Det här med analyser!

dramatik

Trådstartare
Varför tycker alla att det är så viktigt att analysera grovfodret?
Jag har aldrig gjort det och känner ingen som gör det heller, och då har jag ändå jobbat i både stuteri, tävlingsstall och hingststationer....
Och varken deras eller mina hästar mår dåligt även om vi inte har analyserat grovfoder.
Jag tycker att det är bättre att gå på att hästen ska ha minst 1kg hö/hösilage/ensilage per 100 kilo häst och max 1 kilo kraftfoder per 100 kg häst!
Allvarligt talat så tycker jag att den här analyshysterin är onödig, man kan få en lika bra foderstat utan att ha analyserat grovfoder.
Dessutom slipper man sitta och räkna på det allt!
Men det var vad jag tycker, nu får ni gärna berätta vad ni tycker!

Sv: Det här med analyser!

Det finns redan flera trådar där just detta avhandlas. Fortsätt på nån av dem istället.

Jag tycker helt enkelt att det är skönt att veta vad grovfodret innehåller så man kan utesluta att det inte är foderstaten som är fel om problem uppstår.
Men jag sitter inte och räknar i detalj utan jag bara har det som en vägledning så att jag är på rätt väg när jag bygger upp en foderstat.

Sen brister i foderstaten märker man när det redan gått så pass långt att man kan se det om man inte har en aning om vad det är man stoppar i hästen, när man kunnat korrigera det redan från början och förhindra problemet.

Tycker det är skrämmande att inte vilja veta vad man stoppar i sin häst speciellt hos tävlingsmänniskor och stuteri..

Sen att säga att man slipper räkna på allt.. Det är väl klart man räknar ut foderstat till hästen??

jag har heller aldrig analyserat foder till mina hästar.
jag har haft 15 olika sorters hästar i mitt liv, och alla har varit fina i hull och mått bra. just nu håller jag på att få min nya häst i fint hull
(han var tunn när jag köpte honom)
det är upp till var och en huruvida man vill analysrea eller ej.

själv kan jag tycka det är onödigt för våran del då höet kommer från 4olika gärden. man kan ju inte skicka iväg hur många analyser som helst....

men ögonen och händerna är den bästa analysen......;)

Dundret: Även om man inte analyserar grovfodret så vet man ändå vad man stoppar i sin häst, men jag tycker bara att det är konstigt att det har blivit en sån hysteri på att analysera nu, när man aldrig gjorde det förr i tiden...och alla de hästarna mådde ju bra ändå...
Och det fanns ju tävlingshästar på hög nivå som mådde bra de också, utan att ägarna/ryttaren analyserade grovfodret!

Lundborg: Jag håller med dig om att ögonen och händerna är den bästa analysen.

Men sen förstår jag ändå alla som analyserar och jag klandrar inte dem, men för min del så behövs ingen analys tycker jag!

En viktig anledning till att analysera är att många faktiskt ger sina hästar för mycket energi, alltså helt onödig vilket resulterar i att hästen blir tjockare och piggare men också att det kostar mer! Alltså finns det pengar att tjäna in på att räkna ut foderstat. Detta borde verkligen vara intressant för stötte stall.
Men visst det är kanske enklare och bekvämare att inte göra en analys och det är ju uppenbarligen så att det går det med.

Jag tycker det är högst angeläget att veta näringsinnehållet i grovfodret. Hästar är dyra i drift, och jag känner INTE att jag har råd att slösa hej vilt och kasta bort mina få slantar jag lyckast skrapa i hop, på dyrt och i många fall onödigt kraftfoder då det kanske visar sig via en analys att jag har toppen hö och hästen gott och väl får sitt behov täckt av enbart detta. Det är en orsak till varför jag analyserar. Gillar du själv att slösa pengar ?

Andra anledningen är att jag med en analys kan sätta in åtgärder snabbare än dig, om hästen inte fungerar tillfredsställande på den foderstat jag satt från början. Utan analys får jag bara chansa att lägga till eller dra i från.

Sedan argumentet att: mina hästar har då aldrig mått dåligt är en kass ursäkt...En analys är ju inte en fristående sak. Den hör ju i hop med dina ögon också....och tvärtom.

Sedan kan man ju fråga de som inte analyserar sitt grovfoder: Varför ger ni kraftfoder ? Räcker det inte med hö ? Vad TROR ni fattas i eran foderstat eftersom ni oftast proppar i era hästar tillskott ? Och varför har ni i 99% en uträknad foderstat ?? Uträknad efter vadå ?

Ytterst enkelt: En välfodrad häst blir inte en vinnare. Men en mindre bra utfodrad häst kan av det bli en förlorare.

Och återigen förstår jag inte "stoltheten" i att inte analysera. Och var har du hittat hysterin? Jag lärde mig om analyser och fodervärden runt 1994, alltså 11 år sen, det är lika mycket nu. Kanske lite mer för att äntligen börjar hobbyryttarna inse att de inte har några gamla hästgubbar att lära sig av.

Har aldrig analyserat grovfodret och kommer med stor sannolikhet aldrig att göra det heller, bättre att fodra med ögat och händerna som en sa här.. Som grund att alltid ge så mycket grovfoder som möjligt och sedan komplettera om hästen växer eller tränas hårt(vilket ytterst få hästar gör)

En analys är ett yrval av strån från partiet hö/hösilage/ensilage, vilket gör att det iaf inte blir exakt eftersom ena balen kan vara från ett ställe och en annan från ett annat ställe på en åker eller olika åkrar, där förutsättningarna är olika. En analys är iaf ett medelvärde av det du skickat in. Har man egen havre osv så måste det också analyseras för att det ska bli exakt, totalt ohållbart..

Olika hästar kräver olika saker vilket gör att räknar man ut en foderstat så är det för en ideal häst och den finns ytterst sällan, dom är som vi människor olika individer.. som kräver olika saker och olika mängd. Enda gemensamt är att grovfodret är basen och ju mer grovfoder ju bättre mår magen.. Och hästens psyke, dom är gjorda för att tugga så gott som jämt.

Jag har nog aldrig förstått argumentet att "mina hästar har alltid varit i bra hull även fast jag inte analyserar!". Vadå? Mina hästar har också bra hull, och jag analyserar grovfodret.

mul skrev:
Har aldrig analyserat grovfodret och kommer med stor sannolikhet aldrig att göra det heller, bättre att fodra med ögat .
Varför inte fodra med händer, ögon OCH analys? Det ena utewsluter inte det andra.
mul skrev:
En analys är ett yrval av strån från partiet hö/hösilage/ensilage, vilket gör att det iaf inte blir exakt eftersom ena balen kan vara från ett ställe och en annan från ett annat ställe på en åker eller olika åkrar, där förutsättningarna är olika. En analys är iaf ett medelvärde av det du skickat in. Har man egen havre osv så måste det också analyseras för att det ska bli exakt, totalt ohållbart..
.
Japp, analysen är ett urval, men har man gjort en korrekt analys så ska den representera det partiet på ett bra sätt. Jag sysslar inte med ngt exakt räknande, för hästens behov kommer att variera från dag till dag, höet kommer att skilja i värden etc. Däremot så är jag med en analys säker på att hästen får i sig ungefär det den behöver.

mul skrev:
Olika hästar kräver olika saker vilket gör att räknar man ut en foderstat så är det för en ideal häst och den finns ytterst sällan, dom är som vi människor olika individer.. som kräver olika saker och olika mängd. Enda gemensamt är att grovfodret är basen och ju mer grovfoder ju bättre mår magen.. Och hästens psyke, dom är gjorda för att tugga så gott som jämt.

Japp, ibland har man "tabellhästar" ibland inte. Det är därför man som hästägare måste se till sin egen hästs behov, inte till tabellen. Det sistnämda kan jag bara hålla med om :)

mul skrev:
Och hästens psyke, dom är gjorda för att tugga så gott som jämt.

Men vem säger att man ger LITE grovfoder bara för att man analyserar? :confused:

Jag analyserar gärna men vill i första hand ge så mkt grovfoder som möjligt. DET går i första hand.
Jag analyserar för att veta om det behöver tillsättas proteiner eller inte och för att veta OM och hur mkt mineralfoder jag behöver ge.
Energin i hö brukar ju ligga på 7-8.5MJ/kg så det kan man ju utgå ifrån men protein och mineralmängden kan variera rätt så rejält!
Jag känner mig trygg i att ha en korrekt uträknad foderstat och visar det sig SENARE att den inte riktigt stämer för min individ så kan man ju alltid ta bort/lägga till då.

Jag förstår inte varför man skulle vara EMOT analyser. Det är ett jättebra hjälpmedel!

Som någon sa: Man kanske inte ens behöver ge något kraftfoder alls om höet är bra nog (har en bra kvot) utan kan istället fodra med mer eller mindre hö bara - vilket ju är idealiskt för hästar!

Det som många tror fel är att man måste ge kraftfoder bara för att hästen rids/jobbas... Så även om den redan är rund i kroppen, får en massa hö men sen börjar ridas 3 dagar/vecka så ska den prombt ha ett kilo havre!
Om höet bara är bra så kan man lika gärna ge 1-2kg hö mer OM den överhuvudtaget BEHÖVER mer energi.

fast jag kan hålla med trådskaparen om att det alltid blir en debatt om detta när man INTE analyserar fodret.

jag respekterar de som gör det samt dom som inte gör det.
Det är upp till var och en huruvida man vill göra.

för mig som jag skrev känns det onödigt då höet kommer från så många olika gärden, samt att foder analysen stämmer iallafall inte på vissa hästar.

Som jag sa innan, jag klankar INTE ner på dem som analyserar grovfodret!
MEN, däremot tycker jag att man inte behöver, som jag sa innan, hur gjorde de förr i tiden?Tror ni att de analyserade grovfodret då?
Nej, just precis, och konstigt nog mådde de hästarna bra ändå!

Ta som ett exempel min häst(som jag inte har analyserat grovfodret till)
Så här ser hennes foderstat ut:

Morgon:
1½ liter havre
2 dl betfor(torr)
2kg ensilage

EM:
2 kg ensilage

Kväll:
1½ liter havre
2 dl betfor(torr)
1 dl kalk
50 ml chevinal plus
2 kg ensilage

Hon mår jättebra på den foderstaten och då har jag ingen analys alls, utan jag går efter hur hon mår!
Sen fattar jag inte hur ni kan säga att ni kan räkna ut allt så himla bra bara för att ni har analyserat grovfodret, om ni nu ska kunna veta exakt hur mycket ni ska ge er häst av allt, ska ni då inte analysera kraftfodret också?
Och som jag sa innan, jag vet jättemånga som inte analyserar grovfodret alls som har tävlingshästar i grand prix hoppning!
Och om man nu inte kan få en häst som mår bra utan analyserat grovfoder, hur kan man då tävla på så hög nivå och inta ha grovfodret analyserat?
Men jag har som sagt ingenting emot folk som analyserar.:smirk:

Men om man är så nöjd över att inte analysera, varför måste man basunera ut det och ifrågasätta de som använder analyser? Vill man omvända folk så de inte analyserar längre, vill man hävda sig pga mindervärdeskänsla, eller vad är felet?

Om man inte analyserar, och inte anser sig ha problem, varför ens ge sig in i diskussioner?

Vad gör du den vinter då det visar sig att hästarna INTE mår bra, att något saknas. Eller är du en sån som tror dig se men är hemmablind?

Att det uppfattas som hysteri här på forumet kan jag förstå. Folk skriver in och ber om uträknad foderstat till sitt djur, men vem tusan vågar höfta till med något via nätet, till någon som uppenbarligen inte reder ut det själv, enbart på deras uppgifter om hur hästen ser ut, vad den gör och hästtypen? Nä, då vill jag veta analysvärden på grovfodret om jag ö h t ska uttala mig.

IRL tycker jag det är förvånansvärt lite prat om foder. Inackorderade hästar som ser ut som hej-kom-och-hjälp-mig med ägare som inte reflekterar över de foderstater som stallägaren prackar på ekipagen. Skrämmande.

Madick skrev:
Men om man är så nöjd över att inte analysera, varför måste man basunera ut det och ifrågasätta de som använder analyser? Vill man omvända folk så de inte analyserar längre, vill man hävda sig pga mindervärdeskänsla, eller vad är felet?

Om man inte analyserar, och inte anser sig ha problem, varför ens ge sig in i diskussioner?

Som jag skrev innan, jag ville bara veta VARFÖR folk analyserade, inget illa ment eller så....
Och jag försöker inte omvända folk till att inte analysera, det är upp till var och en om man gör det eller inte....

dramatik_87 skrev:
Sen fattar jag inte hur ni kan säga att ni kan räkna ut allt så himla bra bara för att ni har analyserat grovfodret, om ni nu ska kunna veta exakt hur mycket ni ska ge er häst av allt, ska ni då inte analysera kraftfodret också?

Eh. En seriös foderproducent brukar analysera sitt kraftfoder innan de presenterar och lämnar över det till en återförsäljare. I färdigfoder som "pellets" så har ju producenten en tanke med vad det här fodret ska "ge" hästen för något och vilka hästar som ska äta det, de duttar ju inte i lite grejs där och lite gegga där, de har ju en plan från början. Sen kan man ju välja att köpa oanalyserat kraftfoder/havre el. liknande och har man då tänkt sig att milimeterräkna så blir det ju svårt.

Kraftfodret är som sagt analyserat, kolla säckarna.

Jag tycker att grovfoderanalyser är ett exempel på en god utveckling inom foderområdet. Titta i de 2 senaste tidningen Ridsport och vad som sägs om foder till tävlingshästar, så får du fler argument.

Är det dessutom tävlingshästar så förstår jag inte hur man kan lägga ner tid, energi och pengar på att försöka nå så bra resultat som möjligt utan att ta ett sånt utomordentligt verktyg som en analys är till hjälp?
Å andra sidan - lika viktigt kanske för hobbyryttare som inte har en blekaste aning om vartifrån deras hö kommer ...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 894
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 675
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 168
Senast: Karoliten
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 069
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama