Det här med pengar i skolan

aiquen

Trådstartare
Hur är det nu - är det verkligen tillåtet för en skola att låta eleverna betala för en klassresa ur egen ficka?

Min 15-åriga lillebror ska åka med sin klass på skidresa nu i vinter och för det måste han (och de andra eleverna givetvis) betala 2000 kr.

Jag tycker det låter galet mycket!

Våra föräldrar (liksom de flesta andra, antar jag) har väl tillräckligt med utgifter som det är. De har dock råd att betala för min lillebror, men jag antar att det finns de föräldrar som inte har råd att punga ut med 2000 kr "bara sådär", hur gärna de än hade velat för att deras dotter/son skulle få åka iväg på en resa tillsammans med sina kompisar.

Och jag undrar hur de barnen kommer att må när resten av klassen åker iväg för att ha roligt i en vecka, och de inte har möjlighet att följa med... :crazy:

Så, är det verkligen okej av skolan att göra såhär?
 
Sv: Det här med pengar i skolan

Nej, absolut inte. Eller, de måste åtminstone ordna ett kostnadsfritt alternativ.
 
Sv: Det här med pengar i skolan

Fast är det en klassresa som skolan har ordnat eller är det en resa som eleverna själva har ordnat?

Jag tycker inte att det är fel på något vis oavsett. Livet är orättvist och vissa har mer och andra har mindre. Det är väl lika bra att man lär sej det i en tidig ålder.
Och sen kan man inte göra allting man vill, oavsett hur mycket man vill det.
 
Sv: Det här med pengar i skolan

Livet är orättvist ja, men skolan ska inte behöva vara det.
Elever med dåliga ekonomiska möjligheter är väl medvetna om det, men man behöver inte utsätta dem för press även i skolan. Jag tycker det är utmärkt att skolaktivteter inte ska kosta.
 
Sv: Det här med pengar i skolan

Jag är också för att skolan ska vara rättvis. Det är ju därför jag frågade om det var skolan som hade annordnat resan eller eleverna själva?

Skolan är till för att lära, och visst kan man lära sej massor på en skidresa, men jag ser ju hellre att barnen och föräldrarna betalar för det än att mina skattepengar går åt till att en hel gäng med 15-åringar ska supa sej fulla i Sälen.
 
Sv: Det här med pengar i skolan

Vill föräldrna skicka ungarna på suparresa till sälen så får de väl fixa det utanför skolans regi.
Bor man i göteborg och skidåkning står pås chemat på idrotten så får man väl passa på de dagar det går att åka i delsjön.
 
Sv: Det här med pengar i skolan

När jag gick i 6an för ett X antal år sedan åkte vår klass iväg till klassens brevvänner i Skottland. De som åkte fick bekosta resan själva. Mina föräldrar hade inte råd så jag kunde inte åka, istället var jag och 3-4 kvar hemma i skolan och "lekte lekar" istället...
Var allt annat än kul:crazy:

Så ja, jag tycker det är fel. Okej att man kan bekosta en del själv, men 2000kr är alldeles för mycket..
 
Sv: Det här med pengar i skolan

Enligt 1 kap. 2 § skollagen skall, alla barn och ungdomar, oberoende av kön, geo-grafiskt hemvist samt sociala och ekonomiska förhållanden, ha lika tillgång till ut-bildning i det offentliga skolväsendet för barn och ungdom. Verksamheten i skolan skall utformas i överensstämmelse med grundläggande demokratiska värderingar.
I 4 kap. 4 § skollagen anges att utbildningen i grundskolan skall vara avgiftsfri för eleverna. De skall utan kostnad ha tillgång till böcker, skrivmateriel, verktyg och andra hjälpmedel som behövs för en tidsenlig utbildning. I verksamheten får dock förekomma enstaka inslag som kan föranleda en obetydlig kostnad för eleverna.

Från Skolverkets hemsida. Där kan man också hitta div beslut Skolverket tagit där skolor blivit anmälda.

Nu handlar det inte bara om ovanstående lagtexter, skolan har även värdegrund att arbeta efter.
 
Sv: Det här med pengar i skolan

Hur är det nu - är det verkligen tillåtet för en skola att låta eleverna betala för en klassresa ur egen ficka?

Om eleverna och föräldrarna ordnar en klassresa så är det ju okej.
Men inte om skolan står som arrangörer.

Min dotter åkte på klassresa som arrangerades av föräldrarna och då fick vi söka ledigt från skolan för varje barn för sig.
Skidresor erbjuds som alternativ vid friluftsdagar.
Men det finns även andra kostnadsfria alteranativ.
 
Sv: Det här med pengar i skolan

*kl*
För den som vill läsa ännu mer finns bland annat detta dokument från Skolverket.

Citat ur dokumentet:
Skolverket konstaterar att huvudmännen ibland hävdar att de kostnadsbelagda akti-viteter som anordnas är frivilliga och att alternativ avgiftsfri verksamhet anordnas för de elever som inte vill delta. Det finns dock ingenting i förarbetena som ger uttryck för att frivilligheten eller möjligheten till alternativ avgiftsfri undervisning skall tillmätas någon betydelse.
Det är enligt Skolverket inte heller förenligt med värdegrunden och principen om lika tillgång till utbildning (1 kap. 2 § skollagen) att vissa elever av kostnadsskäl skulle behöva avstå från aktiviteter i skolan. Skolan kan självfallet anordna resor och andra aktiviteter. Så länge det inte handlar om obetydliga kostnader måste dock finansieringen lösas med kommunala medel. Det kan också finnas situationer då eleverna frivilligt bidrar genom att samla ihop pengar. Skolverket har i allmänhet inte några synpunkter på kostnadsbelagda aktiviteter som anordnas på elevernas fritid.
 
Sv: Det här med pengar i skolan

Nej det verka inte stämma :confused:

Det behövde aldrig jag när jag gick i skolan..

Har din mamma/pappa pratat med skolan om det?

//MVH Ida:)
 
Sv: Det här med pengar i skolan

Nu svarade du nog fel person, jag är lite för gammal för att min mamma ska behöva bry sig om min skolgång....;)
 
Sv: Det här med pengar i skolan

Så, är det verkligen okej av skolan att göra såhär?


Nej, jag tycker inte det är okej. Även om det är föräldrarna/eleverna själva som anordnat det. Visst är livet orättvist, men måste vi verkligen utsätta barnen för det. Den tiden kommer nog fort ändå.
 
Sv: Det här med pengar i skolan

Nej, jag tycker inte att det är ok att göra på det viset.

Genom alla mina skolår så hade vi en gemensam klasskassa, i början av terminen ordnades ett klassmöte tillsammans med föräldrar då det bestämdes hur mkt varje elev skulle lägga i kassan/ månad. De familjer med flera barn hade naturligtvis svårare att lägga större summor så det diskuterades fram en summa som var rimlig för alla.

Sen fick vi jobba ihop resten av pengarna gemensamt. Alla jobbade lika hårt för att alla skulle kunna åka. Så gjorde vi redan i lågstadiet när vi skulle fara till Furuvik, i sexan pantade vi burkar, sålde kakor, tidningar, kolor, julkort etc för att få en veckas skolresa på Gotland.
I 3:an på gymnasiet likaså, då stack vi till Cypern, dyrare resa= jobba hårdare. Ingen lämnas utanför o ingen klasskillnad gjordes, hur enkelt som helst.

Skolan ska vara rättvis, inte stöta ut dem som har det sämre ekonomiskt, jobba gemensamt istället för att dela upp i grupper o ha olika alternativ för olika elever.
Att bara kräva att var o en ska punga ut med 2000:- tycker jag är befängt, dom borde göra upp en plan istället! :idea: Baka in det i ekonomiutbildningen eller nåt?
 
Sv: Det här med pengar i skolan

Menar du till mig? Jag svarde aiquen..
 
Sv: Det här med pengar i skolan

Nej.

Skolverket har gått ut stenhårt med att den svenska skolan ska vara avgiftsfri. Inga avgifter får tas ut. Punkt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 210
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 791
Senast: lundsbo
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 121
Senast: Emtherlia
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 695
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp