Det händer aldirg mig.... Eller?

Sv: Det händer aldirg mig.... Eller?

Nästan alla jag känner har råkat ut för något, någon gång. På nära håll har det hänt mig två gånger.

* En kompis häst bröt benet i min hage. Frambenet var rakt av strax under karpalleden. För en gångs skull fungerade resten klockrent. Vi hade både nödslakt och veterinär på plats inom en halvtimme, men stod ändå och funderade på att avliva (skjuta) själva under tiden. Vi lyckades aldrig lista ut hur det hade hänt.

* Jag misste ett sto en gång i trafikolycka. En sådan sak som bara inte händer. Jag var på väg till hagen med mitt sto samt en inackordering. Lugna, väluppfostrade hästar. En lastbil kör in på vår lilla väg på väg till grannen. Lastbilschauffören och jag får ögonkontakt, jag förstår att han tänker stå still och vänta tills jag har passerat. Hästarna som är mycket trafikvana verkar inte det minsta rädda. Precis när jag är jämsides med lastbilen pyser bromsarna till och inackorderingen som är närmast tar ett stort skutt åt sidan. Jag blir överraskad och ramlar omkull och tappar båda hästarna. De springer rakt ut på landsvägen och mitt sto rammar en bil i bakdörren. Hon far ner i diket men reser sig genast, springer i väg 100 m ut på åkern och stannar där. När jag har hunnit dit lägger hon sig ner och bara dör. Det var över på ett par minuter. Inga synliga skador.

Ojoj, det var många svar här...
Man blir ju nervös, jag som dessutom har en drulle till häst, han lyckas jämt... Trillar ur hagen, stukar sig vid lastning... ja e det någon häst som blir allergisk mot spån så är det han... någon som får utslag av knott så är det han och liknande.... Jag får sån ångest ibland... vad händer om det skulle hända honom något?? Jag skulle aldrig förlåta mig själv!

våran femmåring skar av sig djupa böjsenan på höger bak, och kördes tillströmsholm därhon avlivades omedelbart:(

en häst som en bekant har, blev sparkad i slidan, slidväggen sprack men det gick bra till slut:P(det är fortfarande tveksamtom det var en spark, eller någon som skurit henne...

Min älskade ponny, bröt benet i hagen...och jag kan inte än idag fatta att det har hänt...."sånt häner ju inte mig"

Från början köpte jag mig shetlandsponnyer delvis pga att jag ville ha en sund ras där jag kunde slippa en massa skador...
(självklart av andra orsaker också)
Och hittills har jag haft tre riktigt rejäla skador på dessa ponnyer:

Min första shettis hittades stående på tre ben i hagen. Och helt kortfattat, efter flera undersökningar och behandlingar på kliniken här hemma åkte han till Helsingborgs djursjukhus, där de fortsatte behandningarna i 10 dagar till - innan de gjorde fler undersökningar... Och det visade sig att han slitit sönder sitt ena korsband = en skada som man lappar ihop på hundar under 30 kg... Han avlivades, 4 år gammal. (HELA hans veterinärvårdsförsäkringssumma för året var förbrukad och hans livförsäkring täckte precis upp självrisken...)

Nästa stora skada var när jag hittade mitt fina avelssto dött i hagen, med ett 6-veckors föl vid sidan. Detta var en tragisk olycka, hur det gick till vill ja gint egå in på här. Men jobbigt var det... Fölet kunde gå kvar i flocken och flask-/hinkmatades, blev en riktigt fin dam som jag aldrig säljer!

Sen har jag haft en stooor käkfraktur på min förra avelshingst - efter att han rymt från hagen och sprungit in till hbl-hingsten (i stället för att springa in till stona i hagen bredvid - undrar vad han tänkte på då???). Hingstarna var iofs väldigt goda vänner, men busade ordentligt. Och lillgrabben trodde väl att han var HeMan eller nåt och skulle brotta ner storgrabben, som då gav honom en rejl käftsmäll... Antar jag..
Opererades och blev nästan helt återställd. Hade en ansiktsförlamning lääänge efteråt (efter operationen - det händer då och då att de får en sån reaktion efter narkosen, varför vet man inte), den är nästan helt borta, men man ser rester efter den om man tittar noga..
Även detta "åt upp" hela hans veterinärvårdsförsäkring för året..

Jag var ute och ledde en häst som plötsligt och helt otippat reste sig, slog över och förblödde genom öronen.

Polly_Mulle skrev:
okej. Jag vet en häst som fick benet avsparkat i hagen. Hästen hade gått att rädda om ägarna hade ringt ut djurambulans istället för distrikaren som bara hävdade att det var ett litet sår som blödde mycket...
Sen vet jag en häst där stora pulsådern i hjärnan sprack, hästen trillade i backen o stendog under avskrittningen på ett ridpass.

Den hästen ägaren till min medryttarhäst hade innan dog under ett ridpass.

våran underbara travare på 1.70 som var lika snäll som han var hög bröt ett ben i benet och gick inte att rädda. min far upptäckte de en dag då jag vinte var hemma, han stod lite konstigt i hagen och när pappa skulle at in honom så upptäckte han att han inte stödde på benet. på något vänster fick de in honom och vetrinären kom, han berättade att detta ben(i benet) är mycket skört och när de väl går av så går de i tusen bitar och går inte att göra något åt. då hade han bara (minns ej exakt) mellan 1-3 dagar kvar till pencionerin :( så sorgligt. De e tydligen väldigt ovanligt att de går sönder men vetrinären trodde att han kunnat bara trampa fel eller fått en spark eller något. så de går sönder lätt men de e ovanligt att de går sönder:) hur nu de går ihop:)

Hej hej..
om vi ändå snackar om olyckor så kan väl jag dela med mig också.
Min första foderhäst(OBSERVERA!! foderhäst!!) Hade hittat den perfekta foderhästen, allt stämde till punkt & pricka & jag älskade henne verkligen! Jag hade henne i en natt. Gick upp tidigt på morgonen för att hälsa på henne & borsta lite & sådär.. Jag hittade henne med benet avsparkat, det var helt av & bara dinglade. hade det inte vart för lite skinn där så hade benet legat på marken. EN!! natt.. det är sjukt! sådant händer ju bara inte!.. jag var helt förstörd i flera månader & jag tänker fortfarande en massa på henne. Ägarna tog det jättebra. Dom var inte arga eller något, visst dom var ju ledsna men dom visste ju att jag inte hade kunnat göra något åt det.. men det var fruktansvärt.
Min andra foderhäst fick gaskolik. han var riktigt illa däran & jag satt ute i stallet med honom i 10 h.. han låg ner i boxen & hade sitt huvud i mitt knä. Ringde runt till varenda jäkla veterinär i & runt Borås, men dom är ju så svåra tat få tag på! särskilt kl 6 på morgonen.. till slut fick jag iaf tag på en & han kom i sista minuten & han sa att det var tur att jag fick tag på honom annars hade Qvarting antagligen inte klarat sig. Jag satt där nere i stallet & försökte få i honom lite fil för att få igång magen lite.

det vill jag ge som tips till alla hästägare!! Under vinter/frostperioden så ge hästarna fil blandat med äppelcidervinäger & deras kraftfoder!Det är jätte bra för hästarnas magar då det är lätt för hästarna att de får olika typer av kolik om det får i sig mycket snö, frostgräs mm. Dom kan tycka att det smakar lite sådär i början men efter någon dag så brukar dom tycka om det:) Så ja.. ge det! det är ju ett så enkelt sätt att minska risken för kolik..
ha det bra alla!
Mvh// Therese

Min första häst som jag fick från ridskolan hann jag ha hemma i en vecka.
Vi hittade honom i hagen med avsparkat bakben.
Tror inte jag har gråtit så mycket som jag gjorde då.

Fy vad många olika otäcka grejer! Jag själv har precis varit med om en köthovsframfall och det var avlivning direkt som gällde, stackars häst...

Båda fallen har skett de senaste året för två olika bekanta till mig. Den ena hästen bröt benet i stallgången då den skulle gå in och den andra fick svåra buksmärtor. I båda fallen blev det akut avlivning.
Hälsning Maja

vilken ledsam tråd vill jag säga..... :cry:

Min häst som nu är avelshingst sparkade av sig benet under en motionstur (han som är lammet själv annars vart av någon anledning helt tokig)...han sparkade mot skaklarna en gång...och skakeln gick av. Sen sparkade han igen...och eftersom skakeln gått av snett så var den i princip lika vass som en kniv. Skakeln skar av yttre böjsenan helt och inre böjsenan halft. Trots detta var han så hård att han klarade av att ta sig hem skrittandes ca 5 km. (då var inte det här med mobiltelefoner så vanligt att ha med sig och mitt ute i skogen var det) När han kom hen ramlade han bara ihop. Veterinär ringdes...transport till Umeå...hade han inte rest sig från transporten hade han varit död idag. Men med hjälp av 8 personer tog han sig upp. Hade förlorat massor med blod. Opererades, klarade sig...men läger var mycket kritiskt länge. Trots dåliga odds så klarade han sig. Till skillnad från andra hästar med liknande skador så har han klarat sig utankronisk hälta...men man kan inte anstränga honom för mycket. När detta hände var han en av sveriges bästa kallblodiga travare...och det blev stora rubriker i alla kvällstidningar.

En avkomma som vi har till ovanstående häst har bara haft otur sedan födseln. Han föddes för tidigt...var svag...fick inte i sig råmjölken och blev sjuk. Klarade sig den gången. Fick tarmvred med efterföljande buköppning. Allt har verkat så bra...men just nu i skrivande stund har jag fått reda på att vi antagligen måste ta bort honom. Hans sår i magen från buköpningen har börjat spricka...så det har blivit en infektion i magen, det kanske går att operera och eventuellt sätta in ett nät, men risken finns att kroppen stöter bort nätet. Dessutom så är det inte säkert att han skulle klara av operationen. Just nu ser han ut att må ganska bra...men han har dåliga blodvärden. Jag har gett veterinärerna fria händer. De får göra det de tycker är bäst för honom, jag klarar inte av att säga de slutgiltiga orden...det känns bättre om de gör det. :cry: :cry:
Jag vill bara att han skall slippa lida...och det har jag också sagt till veterinärerna.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 576
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 607
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 858
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka