Det här med analysvärden...

Sv: Det här med analysvärden...

doxrainyjune skrev:
Tänk på att ett hö analys värden blir lägre ju längre det förvaras så det är ingen helt säker kjälla.Tänk på att man aldrig ska banta en häst genom att minska på hö mängden,det är bara att rida och ta bort kraft.

Men nog håller sig värdena av protein och energi detsamma. Det är väl bara vitaminerna som drastiskt har minskat tills efter jul. Eller har jag fel? Hur är det egentligen med mineralvärdena, förändras de vid lagring?

Det är tur man ger ensilage, för där håller sig alla värden bättre.

Hälsning Maja

Det är just det jag menar - att man räknar för att försäkra sig om att det man INTE ser med blotta ögat ligger inom rimlighetens gränser och för att förenkla kommande foderår. Sen får man som sagt inte stirra sig blind på ett idealvärde smb rp/ mj - för DET syns på hästen.

Jag måste vara korkad... Det här var ju lite krångligare än vad jag förutsett...
Visst, informationen har jag ju förstått, men HUR jag räknar rent praktiskt är inte lika självklart.. Jag tyckte att jag förstod när jag läste svaren, men när jag sen skulle omvandla det till praktik, blev det genast krångligare..
Ska knåpa ett tag till, men sen får vi se om inte ni får hjälpa mig i alla fall... *suckar djupt och länge, samt känner mig lite dum*
//Mustang

Ska försöka förenkla själva räkningen.

Räkna ut hästens energibehov för underhåll (MJ) enligt formel (se inlägg tidigare i tråden).
Lägg till energi för arbete tex lätt arbete (25%) dvs MJ*1,25.

Ta MJ gånger 6 för att få fram proteinet (smbrp/SRP, kan skrivas på lite olika sätt men fås i gram).
MJ * 0,4 ger behovet av Kalcium (Ca)
MJ* 0,3 ger behovet av Fosfor (P)
MJ * 0,15 ger behovet av Magnesium (Mg)

Räkna ut hömängd: MJ(för underhåll)/höets MJ värden per kg foder
ger hömängd i kg(tips avrunda till hela eller halva kg för lättare utfodring). Vid hösilage: Kontrollera att torrsubstansen inte blir för liten (minst 1,2 kg ts per 100 kg häst, helst 1,5-2 kg) isåfall får du lägga till.

Titta på hur mkt MJ resp smbrp som fattas för hästens totala behov och "pussla" in lämpliga kraftfoder för att täcka dessa behov.

Kontrollera att Ca, P och Mg behoven är täckta om inte behövs mineralfoder. Vilken sort du behöver beror på hur mkt det fattas av resp mineral.

Det är lite pyssel och pusslande och det är svårt eller omöjligt att få allting att stämma perfekt. Jag tycker man ska vara supernöjd om man lyckas få alla värden att ligga på +/- 5 % men inte alltid det går. Sen behöver man inte räkna på decimaler vad gäller energi och protein eftersom hästar är individer och man ofta måste justera foderstaten i efterhand.

Lycka till :)

Det finns givetvis många fler sätt att räkna och somliga vill ge sina hästar mer/mindre kraftfoder eller mer/mindre hö. Detta är bara hur jag brukar gå tillväga :)

Stopek skrev:
Intressant tråd att läsa. Funderar på unghästen och det här du säger om kalcium/fosfor. Det visste jag inte. Men nog blir väl då kvoten lägre om unghästen behöver mer fosfor än den vuxna hästen. Tyvärr är nog mitt ensilage bra högt med dubbelt så mycket kalcium som fosfor. Kvoten blir ju då 2 eller hur? Börjar bli orolig för att jag tänker helt fel.

Hälsning Maja
Min källa om unghästar och kalcium/fosfor är boken "Hästens biologi, utfodring och avel" som Attrel och gänget har skrivit. Nu när jag läser den igen ser jag att det ser lite konstig ut, citat:

"Fosforbehovet är 10 procent högre och kalcium/fosfor-kvoten bör vara något högre".

När man räknar på normala kalciumbehovet och 10% mer fosfor så blir ju kvoten lägre. Men om kalcium/fosfor kvoten ska bli högre betyder ju det att man även behöver höja mängden kalcium. Hmmm... det här blev jag inte riktigt klok på... För man tycker ju att de isåfall borde skriva ut det också?! Kanske någon som kan reda ut det här för jag känner att jag tappade greppet nu?

/Sara

Det viktigaste när det gäller kalk o fosfor för unghästar är att ge tillräckligt mycket av vardera mineralet utifrån hästens ålder och vikt med råge.
Det näst viktigaste är att ge en lagom kvot. Nyligen genomförda studier tyder på att det är bättre om kvoten Ca/P ligger närmare 2. Tidigare har man bedömt kvoten 1,5 som optimalt. (Valette 2005). HH

Mustang, du är inte korkad - det känns lite invecklat i början ... :crazy:

Kolla min rekommendation i inlägg #12, häftet för dryga hundralappen är *kanon* och det är bara att lotsas vidare, bläddra och fortsätta räkna. Det står HUR man räknar och vilka resultat som är önskvärda (kvoter och hur man kollar vad just SIN häst skall ha enligt tabellerna).

För det är efter tabellerna du börjar. Ser du sen att det du givit tidigare (räkna ut det också!) ger något andra värden så får du endera fortsätta köra på det eller göra några mindre modifieringar.

Hmm. Tror faktiskt det börjar klarna lite, men ge mig en vecka till eller så... :D :devil:

Ja, och visst är det lite roligt?! Bara att förstå och kunna göra ett lätt överslag i skallen (vilket du lär dig snabbt när veckan gått!) gör att man lätt ser lite annorlunda på foder och olika fodersorter.

Det där förstår inte jag heller...

"Fosforbehovet är 10 procent högre och kalcium/fosfor-kvoten bör vara något högre"

höjer man fosforhalten så borde ju kvoten bli lägre... sitter och räknar på foderstat åt unghästen som jag kommer få hem snart men lyckas inte klura ut det där med kalcium- och fosforhalterna.

I boken "unghästar" av Ingrid Andersson och Charlie Lindberg som jag har hemma står det endast att "kvoten Ca/P måste hållas på 1.4-1.8 så att fodret alltid innehåller mer Ca än P. Om hästen får för mkt fosfor minskar upptagningen av kalcium ur fodret och därmed sjunker kalciumhalten i blodet". Så rimligen borde ju Ca-halten höjas med fosforhalten...

Senast ändrad av en moderator:

Förresten räcker underhållsbehovet för en unghäst < 1 år? Eller ska man lägga till ett lätt arbetstillägg?

I jämförelse med våran basalmetabolism (det som krävs för att endast hålla organen igång) så lägger man ju till ett lågt tillägg vid uträkning av kaloribehov trots att vi kanske inte rör oss så mkt aktivt utan sitter still vid datorn hela dagen... gäller detsamma i detta fall eller drar jag en för häftig paralell mellan de två uträkningsätten då?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka