Det här med analysvärden...

Mustang

Trådstartare
Någon som orkar förklara, som är insatt?
Jag har aldrig förstått dessa värden... Smrb och dylikt.. Är lärd i den gamla skolan, är hästen tjock- bort med krafft, på med strå. Är den mager- på med strå, på med korn.. Bukig - på med soja + ev krafft och strå osv osv.. Helt enkelt använt det berömda ögat...

Nu när jag farit runt på fodertrådarna ett tag, har jag väl dragit slutsatsen att jag behöver lära mig lite till..

Dessa siffror hit och dit betyder inget för mig, dvs rena grekiskan..

Någon som orkar?

Siffrornas innebörd samt då tex hur mycket mj etc ska man eftersträva? ´Förstår att det är olika beroende på ålder, ras samt prestation...

Kan ni ta t ex en stråfoderanalys, komplettera den med krafftfoder till en fiktiv häst? Och sen då en utförlig förklaring på VAD ni räknar, HUR ni räknar och varifrån kvoterna kommer?

Jag känner mig riktigt dum nu när jag ställer den här frågan :o , har samlat mod ett par veckor nu.. :D '

Jag förstår att det är en jobbig fråga att svara på och att ni kommer behöva lägga ned mycket tid på eventuellt svar.. Men jag skulle bli ytterst tacksam om jag kunde få lära mig förstå, och jag ska tänka på alla inblandade VARJE Julafton från och med nu... ;)

Tackar ödmjukast på förhand
//Mustang

Sv: Det här med analysvärden...

Om vi utgår från en häst på 600kg , normalfödd, utan arbete, så behöver den ca 70 MJ och 6ggr så mycket protein - dvs 420 smbrp (smältbart råprotein). När man delar proteinmängden med Mj -mängden så ska kvoten ligga på minst 6.0. (420 delat med 70 blir 6.0)

Har man ett hö med 7.0 i MJ/kg foder och 42 smbrp/kg foder så blir alltså 10kg av det perfekt! Inget mer, förutom ev. mineraltillskott, behöver läggas till.

Konstigt vad mycket enklare saker blir när man får en vettig förklaring.. :bow:
Dessa värden el snarare riktlinjer (kvoten) vad grundas dom från? 6, är det medel, och sen ökas /arbete och eller svårfödd, eller är den "fast" så att säga?

För att beräkna hur många MJ hästen behöver (i underhållsbehov)finns det en liten formel som man kan använda nämligen:

0,5 x (hästens vikt i kg upphöjt i 0,75)

Formeln utgår ju i från "normalhästen" så därför blir ju resultatet mer ett riktvärde. Detta är ju underhållsbehovet och om hästen arbetar måste den få ett arbetstillägg. Då blir det helt enkelt:

Lätt arbete = underhållsbehovet + 25%
Medelhårt arbete = underhållsbehovet + 50%
Hårt arbete = underhållsbehovet + 75%
Mycket hårt arbete = underhållsbehovet + 100%

Hur mycket protein (det värde man brukar räkna med är g SMBRP =smältbart råprotein) hästen ska ha räknar man ut med hjälp av hur många MJ hästen behöver. Det rekommenderade värdet är 6 g SMBRP per MJ. Så blir det alltså MJ gånger 6.

Sedan behöver ju hästen mineraler. De två som man mest pratar om är kalcium och fosfor. Där ligger riktvärdena för underhållsbehov på:

kalcium (Ca) är 4 g/100 kg häst
fosfor (P) är 2,8 g/100 kg häst

Vid arbetstillägg räknar man:

kalcium (Ca) är 0,35 g/MJ
fosfor (P) är 0,25 g/MJ

Kvoten mellan kalcium och fosfor (Ca/P) bör ligga på ungefär 1,5.

Det finns flera andra mineraler och spårämnen också och dessa kan man räkna ut på ett liknande sätt.

Därefter tar man alla värden som man fått fram att hästen behöver och jämför det med sin höanalys och hoppas på att de passar in på hästens näringsbehov så att det blir lätt att räkna ;) Det finns dock ytterligare en parameter som man måste tänka på här och det är höets TS halt, alltså ett mått på hur mycket helt torrt hö det är (TS = torrsubstans). 84 % TS betyder att det finns 84 % helt torrt hö och 16 % vatten. En häst måste minst ha 1 kg TS/100 kg häst och dag. Lämpligast är ca 1,5-2 kg TS/100 kg häst och dag. När man räknar ut mängden hö räknar man först ut hur många kg TS hästens ska ha. Därefter dividerar man det med TS-halten och får då fram hur mycket hö man ska ge.

Hoppas att jag kunde hjälpa till lite grand att reda ut lite begrepp i fodringsdjungeln!

/Sara

Oj, ser att jag glömde en sak när man räknar ut hur mycket hö hästen i verkligheten ska ha. När man räknar ut mängden hö räknar man först ut hur många kg TS hästens ska ha. Därefter dividerar man det med TS-halten och får då fram hur mycket hö man ska ge. När man dividerar med TS-halten tar man naturligtvis inte det i procentform utan decimalform (tror att det kallas så?!), så har höet en TS-halt på 84 % dividerar man alltså med 0,84.

/Sara

Mustang skrev:
Konstigt vad mycket enklare saker blir när man får en vettig förklaring.. :bow:
Dessa värden el snarare riktlinjer (kvoten) vad grundas dom från? 6, är det medel, och sen ökas /arbete och eller svårfödd, eller är den "fast" så att säga?

Den är "fast" - "alla" hästar ska ha ungefär 6.0 men vissa kan fungera bra på högre kvoter också (särskilt hästar som tränas mycket). Huvudsaken är att den är minst 6.0.
Om grovfodret har ett högre proteinvärde så gör det inget. T ex om höet innehåller 7.0 MJ och så är det 65 i MJ så blir kvoten 9.3 men det är okej så länge proteinet kommer från grovfoder.

MJ brukar ligga mellan 7 - 8.5 i hö. Ungefär samma i silage men där gäller det att tänka på hur mkt vatten det innehåller - alltså även om värdet säger 5.0 MJ/kg foder så motsvarar det ungefär kanske 7.0 beroende på hur blött silaget är.
Proteinvärdena i grovfoder kan däremot variera mycket mer! Allt från 15 g /kg foder till 80 g/kg foder... kanske mer t o m, jag vet inte.

Hmm... Djungel? Ja...
Men Gud vad intressant!!
Det här var roligt, det måste jag lära mig..
Kan tänka mig att man får läsa innantill ett bra tag.. :angel:
Finns det nåt bra boktips måntro?
Ja inte foder i allmänhet, det kan jag, men jusst runt det här med analyser och kvotbitarna?

milly skrev:
MJ brukar ligga mellan 7 - 8.5 i hö. Ungefär samma i silage men där gäller det att tänka på hur mkt vatten det innehåller - alltså även om värdet säger 5.0 MJ/kg foder så motsvarar det ungefär kanske 7.0 beroende på hur blött silaget är.

Hur räknar man då?

(hmm... Puckad? Ja...)
:D

Jag vet inte om någon bok som enbart tar upp kvoterna och olika tabeller, däremot finns det en bok som koncentrerar sig väldigt mycket på fodring och där finns kvoter och tabeller och sådant med. Den heter "Hästens näringsbehov och utfodring" och är skriven av Christina Planc och Margareta Rundgren. Men visst är det roligt! Äntligen börjar jag inse att det fanns någon mening med all matte man pluggade i skolan, målet var ju att man ska kunna räkna foderstater :D

/Sara

:rofl: :rofl:

Förresten, vad skulle då en växande häst hamna under? Kan ju knappast bli underhåll... :angel:

Nepp, det gör den inte :) Eller ja, på sätt och vis; unghästar ska utfodras efter sin beräknade vuxenvikt. Grovt räknat är födelsevikten 10 % av vuxenvikten. En ettåring har uppnått ungefär 65-70 % av sin vuxenvikt och vid två års ålder har unghästen uppnått 85-90 % av sin vuxenvikt.

En unghäst behöver proteiner för att skelettet och musklerna ska utvecklas tillfredsställande. Även för att utveckla nervsystemet och stärka senor och ledband behövs proteiner. Bra proteinkvalitet på fodret betyder att proteinet innehåller de nödvändiga aminosyrorna, främst lysin.

Mineral- och vitaminbehovet är ungefär det samma som den vuxna hästens men fosforbehovet är ca 10 % högre och kalcium/fosforkvoten blir då något högre. Av vitaminerna ska man främst se till att hästen får tillräckligt med A- och D-vitamin.

/Sara

Senast ändrad av en moderator:

Det finns ett häfte som ges ut av SLU där du liksom "lotsas" igenom foderstatsberäkningen (även detta skrivet av Christina Planck). Det kostade mig runt 125;- för några år sedan och kan beställas här:
http://hippocampus.slu.se/bibliotek/index.cfm?Call=bibliotek

Under "hästens foder" finns också ett foderstatsberäkningsprogram som man får använda gratis :)

Vill bara tillägga en sak: tänk på att kvoter och behov från början är TABELLVÄRDEN. Alltså något som du börjar att räkna med. Då du sedan fått ihop foderstaten och fodrat ett tag med denna kommer facit: att se och känna på din häst. Här kommer din tidigare erfarenhet och det berömda ögat in. Är hästen för tjock eller för tunn skall foderstaten ändras. Inför kommande år har du dock sedan siffror att utgå ifrån, och då vet du vad hästen funkar på - och det tycker jag är den stora vinsten med räknandet.

Att räkna foderstat och stirra sig blind på papperet och samtidigt glömma verkligheten är inte heller så lyckat ...

Ännu en reflexion ... kanske lite överkurs men kvoten 6 i förhållandet smb rp / MJ behöver inte alltid och till alla pris uppfyllas. Den är jättebra att räkna med, men du har också ett behov att uppfylla och som kan uppfyllas tidigare (alltså då du har en lägre kvot). Vår ena häst t ex kan inte ta så mycket smb rp utöver hans behov, det känns på urinen och han blir väääldigt rund ganska lätt.
Detta var dock lätt att komma underfund med då vi visste vad han fick.

Minimigiva av grovfoder brukar man räkna som 1,2 kg TS per 100 kilo häst. Men det är alltså det minsta man bör ge, det är oftast bättre att ge mera om det går. Är det ett dåligt hö med lågt smb rp så kan det dock vara svårt - eftersom det påverkar kvoten så kraftigt.

Det här var faktiskt riktigt roligt..
Jag tänkte sätta mig imorgon kväll och FÖRSÖKA räkna lite. Ska bli lite intressant att se hur "fel" man ligger i dagsläget om man jämför med dessa tabellvärden, i min egna (och då hästens ;) ) komponerade foderstat..

Antar att det finns massor mer att lära om det här, men jag tackar för den tid ni har lagt ner på mig..

//Mustang

Du har helt rätt - det finns massor att lära och jag har också upplevt att det är roligt att lära sig :) Har du möjlighet, låna nån bok av Christina Planck på bibblan, hon förklarar jättebra och har mycket "matnyttigt" att komma med.

Kan som parentes nämna att vårt hö (samma ställe) genom de senaste 4 åren varierat från 20, 37, 41 till 49 g smb rp per kilo. Mj runt 7,2-8,2. Räknat på 6 kg hö (våra islandshästar som har behov runt 50 MJ, 300 g smb rp) så fick de alltså ett år 120 g smb rp från grovfodret, och toppåret 294 g smb rp på samma högiva. Markant skillnad, och STOR skillnad i vad som behövde tillsättas annan väg ... Det är en anledning så god som någon att räkna, för i det fallet behöver man inte vänta in resultatet som helt säkert kommer att synas på hästen.

Tillbaka till mitt förra inlägg. För den av hästarna som inte tar för hög kvot lägger vi den emellan minimibehovet (typ 60 g smb rp per 100 kg häst = 240 g i exemplet ovan) och 300 g smb rp. Över går inte, om inte proteinet kommer ifrån grovfodret. Den andre islandshästen läggs på minimum 300 och gärna över. Nu, när man lärt känna individerna så är det lite lättare än i början med siffrorna.

Vill verkligen tacka för nya kunskaper jag tillgodogjort mig genom att läsa din förklaring. Och till min förskräckelse insett hur lite protein våra hästar får tack vare ett dåligt hö (vilket jag fick analysen på idag). Blir visst en tur till granngården imorrn....

Härligt att det finns de som i vårt tidspressade samhälle offrar tid för att förklara.

:bow:

Tänk på att ett hö analys värden blir lägre ju längre det förvaras så det är ingen helt säker kjälla.Tänk på att man aldrig ska banta en häst genom att minska på hö mängden,det är bara att rida och ta bort kraft.

doxrainyjune skrev:
Tänk på att ett hö analys värden blir lägre ju längre det förvaras så det är ingen helt säker kjälla.
Källa på detta?!
Såvitt jag vet är SLU och liknande överens om att värdena är tämligen konstanta gällande smb rp/ MJ och det möjligen är vitaminer som är lagringskänsliga.

saen skrev:
För att beräkna hur många MJ hästen behöver (i underhållsbehov)finns det en liten formel som man kan använda nämligen:

0,5 x (hästens vikt i kg upphöjt i 0,75)

Formeln utgår ju i från "normalhästen" så därför blir ju resultatet mer ett riktvärde.

Man får inte heller glömma att justera för olika typer av hästar. Formeln ovan passar kallblod och lättfödda ponnyraser. Har man ett varmblod eller rasponny tar man formeln gånger 1,05 dvs ökar med 5%. För fullblod tar man gånger 1,1 (10%) och har man sedan en hingst ökar man med ytterligare 10%. :D

saen skrev:
Nepp, det gör den inte :) Eller ja, på sätt och vis; unghästar ska utfodras efter sin beräknade vuxenvikt. Grovt räknat är födelsevikten 10 % av vuxenvikten. En ettåring har uppnått ungefär 65-70 % av sin vuxenvikt och vid två års ålder har unghästen uppnått 85-90 % av sin vuxenvikt.

En unghäst behöver proteiner för att skelettet och musklerna ska utvecklas tillfredsställande. Även för att utveckla nervsystemet och stärka senor och ledband behövs proteiner. Bra proteinkvalitet på fodret betyder att proteinet innehåller de nödvändiga aminosyrorna, främst lysin.

Mineral- och vitaminbehovet är ungefär det samma som den vuxna hästens men fosforbehovet är ca 10 % högre och kalcium/fosforkvoten blir då något högre. Av vitaminerna ska man främst se till att hästen får tillräckligt med A- och D-vitamin.

/Sara

Intressant tråd att läsa. Funderar på unghästen och det här du säger om kalcium/fosfor. Det visste jag inte. Men nog blir väl då kvoten lägre om unghästen behöver mer fosfor än den vuxna hästen. Tyvärr är nog mitt ensilage bra högt med dubbelt så mycket kalcium som fosfor. Kvoten blir ju då 2 eller hur? Börjar bli orolig för att jag tänker helt fel.

Hälsning Maja

Så rätt. Jag brukar tänka som så att det går att se på en häst om den får det den behöver när det gäller protein och energi. Däremot så går de inte att se på en häst om den får rätt mängder av mineraler. Så där känns det viktigare att man vet vad man ger.

Hälsning Maja

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka