Sv: Det här med att ha grimma i hagen
Våra hästar (2st) går jämt utan grimma i hagen för även om staketet skulle vara nerrivet så skulle dom aldrig sticka ut, fast om det skulle hända nån gång (vilket saker alltid gör, dom händer och det har hänt!) så är det bara att gå fram till dom och tag i manen och leda dom tillbaka till hagen.
I ett stall som ligger granne med min skola har hästarna alltid grimma i hage, mest för att det står 3unghästar där och det kan hända att dom sticker, så för säkerhetsskull så har dom grimman på sig!
På min skola så är alla skolhästar utan grimma i hage, dock för att dom flesta går på lösdrift. Några privathästar har grimma på sig, mest av diverse säkerhetsskäl.
Jag tycker det är indviduellt för både häst + ägare att ha grimma i hagen. Beror u helt på vart hästen står, om det är privat stall eller dylikt.
Tycker inte det är fel att ha grimma i hagen, som sagt, mycket liten chans att hästen fastnat, det hemskaste jag har varit med om det var när min kompis hästs grimma gick sönder för den fastnade i en flaggstång som var i hagen, hästen klarade sig helt oskadd.
R.I.P Grimman