Det här med att äta när man leder...

C

cecilia w

Hejsan!
Jag har ett halvblod som jag haft i ca 3 år, vi kommer överens för det mesta men till saken hör att han var fruktansvärt illa däran när jag fick honom. Otroligt mager och våldsamt behandlad. Såklart har jag försökt att göra allt för att få honom frisk. Mat var det mest akuta när han kom så det blev många promenader till fots då han fick äta gräs. Nu mår han fint, men han har oxå blivit bortskämd... tyvärr finns det ingen tillgång till bete här i Italien så enda sättet han kan få i sig gröngräs är om jag leder honom vilket i sin tur leder till hans nonchalanta beteende..? Han är pushig och ignorerar kommandon jag ger etc. Han är mycket mer tillmötesgående vintertid när gräs saknas, så jag har en känsla av att det är här problemet startar.. Ska jag sluta "mata" honom eller finns det något sätt att lösa detta ändå? Jätte tacksam för svar!
Kram/ Cecilia

Sv: Det här med att äta när man leder...

Gör någon innan han får beta. Dvs ge honom tid när han får beta och tid när ni går ihop. Tex när han får beta, peka på gräset och säg vasågod. Gör det ALLTID innan han får beta. Börjar han beta innan så stoppa honom vad som nu krävs och ge tecknet innan. Sedan får man ha något teckan att nu fortsätter vi att gå så han förstår att han ska fokusera på dig.

Jag fick ett tips här en gång som funkar jättebra för mig o min häst. Jag stannar, och river av gräset som tecken att nu får du beta. Sen när vi går då ger jag kommando för att gå som jag alltid ger. Nu är det lite svårare eftersom han lärt sig i tid o otid att det är ok, men börja vara konsekvent, när du leder led med kort grimskaft. Då är det INTE ok att han äter. Men var konsekvent

Tack för att ni svarade:) . Normalt så får han beta efter jag ridit eller jobbat honom, men inte alltid.. Förstår att han måste börja se det som en belöning istället för en självklarhet när han får äta, så peka och säga varsågod är en jättebra ide! Det kommer bli rätt jobbigt har jag en känsla av.. Han har lärt sig att om han bara försöker tillräckligt många gånger så brukar jag ge mig för att slippa tjat! Det är mitt fel helt o hållet, jag tyckte så jävla synd om honom när jag köpte honom han var ett benrangel, så han fick göra lite som han ville.. såklart tycker han det är jätte bra, enda grejen är att han inte är en stackars krake längre... Jag måste vara konsekvent.. och inte ge efter!

Har man bra ordning på hästen i övrigt tycker jag inte att det ska behöva vara ett problem. Jag tar ett exempel.
Hästen jag jobbar med för tillfället promenerar jag en del med, och har då ett långt grimskaft. Ibland stannar hon och äter, men om jag fortsätter, kommer hon lufsandes innan det är slut på grimskaft.
det kan ju tilläggas att det är en väluppfostrad men bortskämd häst :smirk: , och det är ju inte alla som vill att hästen ska få stanna och äta när den vill, så har jag löst det. Jag tycker inte att det är ett problem. Skulle jag vilja att hon lät bli att rycka åt sig en tugga, så ger jag henne en uppgift innan hon hunnit ta ner huvudet. Jag vänder henne, travar några steg eller backar, tex.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Min pålle har varit iväg på utbildning,kommer hem efter 2 månader och är fruktansvärt mager. Hos utbildaren så hade inte marken betats...
Svar
8
· Visningar
1 676
Senast: lady_vip
·
Övr. Hund igår för nio år sedan så smet jag ut i diskrummet på mcdonalds i backaplan och struntade i att chefen gnällde över att man inte fick ha...
Svar
7
· Visningar
1 515
Senast: Calazirya
·
F
Övr. Hund /Vet att vissa har läst den/ vill varna kännsliga!! Värt att läsa för alla hundägare, eller blivande hundägare!! Hur kunde du...
Svar
9
· Visningar
1 221
Senast: Haukur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama