför naveln.:D

de är oftast de svagaste magmusklerna.
"Min" Bäckenomvinkling syftar till att skapa en liksidig spänning mellan fram och baksida så att ryttaren kan swinga med ryggen och släppa igenom hästens rörelser i höftleden.

Den gör man med de nedersta magmusklerna nedanför naveln.
Eftersom de inte är så starka så "fuskar man" och tar i med hela raddan varvid man blir en räka/kutrygg.

Detta kutande kan då bero på att du är för svag - din sadel hjälper dig för lite - du har fel teknik.

Skall se om jag kan länka till en bild som tränar de nedre magmusklerna

Den här övningen tränar de nedersta ölburkarna

http://exercise.about.com/library/weekly/lower_body_crunches_up.gif

LYFT benen mot taket

Vinkeln i höftleden skall öppnas bli större - alla övningar som stänger vinkeln minskar avståndet mellan lår och mage kopplar in fel muskler - och då fuskar man igen :angel:

Ser just nu på en direktlänk från en hoppclinic (ledig idag :angel: )
där HEnk Noreen pratade om detta 20 gånger ang sitsen, i hoppning också. Just den delen där "allt" sitter, som han sa. Samt pratade dom om uppvärmningen(apropå anna n tråd) att rida fram till bettet, de börjar på länge tygel. Länken finns på gnägg. Nu börajar de plockla upp hästarna.

Jag försöker verkligen sitta rätt och riktigt. Vinkla mitt bäcken och "skjuta på gungan" om ni förstår vad jag menar? Saken är den att jag inte sträcker på ryggen! När jag tycker att mina höfter och bäcken är bra i position så sitter jag på tok för "krokig" i ryggen.

Är det mage eller rygg jag behöver träna? Kanske både och, och framförallt HUR? Tycker hästen jobbar på bra, trampar under sig osv. Från svank och neråt ser min sits rätt okej ut, samt KÄNNS okej. Men jag kommer på mig själv med att sitta och kuta med ryggen, sen rätar jag på mig men tappar bort mig själv nånstans på vägen och blir vinglig och krokig igen...

Vad göra?

Kanske gå till en kiropraktor? Själv känner jag mig minst tre cm längre och starkare och bättre på ett sitta bra...fast inte precis dagen efter förstås...för jag får en massa spänningar i musklerna som smärtar att lösa upp.

REKOMMENDERAS!:)

Liknande trådar

Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 776
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 796
Senast: Efwa
·
Kropp & Själ Vill ha input ang inklämning (impingment) i höft eller ngt liknande (eller kanske inte alls). //Läkarna = flertalet vid vårdcentral...
2
Svar
38
· Visningar
3 165
Senast: CillaW
·
Hundhälsa Hej! Nu behöver jag lite hjälp att tänka av er kunniga hundmänniskor! Jag har en bichon havanaisvalp på 5 månader som jag oroar mig...
2
Svar
30
· Visningar
8 767

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka