Det här är ju löjligt

Sv: Det här är ju löjligt

Hyr ett släp? Djurambulans?

Kan ju finnas en fullt godtagbar plan för akutfall, men som skulle bli alldeles för kostsam för att ta till för att åka och vaccinera?

Hur långt bor du från stationen. Kostanden där DV åker ut har ökat sista året eftersom ersättningen till veterinären för restid har ökat.
Det kostar att ta ut vet! Att åka in till klinik för vacc hamnar på ung halva priset beroende på avstånd.
PL
Hästen bor drygt 5 km från kliniken...Måste köpa en transport så man åka dit själv.

Om du bor bara 5 km från dvstationen så skulle jag vilja påstå att det är något som inte stämmer.
Du får gärna pma mig detaljerna i förättningsunderlaget.
PL

Hyr ett släp? Djurambulans?

Kan ju finnas en fullt godtagbar plan för akutfall, men som skulle bli alldeles för kostsam för att ta till för att åka och vaccinera?

Men egentligen förutsätter det att en sådan finns tillgänglig, det finns det inte på alla platser varför egen transport är nödvändig.

Med egen transport måste man ju inte prompt äga en alldeles egen sådan, men man bör väl ha tagit reda på vem som kan hjälpa till i händelse av att något inträffar. Det är inte kul att stå där utan låda när det kallas, vad göra då?

Oftast finns det alltid något som kan låna ut, däremot kan jag känna att en bil med krok är ett måste vid hästägande. Däremot inte inte att man måste äga en transport, men att en sådan finns tillgänglig inom en rimlig radie.

Förutsätter hästägare som du att veterinären ska sälja vaccinet till dig för i princip inköpspriset (du kan ju själv kolla medicinpriset på fass.se) och dessutom leverera det hem till dig och spruta hästen utan att ta betalt?

Av de pengar du betalar ska veterinären betala moms och skatt till staten, egenavgifter, försäkringar, bränsle, underhåll av bilen och en ny bil då och då, lokalhyra (eller ska vetten kanske förvara dina vacciner i kylskåpet hemma?) samt ta ut en lön som går att leva på.

Om man tar sin häst till klinik blir det förstås mycket billigare eftersom det inte krävs någon resa eller restid. Vi åker aldrig ut utan låter hästen komma till kliniken istället och skulle ha debiterat dig nånstans mellan 7-800 kr för vaccineringen. Om jag skulle åka ut istället skulle jag förstås ta inställelsearvode och reseersättning därutöver och kostnaden skulle bero på resans längd.

hej!
jag håller med dig. jag betalade 500 för hela kalaset nu innan jul. allt tog 10 min från det att vet kom och åke. tycker 1300 är helt klart dyrt

Jag bor 4 km från distriksveterinärstationen. Att vaccinera 5 hästar mot hästinfluensa och botulism kostade mig för 3 veckor sedan 3200 kr, då var drygt 600 kr + moms avgifter för resetid, fordon, stationsavgift.

Jag kan lova att det inte blir distriktaren som vaccinerar nästa gång...

Jag bor 4 km från distriksveterinärstationen. Att vaccinera 5 hästar mot hästinfluensa och botulism kostade mig för 3 veckor sedan 3200 kr, då var drygt 600 kr + moms avgifter för resetid, fordon, stationsavgift.

Jag kan lova att det inte blir distriktaren som vaccinerar nästa gång...

Totalt sjukt det är vaccinations tvång i Sverige och då tycker jag att vaccinet skall vara subventionerat. Jag blir ju så illa tvungen att vaccinera mina hästar nu och jag har en "egen" vet som jag åker till han tar inget betalt för annat än det han använder vid vaccinationer. Han tar mycket lite betalt vid hältutredningar och så vidare skamligt att man skall behöva ta till sådana här metoder för att ännu mindre antal folk skulle vilja ha häst eller ens ha råd med det.

Jag säger som jag alltid sagt avskaffa allt vaccinations tvång!

Om jag inte är helt fel informerad står så gott som hela grosbois med influensa nu trotts deras krav om vaccinationer vilket i min bok säger att dom inte hjälper.

Jag betalade senast så lite som 500 kr! Då åkte veterinären till stallet bara för att vaccinera min häst, mot influensa och botulism. Tror att hon jobbade lite svart där.. :crazy:

Då måste man ha ändrat det där. För några år sedan fick jag vaccin utskrivet till mina och enda kravet var att jag utförde det själv som hästägare. Det gjorde jag inte. Däremot fick jag en tjej att göra det som var utbildad och hon sa faktiskt att om folk visste vilka obehagliga överraskningar som kan bli när man sprutar fel skulle fler dra sig. Hon jobbade själv på djursjukhuset i Helsingborg och berättade att de fått in hästar med bl a otäcka bölder. Så kanske det är vettigt att man ändat det (om man nu gjort det).
Jaha, som på egen risk då så att säga... Ja, vi diskuterade ju bara löst om saken, så jag kan ju inte säga så mycket egentligen. Men det var nog så våra veterinärer menade såsom du beskriver. Antingen får man göra det på egen risk, eller så ska en veterinär (eller djursjukvårdare på klinik) göra det. Då blir det i alla fall ett hinder att åka omkring som "vaccinatör". Annars en rätt bra affärsidé;)

Totalt sjukt det är vaccinations tvång i Sverige och då tycker jag att vaccinet skall vara subventionerat.
---
Jag säger som jag alltid sagt avskaffa allt vaccinations tvång!

.

Stopp nu. Varför ska det statssubventioneras? Det finns INGET vaccinationshåll rent netionellt i Sverige. Det är ingen som tvingar dig att vaccinera om du inte tävlar. Ochd et är ingen som tvingar dig att tävla. Försäkringen kräver stelkramp för att täcka för det, men det är ingen som tvingar dig varken att ha försäkrat, eller som tvingar dig att se till att stelkramp omfattas av din försäkring. Ingen tvingar dig att ha hästen uppstallad på anläggningar som kräver vaccination, eller rida i ridhus som kräver vaccination.

Så det finns ingen som helst grund för någon statssubventionering.

Sen tycker jag diskussionen tenderar att bli aningens löjlig. Om vi drar i och säger vaccinationen kostar 2000 kr/år. Det innebär knappa 167 kr/månad i kostnad. Och då har vi räknat HÖGT.

Vad kostar fodret per månad, ströet, mineralerna etc (alt stallhyran), vad kostar hovslagare, vad kostar försäkring, vad kostar utrustningen. De allra flesta hästägare köper eg onödig utrustning för LÅNGT mer än den summan per år. Det där fina tränset i nya Höökskatalogen/affären, de där snygga benlindorna, det där schabraket osv. Eller påsen med hästgodis, burken med något tillskott, påsen med äpplen/morötter, det där transporttäcket eller fingrimman. Osv.

Vaccinationskostnaden är en piss i mississippi av vad det per år kostar att hålla häst, och en fis i rymden jämfört vad vi lägger ner vad gäller utrustning osv varje år på våra hästar.

Visst är det mycket roligare att köpa en massa saker eller åka på en kurs, än att betala 2000 kr för vaccination (men så dyrt är inte många som har), eller 1500 pix till hovslagaren var X vecka. Och jag tror det är där skon klämmer. Rolighetsfaktor, 'se vad man får för pengarna'-faktorn. Nya skor/nyverkat SYNS ju iaf, vaccinerat märks inte, en kråka i passet och en tråkig räkning.

Men börja mumla om statsfinansiering och dyrt och påstå det är ett tvång, nej där är man ute långt utanför planen och cyklar.

KL

Några prisexempel gällande DV, influensa + botulismn en häst, mindre variationer kan förekomma beroende på stationsavgift o vaccin.
Hästen kommer till stationen680 kr.
Max en mils resa (2x5km) 1071 kr
20 mils resa (längst bort i distriktet o ingen annan resa åt det hållet tex när ägaren ringer sista dagen) 2475 kr.
PL

Det var billigt :o
Troligen därför, då delande ni nog på inställnings kostnaden mm.

Jag vaccinerade influensa, botoulism och körde en tand koll, med snabb rasp,
och en snabb överblick.
Det gick på 1300, och då åkte vet. ett par mil till mig också.
Har bara en pålle, och är super nöjd med priset. Men skulle vara ännu nöjdare för 200 :D

Nja, jag tror han körde svart för oss:o:grin:

Men jag klagar inte :P

det finns inget waccinationstwång i swerige. så du kan lugnt spara in dina pengar. om du har belägg för att waccinen är werkningslösa och anser att det är fel att man måste ha hästen waccinerad för att täwla eller besöka utställningar, träningar osw får du ju ta den diskussionen med arrangörerna. stc, swenska ridsportförbundet eller shetlandssällskapet osw.

det är inte wterinärförbundet som har hittat på reglerna.

jag skulle aldrig waccinera någon surstöts hästar för själwkostnadspris, warför i himmelens namn skulle jag göra det. jag har aldrig träffat en ica-handlare som förser mig med gratis bröd, en rörmokare som bjuder på arbetet eller en frisör som bara tar betalt för färgningsmedlet och inte sitt eget arbete.

går du på högstadiet eller så får du ursäkta, kanske är man inte så införstådd med hur samhället funderar då.

och ursäkta w och små bokstäwer, kaffeskadat tangentbord.

C a är upprörd eftersom "hennes" organisation jus återinfört vaccinationstvånget o hon anser att det bara är en komplott för att veterinärena skall tjäna mer pengar. Själv sitter hon tydligen inne med mer kunskaper om vaccinering än alla vi andra tillsammans.
PL

Jag förstår inte varför folk ska klaga på vet/vaccinkostnader hela tiden?

INNAN man skaffar häst bör man kontrollera sådana saker, så det inte blir en chock för en när man står där med häst.
Det är dyrt med häst, veterinären är dyr (tyvärr, eftersom många då väljer att "avvakta" i vissa frågor ) , hovslagaren är dyr (varför tror nio många vill ha barfotahästar), träningar är dyrt (därför man kallar sig "skogsmulle" ;) ) osv osv.

För mig är det självklart att jag ska vaccinera mina hästar även fast de inte tävlas nu eftersom jag inte vill ha en onödig risk att de blir sjuka.. Hästen går i första hand, annars bör man inte ha häst.
Visst är det tråkigt att det är dyrt med veterinärräkningar när de bara är ute och kollar ett ben eller stoppar in en spruta, men det är ju sånt man får ta.

Sen tror jag ärligt talat det tar ganska lång tid för dig att spara in på vaccionationskostnaden genom att skaffa en transport. ;)
Transporter kostar också pengar... (för att inte tala om bensin, samt utebliven lön....)

Nej, det är inte alls nödvändigt. Här i krokarna har vi djurambulans tillgänglig för akutfall. Det är "dyrt" - dvs mycket pengar (jag tycker INTE att det är dyrt med tanke på arbetet man utför), men inte dyrare än att ha en bil med dragkrok och transport "bara för akutfall".

Vi har själva både dragkrokad bil och tvåhästarstransport, men det är mest för att vi har en massa icke-akuta transporter till träning, tandläkare och inridningar..... Skulle det BARA vara för akut transport till klinik skulle jag nöja mig den superba service som djurambulansen erbjuder.

Stopp nu. Varför ska det statssubventioneras? Det finns INGET vaccinationshåll rent netionellt i Sverige. Det är ingen som tvingar dig att vaccinera om du inte tävlar. Ochd et är ingen som tvingar dig att tävla. Försäkringen kräver stelkramp för att täcka för det, men det är ingen som tvingar dig varken att ha försäkrat, eller som tvingar dig att se till att stelkramp omfattas av din försäkring. Ingen tvingar dig att ha hästen uppstallad på anläggningar som kräver vaccination, eller rida i ridhus som kräver vaccination.

Så det finns ingen som helst grund för någon statssubventionering.

Sen tycker jag diskussionen tenderar att bli aningens löjlig. Om vi drar i och säger vaccinationen kostar 2000 kr/år. Det innebär knappa 167 kr/månad i kostnad. Och då har vi räknat HÖGT.

Vad kostar fodret per månad, ströet, mineralerna etc (alt stallhyran), vad kostar hovslagare, vad kostar försäkring, vad kostar utrustningen. De allra flesta hästägare köper eg onödig utrustning för LÅNGT mer än den summan per år. Det där fina tränset i nya Höökskatalogen/affären, de där snygga benlindorna, det där schabraket osv. Eller påsen med hästgodis, burken med något tillskott, påsen med äpplen/morötter, det där transporttäcket eller fingrimman. Osv.

Vaccinationskostnaden är en piss i mississippi av vad det per år kostar att hålla häst, och en fis i rymden jämfört vad vi lägger ner vad gäller utrustning osv varje år på våra hästar.

Visst är det mycket roligare att köpa en massa saker eller åka på en kurs, än att betala 2000 kr för vaccination (men så dyrt är inte många som har), eller 1500 pix till hovslagaren var X vecka. Och jag tror det är där skon klämmer. Rolighetsfaktor, 'se vad man får för pengarna'-faktorn. Nya skor/nyverkat SYNS ju iaf, vaccinerat märks inte, en kråka i passet och en tråkig räkning.

Men börja mumla om statsfinansiering och dyrt och påstå det är ett tvång, nej där är man ute långt utanför planen och cyklar.

:bow::bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Utreda för allergi eller inte
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka