Det här med att läsa och skriva texter

TheRedLightning

Trådstartare
Hur ska man egentligen göra för att det ska uppfattas rätt av den som läser?
För många gånger blir det missförstånd åt alla håll. Hur gör man för att undvika dessa?
Det är svårt i text att återge tonlägen och kroppsspråk. Så hur gör man istället?

För t ex så kan man skriva "men va snygg" och någon tolkar det som något positivt medan någon annan tolkar det negativt och kanske till och med tar åt sig personligen även om det inte var menat så från början.

Bra frågeställning, jag tycker ofta jag missuppfattas i text, trots att jag många gånger försöker vara övertydlig ( kanske det som är felet, att man krånglar till det när man ska förklara noga? ;-) ).

Jag tycker det där kan vara riktigt svårt. Många gånger kan ju en sak tolkas på flera olika sätt.

Dessutom beror det många gånger hur texten tolkas på läsarens mående.

Är någon upprörd så är det lättare att missförstå det som skrivits.

Tex skrev jag för inte så länge sedan råd i en tråd angående amning. Jag skrev att det inte skulle vara så något måste vara fel. Ts tolkade det som att jag skrev att hon gjorde något fel och det var givetvis inte alls min mening.

Men är det ett känsligt ämne och den man skriver till är som sagt upprörd så blir det lätt fel.

Jag tycker dock att den som skriver texten har ett stort ansvar för vad man har skrivit och att man underlättar för folk att förstå rätt.

Tex om någon missförstått vad man skrivit så tycker jag inte att man som författare slänger ur sig "Du fattar ju inte vad jag skriver" utan man gör i alla fall minst ett försök att förklara tydligare.

Sen finns det ju dom (oftast är det ju samma person/personer) som verkligen vill hitta fel i det man skriver och då är det ju ingen ide att försöka förklara och utveckla sitt svar gång på gång. Men även där tycker jag att man faktiskt i alla fall skall göra ett ärligt försök att förtydliga det man vill få fram.

Sen är det erfarenhet. Man skriver och lär sig av sina misstag.

Vissa är ju dock väldigt duktiga att skriva så att alla förstår. Jag hör dock inte till dom men jag gör så gott jag kan :)

Jag vet jag skrev ett inlägg på fb ( och det är ändå personer jag känner där), där jag lite skämtsamt skrev att min grillkväll dagen innan blivit inställd, så här sitter jag och grillar i min ensamhet för att göra upp det färdigmarinerade köttet, någon som vill komma och äta? Jag hade lagt till en blinksmailis och hade tagit en bild på grillen. Jag fick till svar att jag satt och tyckte synd om mig själv...

En annan gång hade jag vart lite filosofisk och skrev något i stil med : Sitter och funderar på vad man ska göra med sitt liv, kanske flytta, kanske hitta på något kul ( ja, något liknande). Två personer ringer upp och frågar vad som hänt, eller om jag mår dåligt på något vis. Jag fattade inget...

Eller på buke, många gånger jag avstår att skriva, just för att folk tolkar in hur märkliga grejer som helst, trots att man försökt förklara jätteväl ( antagligen en brist hos mig att inte kunna det)..

Jag vet jag skrev ett inlägg på fb ( och det är ändå personer jag känner där), där jag lite skämtsamt skrev att min grillkväll dagen innan blivit inställd, så här sitter jag och grillar i min ensamhet för att göra upp det färdigmarinerade köttet, någon som vill komma och äta? Jag hade lagt till en blinksmailis och hade tagit en bild på grillen. Jag fick till svar att jag satt och tyckte synd om mig själv...

En annan gång hade jag vart lite filosofisk och skrev något i stil med : Sitter och funderar på vad man ska göra med sitt liv, kanske flytta, kanske hitta på något kul ( ja, något liknande). Två personer ringer upp och frågar vad som hänt, eller om jag mår dåligt på något vis. Jag fattade inget...

Eller på buke, många gånger jag avstår att skriva, just för att folk tolkar in hur märkliga grejer som helst, trots att man försökt förklara jätteväl ( antagligen en brist hos mig att inte kunna det)..
På det första exemplet skulle jag säga att surpottor finns överallt. Tyvärr. De kommer alltid att tolka saker negativt. Vad man än skriver. Jag hade nog bara ignorerat det.

Det andra exemplet så är det gissningsvis två som faktiskt bryr sig om dig. Och i sitt bryende om dig så blev dom oroliga att något hänt dig. (Det är faktiskt ett bra exempel på hur negativa känslor (här oroskänslor) kan få någon att tolka texten på ett annat sätt (negativt sätt) än skribenten avsåg)

Det tredje exemplet svarar jag "Inga kommentarer" :D

Detta är verkligen intressant.

jag försöker verkligen vara tydlig i skrift. Jag har jobbat hårt med det större delen av mitt liv. Jag har också jobbat hårt på att försöka använda så få ord som möjlig och vara så klar som det går. Men nog misslyckas jag ändå...

Det kan vara bra att läsa det man skrev flera gånger innan man trycker enter, och att kanske läsa det högt.

Ja, text är svårt. Jag hör nog inte heller till dom som kan skriva så att alla förstår.
Jag råkade ut för när jag ställde en fråga och undrade lite för några "världsmästare och blev typ dumförklarad och när jag försökte förklara så blev det värre.
Jag gillar att diskutera och ställer ibland lite "udda frågor", ibland försöker jag ignorera dom som inte verkar vilja förstå när man förklarat gång på gång. Det är nästan som om de vill missförstå.

Det jag har märkt att ibland ska man förklara petnoga och ibland ska man bara vara simpel. För om man tar ett exempel på buke, så om man tar en simpel frågeställning så kan ibland de som läser och svarar tro att man inget kan osv. Ställer man istället samma fråga med lite mer förklaring så kan det ibland bli att de hänger upp sig på något som inte ens hade med frågeställningen att göra från början och sen är OT-tåget igång.
Tycker det är en svår balansgång att hitta det där "lagom" läget, att veta när, vad, hur man ska skriva.

Detta är verkligen intressant.

jag försöker verkligen vara tydlig i skrift. Jag har jobbat hårt med det större delen av mitt liv. Jag har också jobbat hårt på att försöka använda så få ord som möjlig och vara så klar som det går. Men nog misslyckas jag ändå...

Det kan vara bra att läsa det man skrev flera gånger innan man trycker enter, och att kanske läsa det högt.
Det sista du nämnde brukar jag göra, men ibland kanske jag är lite för het på gröten och hinner skicka innan jag läst igenom ordentligt. Ofta brukar jag läsa igenom och tänka på hur det kan uppfattas, men ibland är man inte mer än mänsklig och fel slinker igenom.

På det första exemplet skulle jag säga att surpottor finns överallt. Tyvärr. De kommer alltid att tolka saker negativt. Vad man än skriver. Jag hade nog bara ignorerat det.

Det andra exemplet så är det gissningsvis två som faktiskt bryr sig om dig. Och i sitt bryende om dig så blev dom oroliga att något hänt dig. (Det är faktiskt ett bra exempel på hur negativa känslor (här oroskänslor) kan få någon att tolka texten på ett annat sätt (negativt sätt) än skribenten avsåg)

Det tredje exemplet svarar jag "Inga kommentarer" :D

Exempel ett : Vi umgås inte längre.

Exempel två:Jo, jag förstår det, men nu vågar jag aldrig skriva något annat än positiva statusar för att inte folk ska undra hur jag mår..

Exempel tre: Blev en gång ganska obehagligt, då jag menade i all välmening en sak jag skrev, och en person jag träffat och haft en del kontakt med blev fly förbannad och menade att jag förtalade en annan person som ibland var inne och läste här också, att jag gjort den ledsen. Vill inte gå in på var det handlade om, men personen skrev både det ena och det andra om varför denna tagit bort mig på fb, att jag var en energitjuv, att jag var si och så här på buke. Jag försökte förklara vad jag menade i ett personligt mail, men det godtogs inte. Jag menade inget negativt alls och förklarade flera gånger hur jag menade och att det var JAG som tänkte så, inte att någon sagt det. Någonstans brister ju min kommunikation med dessa människor, trots att man försöker förklara...

Det sista du nämnde brukar jag göra, men ibland kanske jag är lite för het på gröten och hinner skicka innan jag läst igenom ordentligt. Ofta brukar jag läsa igenom och tänka på hur det kan uppfattas, men ibland är man inte mer än mänsklig och fel slinker igenom.
Jag försöker skala bort alla onödiga småord. Tror att ju fler ord, desto fler missförstånd. Ofta kan man ta bort ganska mycket utan att missa betydelse.

Men så är jag besatt av att hitta uttryck som är exakt rätt och uttryck som "sätter sig". Jag extraknäcker ju sommartid som konstguide och min ambition är att besökaren ska ha "en sång med sig hem". att något jag sagt ska fastna i huvudet, att de tar med sig nåt hem. som en irriterande refräng som sitter där vare sig man vill eller inte ;)

Man kan säga saker på så många sätt. Exakt samma budskap kan framföras så ingen minns det eller så att alla minns.

Det är fascinerande. :)

Exempel ett : Vi umgås inte längre.

Exempel två:Jo, jag förstår det, men nu vågar jag aldrig skriva något annat än positiva statusar för att inte folk ska undra hur jag mår..

Exempel tre: Blev en gång ganska obehagligt, då jag menade i all välmening en sak jag skrev, och en person jag träffat och haft en del kontakt med blev fly förbannad och menade att jag förtalade en annan person som ibland var inne och läste här också, att jag gjort den ledsen. Vill inte gå in på var det handlade om, men personen skrev både det ena och det andra om varför denna tagit bort mig på fb, att jag var en energitjuv, att jag var si och så här på buke. Jag försökte förklara vad jag menade i ett personligt mail, men det godtogs inte. Jag menade inget negativt alls och förklarade flera gånger hur jag menade och att det var JAG som tänkte så, inte att någon sagt det. Någonstans brister ju min kommunikation med dessa människor, trots att man försöker förklara...
Hmm, i exempel tre så är det riktigt olyckligt, men jag tror att sådana människor inte är värda ens tid, för de verkar inte vilja förstå, vilket är synd. Men å andra sidan det är inte din förlust att de inte vill förstå. Det kan ha varit så att de inte läste allt du skrev eller valde att vända på det du skrev så att det passade deras syfte, har råkat ut för sådana personer själv.
Jag har själv haft väldiga diskussioner med vissa av dessa och nu har jag insett att det bästa jag kan göra är att ignorera dom och gå vidare. Varför ska jag ödsla tid på någon som inte vill t ex förstå? Det är dom som är energitjuvar om jag väljer att fortsätta diskussionen så bättre att lägga energin någon annanstans, t ex städa här hemma istället. :rofl:

Missförstånd kan ske hur tydligt du än försöker skriva... Men jag försöker vara ganska kortfattad, och komma med eventuella ifrågasättanden i form av öppna frågor, egna jämförelser, eller liknande.

"Jag upplever att..." istället för "Du skriver..."
"Hur menar du med.../ Kan du förklara...." istället för "Du har fel."

Det går alltid att mjuka upp en text med smileys, men generellt bör man hålla sig undan från ironi och sarkasm tror jag, liksom alla typer av öppna personangrepp givetvis.

Tappar själv respekten snabbt för personer som exempelvis skriver att andra användare är korkade (eller annan valfri synonym), eller som inte svarar på konkreta frågor.

Jag försöker skala bort alla onödiga småord. Tror att ju fler ord, desto fler missförstånd. Ofta kan man ta bort ganska mycket utan att missa betydelse.

Men så är jag besatt av att hitta uttryck som är exakt rätt och uttryck som "sätter sig". Jag extraknäcker ju sommartid som konstguide och min ambition är att besökaren ska ha "en sång med sig hem". att något jag sagt ska fastna i huvudet, att de tar med sig nåt hem. som en irriterande refräng som sitter där vare sig man vill eller inte ;)

Man kan säga saker på så många sätt. Exakt samma budskap kan framföras så ingen minns det eller så att alla minns.

Intressant. Nu blir jag nyfiken, så du har definitivt fångat mitt intresse nu :up: , vad räknas som onödiga småord och hur vet man att dom är just onödiga?

Intressant. Nu blir jag nyfiken, du har definitivt fångat mitt intresse nu :up: , vad räknas som onödiga småord och hur vet man att dom är just onödiga?
Typ. ;)

Eller på ett flygblad:
söndag den 19 april kl 19.00 är det konsert i den gamla bygdegården i XX-stad.

ofta lägger man in småord som egentligen inte behövs för betydelsen. Det blir tydligare om de tas bort.
Men ibland kan man lägga dit dem som ett stilelement.

Jag red en gång i tiden för en tränare som var expert på att hitta bra liknelser.
Istället för att säga att skänklarna ska mjukt omsluta hästen sa hon att skänklarna skulle ligga som våt frotté runt hästen. Mycket lättare att begripa, inte glappa, inte klämma. bara vara där i ständig mjuk kontakt.

Hmm, i exempel tre så är det riktigt olyckligt, men jag tror att sådana människor inte är värda ens tid, för de verkar inte vilja förstå, vilket är synd. Men å andra sidan det är inte din förlust att de inte vill förstå. Det kan ha varit så att de inte läste allt du skrev eller valde att vända på det du skrev så att det passade deras syfte, har råkat ut för sådana personer själv.
Jag har själv haft väldiga diskussioner med vissa av dessa och nu har jag insett att det bästa jag kan göra är att ignorera dom och gå vidare. Varför ska jag ödsla tid på någon som inte vill t ex förstå? Det är dom som är energitjuvar om jag väljer att fortsätta diskussionen så bättre att lägga energin någon annanstans, t ex städa här hemma istället. :rofl:

Fast jag blev ledsen över dennes ord, jag har inget emot personen alls, men pga några meningar jag skrev, som jag inte menade något illa med, så blev det jättestort... Jag tycker det är supertråkigt, men efter att försökt förklara och ändå får hugg tillbaka, så är det inte kul. Personen finns ju på buke, och kan säkert läsa det jag skriver nu, jag har bett om ursäkt och förklarat, men det hjälper inte. Jag klarar mig absolut utan denne, men tycker det är tråkigt och ledsamt. Jag gillade personen mycket och det känns oerhört tråkigt att det blev som det blev...

Missförstånd kan ske hur tydligt du än försöker skriva... Men jag försöker vara ganska kortfattad, och komma med eventuella ifrågasättanden i form av öppna frågor, egna jämförelser, eller liknande.

Det går alltid att mjuka upp en text med smileys, men generellt bör man hålla sig undan från ironi och sarkasm tror jag, liksom alla typer av öppna personangrepp givetvis.

Tappar själv respekten snabbt för personer som exempelvis skriver att andra användare är korkade (eller annan valfri synonym), eller som inte svarar på konkreta frågor.
Just ironi och sarkasm skall man vara försiktig med även i möten med människor om man inte känner dom väl.

Ironi och sarkasm kan vara svår att tolka rätt.

Och jag har tänkt tvärtom, desto mer småord, desto mer detaljer i att någon förstår det jag skriver ;-)

Fast jag blev ledsen över dennes ord, jag har inget emot personen alls, men pga några meningar jag skrev, som jag inte menade något illa med, så blev det jättestort... Jag tycker det är supertråkigt, men efter att försökt förklara och ändå får hugg tillbaka, så är det inte kul. Personen finns ju på buke, och kan säkert läsa det jag skriver nu, jag har bett om ursäkt och förklarat, men det hjälper inte. Jag klarar mig absolut utan denne, men tycker det är tråkigt och ledsamt. Jag gillade personen mycket och det känns oerhört tråkigt att det blev som det blev...
Ja det är jobbigt när det blir så. Speciellt om dom dessutom är långsynta. Om jag blir arg på någon så släpper jag i normala fall väldigt fort om denne ber om ursäkt.

Eller så kommer jag fram till att det är mitt fel och då ber jag om ursäkt.

Jag tror det är helt omöjligt att lyckas kommunicera helt felfritt. Jag tänker istället att det är viktigt att först göra så gott jag kan, och sedan se till att vara öppen för att folk faktiskt har missförstått och försöka räkna ut var det blev fel och rätta till det. Jag upplever att det spårar ur snabbt när folk går i försvar av sin text ("hur kan du få det till att jag menade något sådant, det gjorde jag faktiskt inte, och det vet väl jag bättre än du!!!", typ), men om man istället försöker komma ihåg att den som läser inte vet lika mycket som den som skriver blir det lättare att komma någon vart.

Sen räknar jag helt kallt med att även när båda parter upplever att de har situationen helt klar för sig i total överensstämmelse, så är fortfarande 20-25% fel. ;)

Ja ironi gör sig inte bra i text för oftast framgår det inte och då blir det bara fel.
Vad räknas som konkreta frågor? :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 018
Senast: Wingates
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
414
Senast: Myrten
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
75 382
Senast: Jeps
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 582
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA