Det händer aldirg mig.... Eller?

Polly_Mulle

Trådstartare
Olyckor och skador händer, det vet alla men inte många tror att det ska hända just dem. Att hästen dör i kolik, eller bryter ett ben i hagen. Men hur vanligt är det egentligen. Dödsfall alltså, en kotledsinflammation eller avlivninga av ålderskäl är ju en annan femma det får man kallt räkan med när man köper häst...

Någon som råkat ut för det? Eller vänner och bekanta? Hur vanligt är det?

Sv: Det händer aldirg mig.... Eller?

Min gamla häst gick ner sig i ett krondike. Det blev ett stort pådrag med räddningstjänsten. Vi var på gång att ringa nödslakten när vi äntligen fick upp honom, mycket svag men vid liv :crazy:

Hur vanligt det är,är ju svårt att svara på,för en del kan ju tycka att de har haft 2 hästar och en som bryter benet då har de haft 50% otur på de hästar den personen haft.

Själv har jag varit med om en tarmvredshäst och ett benbrott och har haft 9 hästar själv,haft inackorderingar och även jobbat med hästar på ridskola.Och detta är under en period på nästan 20 år.
Så om det är vanligt,näe,jag skulle inte påstå det då..

Har rätt så många hemska historier:

*En häst (ardenner) i våran familj rymde ut på isen och gick igenom och druknade, hittade honom genom att en hov flöt upp genom vaken, han var också en väldigt bra körhäst, dog bara 3 år gammal :crazy:

*En av pappas bekantas hästar krossade bakknäet på nåt vis i hagen i höstas, fick avliva den på stört...

*Där vi hade våra hästar uppstallade råkade en halvblodshäst (2 år) ut för en olycka när den var på rymmen, fastnade i ett rabattstaket på nåt sett så att den bröt benet vid kotan, sen sprang den så att hela kotan var som en påse krossad benflisor, den fick nödslakten avliva.

*En av mina kompisars grannes häst hittade dom i hagen död, tror att den fått en blixt eller nåt i sig (det var oväder den natten)...

Så jag tror att det nog händer iaf en gång under sin livstid, det är ju så lätt att dom halkar och bryter benet ellr nåt annat hemskt...

okej. Jag vet en häst som fick benet avsparkat i hagen. Hästen hade gått att rädda om ägarna hade ringt ut djurambulans istället för distrikaren som bara hävdade att det var ett litet sår som blödde mycket...
Sen vet jag en häst där stora pulsådern i hjärnan sprack, hästen trillade i backen o stendog under avskrittningen på ett ridpass.

Visst kan man veta om saker och ting i sin "närhet",jag vet också om saker och ting runt omkring men tycker inte att det liksom "räknas" för mig då det är hästar jag aldrig hanterat,bara hört talas om.Läs bara om allt som händer hästägarna här på de olika forumen..Men då får man ta i beaktning om hur många hästar/hästägare florerar i samma krets?

Sen får man ju se till själva hästhållningen också,allt kan inte undvikas men man kan göra det bästa av en ev. situation.

Senast ändrad:

vart ska jag börja....
1. Vårat första halvblod dog i tarmvred.

2. halvblod nr 2 dog i något tarmvredsliknande, troligtvis hjärtat, hon obducerades aldrig. det var ca 10 år efter första hästen dog (kan även säga att den hästen gick ner med min mamma i en myr - brandkår och förstasides nyhet i alla lokaltidningar i slutet på 80-talet..)

3. En unghäst blir obotligt sjuk, senorna för korta måste opereras mm. blir dock frisk igen mot alla odds.

4. Min 1:a ponny får tumörer fulla magen och måste avlivas

5. Mitt Fullblod får spatt, är död nu pga pålagringar i framkotorna.

6. Min tävlingsponny bryter kotsenbenet - är frisk nu.

7. Min ungponny blir ihjälkörd. (bröt benet rakt av nedanför knäet, och avlivades på plats av älgjägare när den INKOMPETENTA veterinären sitter och har jour massvis av mil bort och frågar om hon BEHÖVER KOMMA!!) En jättefin ponny som segrat i regional kvalitetsbedömning, och som vi hoppades mycket på.

8. Samtidigt springer mitt halvblod till skogs, spårlöst försvunnen i 4 dagar... återfinns relativt oskadd men mycket hungrig och törstig.

9. Min Irländare får en Cysta i bihålan, är opererad nu men risken att den kommer tillbaka är stor..

har säkert glömt något....

Hör inte till tråden, men varför är veterinären inkompetent för att den kanske anser att nån annan (jägare t ex) kan avliva hästen betydligt snabbare, än veterinärer som finns "massvis med mil" bort?

Veterinären sa aldrig något om att någon annan skulle avliva hästen, det fixade vi själva. Hon frågade om hon behövde komma! hur i he..... kan hon fråga en sån sak när hästen står med benet rakt av, hon ska inte tveka utan kasta sig i bilen. Det är inte första gången den där veterinären gjort sådär, samma vet. hade jour när halvblod nummer två dog, samma idiotiska fråga där, behöver jag komma, gå ut och gå med hästen istället.... har man jour ser man till att vara någorlunda centralt och inte sitta ute i skogen i ingenstans.

Jag vet några hästar som brutit ben rakt av med nödslakt som följd. Runt 3-4 st.
Vet en som dött i tarmvred. Han avlivades visserligen, men hade självdött om han inte blivit det.

Jag har hållit på med hästar i drygt 25 år.

Jag har förlorat 5 st hästar i olyckor varav tre på samma år med två månaders mellanrum :cry:

1. Min kompis häst fick en spark i hagen, benet fick massor av sprickor och fick avlivas efter ett par dygn i hängmatta.
2. Några veckor senare fick jag avliva min häst pga spark som hade av knäskålen (patella).
3. För flera år sen blev en häst i hagen i "mitt" stall sparkad så benet gick av.
4. På ridskolan är det två hästar som fått benet avsparkade, på mina två tidigare ridskolor var det en häst på varje som också fick avsparkade ben.
5. Stallägarens ponny fick en blixt i sig och knalldog.

Senast ändrad av en moderator:

*En häst på ridskolan där jag red förr stegrade sig under en lektion, gick runt, slog huvudet i ridhusväggen, bröt nacken och dog omedelbart.

*En annan ridskolehäst hittades strypt till döds i spiltan en morgon, hon hade trasslat till grimskaftet runt halsen och kvävts.

*En tredje ridskoleponny fick benet avslaget av en golfares golfklubba (i ponnysarnas sommarhage låg en golfbana). Han som slog av benet på honom (en olycka ,HOPPAS jag), FORTSATTE sin golfrunda ,och efter ett par timmar :devil: ringer han ridskoleägaren och talar om att en ponny står på 3 ben och SKRIKER i hagen. Det blev nödslakt.

*En häst i mitt nuvarande stall självdog i något tarmvredsliknande för några veckor sedan.

Jag har *peppar peppar* varit förskonad från sådana olyckor. Jag har förlorat hästar på andra sätt, och varit nära att förlora dem pga ännu fler olyckor. Men aldrig haft en akut olycka med mer eller mindre omedelbar utgång. Det närmaste jag kommer är unghästen med autoimmun sjukdom som efter tre veckors sjukdom nödslaktades, två år gammal. Men det var ändå inte det här akuta från en minut till en annan, de har jag soms agt varit förskonad från.

Fast jag har kompisar och bakanta som har, allt från avsparkade ben tills åringen som hittades på lösdriften med bruten nacke.

Min häst fick kolik, fick lov att buköppnas och dog sedan efter några månader, då hon fick ett bråck på sitt sår. Hon hade behövt opereras en gång till om hon skulle kunna leva, så då tog jag beslutet att det var över.

En kompis häst fick oxå kolik och buköppnades och dog strax efteråt.

Hältor och sådant har jag som tur är klarat mig ifrån!

/ Maris

* På ridskolan för hundra år sen fanns ett sto som hoppade ett staket, gick omkull och knäckte nacken. Nödslakt

* Min förre häst tog en veterinär död på genom att ignorera en blödning (orsakad av veterinären i fråga) som till sist kvävde hästen till döds.

* En ponny i stallet fick i höstas tarmvred och blev avlivad av veterinär.

Så att ha en bra livförsäkring på sina djur är inte fel........

Ja hur vanligt det är är ju svårt att svara exakt på, men nog händer det oftare än man skulle hoppas på.

Min egen häst halkade i stallgången en vinter vid intag för ett tiotal år sedan, bakbenet gick rakt av på stört. Fanns med andra ord inget att göra där. efter det är jag SJUKT rädd för halkning i stallgång, - bankar av snö styltor minutiöst, och "stöttar" våra hästar när de leds in från hagen osv, dvs ingen slö-ledning på långt rep, utan håller hästen nogsamt och går nära bogen för stöttning...

andra dödsfall jag har nära mig är en bekants häst som stegrade sig då den blev rädd under ridtur, halkade baklänges ner i ett dike på sidan av vägen, slog över på sidan och slog i huvudet. knalldog på fläcken.

usch. tråkiga hemska saker man inte vill tänka på. samtidigt är det nog bra att inse att saker faktiskt KAN hända - närsomhelst, och därmed alltid försöka vara så säkerhets medveten man kan, utan att förstöra nöjet och bli överdrivet pipplig. Men kan ju vara en svår balans ibland när man har färska minnen av olyckor. försöker tänka som jag tänker runt människor och olyckor, att visst kan saker hända, men samtidigt måste man ju leva normalt utan att ta ut saker i förskott jämt och ständigt - då förstör man ju livskvaliteten helt !

Jag resonerade precis som Du skriver...det händer inte mig...
..men en av mina hästar fick en "explosionsfraktur" som innebar att hela kotbenet var dislokaliserat. Detta bara genom att galoppera i hagen..utan att någonting inträffade som kunde ses.
Enligt vet. kan sånt inträffa..handlar om fel vinkel´, fel hastighet..maximal otur.

Han var otroligt smärttålig och ingen kunde tro att det var så illa som det var..eller jag förstod att det var slutet..men varken föraren av ambulansen eller mottagande vet på kliniken trodde mig.
Efter att ha sett röntgenbilderna togs han bort omedelbart....veterinären kollade inte ens med försäkringsbolaget...fanns ingen som helst räddning för honom.

Min häst störtade i hagen med halstäcket över huvudet och höll på att kvävas. Överlevde med en lungblödning, mot alla odds.
Fick sedan avlivas p.g.a. senskador.

Annars har jag bara haft vanliga småskador på hästarna. Typ hälta pga vrickning.

Vet folk som råkat ut för värre saker dock. :(

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 576
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 607
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 858
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka