Fast jag tror inte att borsta tänderna är rätt väg att gå när det gäller hundar, snarare så borde hundägare upplysas mera om hur fodret påverkar tänderna tror jag. Om tex hunden har skörare tänder så kanske den inte kan äta visst foder. Vissa hundars tänder tål mera godis och ben och andra varianter som inte direkt är bra men gott för dom.
Sen har såklart vissa individer väldigt dåliga tänder oavsett, precis som vi människor har. Men hur då lite tandborstning ska hjälpa förstår jag inte. Då krävs det ju både tandtråd och grundlig borstning två ggr per dag för att hålla tänder och tandkött i bra skick.
Jag är ju väldigt nyfiken fortfarande hur det kommer sig att det räcker att borsta tänderna på hundar bara tre gånger i veckan när vi få dåliga tänder trots både tandtråd och borstning en till två ggr per dag. Sen också hur en ytlig så att säga borstning kan göra så att det inte blir någon tandsten när vi måste använda tandtråd för att få bort skiten. Vad är det som gör att det för hundar räcker med en ytlig borstning då det sällan är det som skadar tandköttet tex.
Tandtråd använder ju vi för att komma åt mellan tänderna, där vi inte kommer åt med borsten. Det problemet har man ju inte på en hund, deras tänder är nästan helt friliggande och det går fint att borsta runtom (utom några framtänder, men i alla fall på min hund är det glest nog mellan dem att stråna på borsten går emellan även om inte hela borsthuvudet gör det), så tandtråd vet jag inte varför det skulle behövas?
Sen hur ofta man bör borsta så ja, varje dag är väl helt klart att rekommendera så vitt jag vet? Men tandsten tar lite tid att bildas/hårdna, så rengör man tänderna varannan/var tredje dag så motverkar man ju ändå tandsten. Kanske blir resultatet sämre, och kanske får man jobba lite hårdare än om man borstade dagligen, men meningslöst tror jag inte det är?
Karies är ett stort problem hos människor, men så vitt jag vet ganska sällsynt hos hundar (skild bakterieflora). Vi måste borsta våra egna tänder för att motverka karies i första hand, medan på hundar borstar vi för att motverka tandsten.